۱۰ آذر ۱۳۹۸، ۱۸:۵۸

مدیر طیور و زنبور عسل جهاد کشاورزی استان همدان:

گرده‌افشانی زنبورعسل به افزایش تولید محصول باغی کمک می کند

گرده‌افشانی زنبورعسل به افزایش تولید محصول باغی کمک می کند

همدان - مدیر طیور و زنبور عسل جهاد کشاورزی استان همدان گفت: گرده‌افشانی زنبورعسل به افزایش تولید محصول باغی کمک کرده و گاه تولید را تا ۵ برابر افزایش می دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد قراگوزلو بعدازظهر یکشنبه در جمع زنبورداران و مدیران جهاد کشاورزی شهرستان بهار با بیان اینکه براساس بررسی‌های انجام شده مهم‌ترین نقش زنبور عسل در طبیعت دخالت در امر گرده‌افشانی، افزایش بازدهی محصولات کشاورزی و محافظت از محیط‌زیست است، گفت: نقش زنبور عسل در افزایش بازدهی محصولات کشاورزی در جهان بین ۶۰تا ۱۰۰ برابر ارزش تولیدات مستقیم کندوهای زنبور عسل شامل عسل، گرده، موم، بره موم، ژله رویال و زهر است.

وی با بیان اینکه در ایران نیز در این زمینه پژوهش‌هایی انجام شده که نشان داده نقش زنبور عسل در گرده‌افشانی و افزایش بازدهی محصولات کشاورزی ۹۰ تا ۱۰۰ برابر عسل تولیدی ارزش دارد، گفت: امروزه اثبات شده که بدون دخالت زنبور عسل در گرده‌افشانی، بسیاری از گیاهان، درختان و محصولات کشاورزی از کمیت و کیفیت پایینی برخوردار بوده و با وجود بکارگیری روش‌های مدرن برای افزایش بازده محصولات کشاورزی بدون در نظر گرفتن نقش زنبور عسل، تغییر محسوسی در این امر ایجاد نشده و بهره‌وری کشاورزی بسیار پایین خواهد بود.

قراگوزلو گفت: عسل به‌عنوان محصول تولیدی این حشره اهمیت زیادی برای سلامتی مردم دارد و اگر به آن بها داده شده و استانداردهای آن رعایت شود محصولی صادراتی و ارزآور است.

وی بابیان اینکه نقش زنبورعسل در ارتباط با حفظ فلور گیاهی، محیط زیست، جنگل‌ها و افزایش محصولات کشاورزی به مراتب بیشتر است، گفت: در بیشتر کشورها نگهداری زنبورعسل در درجه اول به منظور گرده افشانی است و افزایش محصولات زراعی و باغی و تولید فرآورده‌هایی چون عسل، موم در درجه دوم اهمیت قرار دارد.

قراگوزلو با بیان اینکه زنبور عسل مهم‌ترین حشره گرده‌افشانی شناخته شده است، بیان کرد: درصد کمی از کشاورزان و باغداران به اهمیت واقعی زنبورعسل در گرده‌افشانی واقف هستند اما در دیگر کشورها باغداران سالانه میلیون‌ها ریال بابت اجاره کندوهای زنبورعسل به زنبورداران پرداخت می‌کنند تا کندوهای خود را برای عمل گرده‌افشانی درختان میوه در باغات یا نزدیک مزارع آنها قرار دهند.

وی عنوان کرد: در کشور ما کشاورزان و باغداران به تصور اینکه زنبورعسل به درختان خسارت وارد می‌کنند مانع از استقرار کندوهای آنها در اطراف مزارع و باغ‌ها می‌شوند در حالی که یک هکتار باغ سیب یا گلابی که داخل یا نزدیک آن کندوی زنبورعسل وجود نداشته باشد محصولی معادل ۸ تن تولید می‌کند در صورتی که با استقرار چند کندو در داخل یا کنار باغ محصول تولیدی تا ۴۰ تن می‌رسد

وی در پایان گفت : امیدواریم با ارتقاء سطح علمی زارعان و باغداران از این پتانسیل ارزشمند در راستای افزایش بهره وری استفاده کنیم

کد خبر 4785711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha