۲۳ آذر ۱۳۹۸، ۱۳:۱۵

در مراسم هفته پژوهش مطرح شد

خواسته‌های وزیر میراث فرهنگی از پژوهشگاه/ پژوهش‌ها کیفی شود

خواسته‌های وزیر میراث فرهنگی از پژوهشگاه/ پژوهش‌ها کیفی شود

وزیر میراث فرهنگی از پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در آغاز هفته پژوهش چند خواسته داشت که یکی از آنها کیفی شدن و بین‌المللی کردن پژوهش‌ها بود.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم گرامیداشت هفته پژوهش که از امروز شروع شده و تا ۲۷ آذر ماه ادامه خواهد داشت در سالن اجتماعات موزه ملی ایران با حضور نماینده شهرستان فردوس و پژوهشگران و باستان شناسان میراث فرهنگی پیش از ظهر امروز برگزار شد.

در این برنامه بهروز عمرانی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی بیان کرد: سعی کردیم پژوهش های این پژوهشگاه را همانطور که وزیر خواسته کاربردی کنیم به عنوان مثال اگر دشت لوت در سال ۲۰۱۶ ثبت جهانی شد دستورالعمل بهره برداری پایدار از آن را مورد بررسی قرار  دادیم این موضوع در مورد ثبت جنگل های هیرکانی نیز اتفاق افتاد.

وی افزود: ۲۸۷ مورد مطالعه در مورد مقاصد گردشگری انجام شده است، ۱۱۰۰ مورد اطلاعات در مورد آیین های مردم نگاری که می تواند در اطلس رویدادها قرار بگیرد از استان خراسان جنوبی استخراج و در سامانه ساترا به روز شده اند.

عمرانی گفت: سال آینده سال سخت تری است اگر اعتبارات سال ۹۹ ما به اندازه اعتبارات سال ۹۸ باشد در سال آینده دو برابر عملکردی که در استان خراسان جنوبی داشته ایم ارائه خواهیم کرد.

در ادامه علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی گفت: شاید قبلا تمرکز بر میراث فرهنگی بوده اما نیاز ما در گردشگری کمتر از میراث فرهنگی نبود بنابراین می خواستیم در این حوزه پژوهش های کاربردی داشته باشیم. ما باید بدانیم در تولید علم چقدر پیشرفت کرده ایم، پژوهشگاه میراث فرهنگی باید به این سمت برود. باید بدانیم پژوهشگاه در حوزه بهره وری چه کاری انجام داده، پژوهش ها باید هدفمند باشند. اگر این پژوهشگاه هدفی نداشته باشد مسیر پژوهش های آن هم مشخص نخواهد بود بنابراین خوب است در این حوزه بازنگری انجام شود.

وی گفت: همچنین باید دید چقدر سازمان یونسکو یا سازمان های بین المللی دیگر از پژوهش های ما بهره برده اند اگر این اتفاق بیفتد نشان می دهد ما در سطح جهانی خوب کار کرده ایم بنابراین از پژوهشگاه میراث فرهنگی می خواهم در اولین جلسه راهبردی برنامه ای برای پژوهش و هدف گذاری روی آنها داشته باشد.

عمرانی تصریح کرد: به موضوع استارت آپ ها پرداخته ایم چون به نظر موضوع مهمی است با شتاب دهنده ها ارتباط خود را تقویت کنید، بسیاری از ایده های آنها می تواند به شما کمک کند. همچنین متوجه شده ام مجله گردشگری دارید بهتر است در این مجله فعالان گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی معرفی و پروژه های آنها مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی افزود: تعداد کتاب های منتشرشده در پژوهشگاه زیاد است وقت آن رسیده عناوین آنها بازنگری شود در حوزه کمی خوب جلو رفته اند به صورت کیفی نیز روی آن کار شود.

در همین حین یکی از بازنشستگان پژوهشگاه میراث فرهنگی خطاب به علی اصغر مونسان گفت: دو سال است که استاد پژوهشکده هنرهای سنتی هستم یکی از محوطه های باستانی مورد تعرض قرار گرفته اما زمانی که آن را اعلام می کنیم کسی پاسخ مان را نمی دهد.

مونسان در پاسخ به این اعتراض سکوت کرد و وعده رسیدگی به آن را پس از پایان برنامه داد.

در پایان این مراسم نیز نمایشگاه صنایع دستی و تولیدات هنری استان خراسان جنوبی توسط مونسان افتتاح شد. این نمایشگاه تا فردا در محل موزه ملی ایران برپا خواهد بود.

از چند تن از فعالان پژوهش، موسیقی و مرمت نیز در این برنامه تجلیل شد.

کد خبر 4797165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha