۳۰ آذر ۱۳۹۸، ۱۴:۲۹

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان:

امید به آینده انقلاب، مهم‌ترین نیاز جامعه امروز است

امید به آینده انقلاب، مهم‌ترین نیاز جامعه امروز است

اصفهان - رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: جامعه ما دچار ناامیدی جمعی شده است و ما به جای دامن زدن به این آشفتگی، موظف به تبیین دستاوردهای نظام و ایجاد امید نسبت به آینده انقلاب هستیم.

حجت‌الاسلام محمد قطبی در حاشیه نشست الگوی تبلیغ دین از منظر رهبر انقلاب با موضوع گسترش روحیه امید در جامعه، در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: امروز جامعه ما از نظر سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در شرایطی قرار دارد که نمی‌خواهم اسم آن را بحران بگذارم و بگویم مسئله داریم، ولی دست‌کم با مشکل مواجهیم و در نتیجه این مشکلات، به نوعی ناامیدی جمعی رسیده‌ایم که از زوایای مختلف باید به آن توجه کرد.

وی افزود: ناامیدی فردی این است که من نوعی احساس خستگی کرده و به این نتیجه برسم که نمی‌توانم در تحصیل و شغل و تجارت موفق شوم. ناامیدی اجتماعی این است که وقتی من وارد فضای جامعه می‌شوم، اطرافیان نسبت به آینده تأثیر منفی بر من بگذارند و ناامیدی جمعی این است که این ویژگی به بخش وسیعی از جامعه سرایت کرده و این حالت دامنگیر همه اعضای جامعه شده باشد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ادامه داد: شاخصه این ناامیدی جمعی این است که اگر به مجامع مختلف بروید، از دانشگاه گرفته تا مسجد، حسینیه، مدرسه، مجموعه‌های فرهنگی، پایگاه‌های بسیج، پارک و…، و تریبونی دست گرفته و از دستاوردهای نظام صحبت کنید، مردم خیال می‌کنند پول گرفته‌اید تا این حرف‌ها را بزنید؛ ولی اگر سخنان خود را قطع کرده و از مشکلات و بدبختی‌ها بگویید، خوشحال شده و با شما همراهی می‌کنند. من این مسئله را در میان طیف‌های مذهبی و غیر آنها و نیز طیف‌های سیاسی مختلف امتحان کرده و همین نتیجه را گرفته‌ام.

۲ عامل مؤثر در ایجاد نا امیدی جمعی در جامعه

حجت‌الاسلام قطبی بیان داشت: اگر با عینک و زاویه سیاسی به مسئله نگاه کنیم، به نظر من دو عامل باعث به وجود آمدن چنین وضعیتی در جامعه ما شده است که شبیه هم‌اند؛ یعنی از یک طرف اصحاب اصلاح‌طلب مردم را نادیده گرفتند و از طرف دیگر، اصول‌گرایان مسئولان را تضعیف کردند، البته در اینکه مسئولان بعضاً ضعیف هستند و ایراد دارند، تردیدی نیست. این دو عامل، به ناامیدی جمعی منجر شده است که جای بحث و گفت‌وگوی زیادی دارد.

وی اضافه کرد: چرا ما در سخنرانی‌ها و تریبون‌ها، انفاقات خوبی را که رخ می‌دهد، نمی‌بینیم؟ برای اینکه جنس جهت‌گیری‌ها و عینک ما این است که می‌خواهیم ثابت کنیم دولت شایستگی ندارد. جنس عینک اصلاح‌طلبان هم این است که باید ثابت کنند هر کاری که بخواهند، خودشان انجام می‌دهند. در واقع یک روح ناامیدی در جامعه به وجود آورده‌ایم و به مردم می‌گوئیم که بر لبه پرتگاه قرار دارند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان اظهار داشت: روزی که بحث حقوق‌های نجومی مطرح شد، من با وجود اینکه سال‌ها در سیستم‌های اداری کار کرده بودم، برای اولین بار می‌شنیدم که مدیری ۳۵ میلیون تومان حقوق می‌گیرد و خواب به چشمم نیامد، ولی کسی که کارگر است یا شغل ندارد یا زندگی‌اش را به سختی اداره می‌کند، وقتی این موضوع را می‌شنود، تمام مسائل ارزشی پیش چشمش محو می‌شود. اگر یادتان باشد صداوسیما به این مسئله ورود کرد و به آن تاخت، ولی مقام معظم رهبری تدبیری کردند که بسیار زیبا بود و تذکر دادند که نگویید مدیران نظام حقوق نجومی دریافت می‌کنند. در واقع چنین جریانی، برخورد صحیح با یک مسئله محسوب می‌شود که یک موضوع را به کل جامعه تعمیم ندهیم.

القای بدبختی تریبون‌های جمعی و تزریق نا امیدی در جامعه

وی افزود: امروز چند ده هزار مدیر در بخش‌ها و سطوح مختلف کشور فعالیت می‌کنند، اگر فرضا هزار نفر از آنها شایستگی ندارند، فقط همین تعداد را ذکر کنیم، نه اینکه فقدان شایستگی را به همه مدیران کشور نسبت دهیم، در میان آنها افراد مخلص نیز واقعاً هستند و خود ما برخی را می‌شناسیم. نوع برخورد مقام معظم رهبری، عینک صحیح نسبت به مسئله بود، ولی در حال حاضر ما در تریبون‌هایمان مدام به مردم القای بدبختی می‌کنیم، مگر واقعاً همین‌طور است؟

حجت‌الاسلام قطبی اضافه کرد: در کشور ما مدیران شایسته نیز وجود دارند و وقتی می‌گوئیم نظام، منظور فقط فلان وزیر نیست، بلکه نظام منظومه‌ای بزرگ را شامل می‌شود. فرض کنیم در یک شبکه، تعدادی از افراد بد عمل می‌کنند، ولی ما نباید به مردم بگوییم در جامعه‌ای زندگی می‌کنند که چیزی برای از دست دادن ندارد، در این صورت تمام آینده و فکر و اندیشه آنها را به زمین کوفته‌ایم. طرف مقابل هم دست پیش را گرفته و معتقد است باید تکلیفش را انجام دهد و مأمور به نتیجه نیست. نتیجه آن، ایجاد لکه ناامیدی در جامعه شده است.

وی تصریح کرد: در چنین شرایطی، مقام معظم رهبری می‌فرمایند آن روزی که یک نهال بودیم، آمریکا نتوانست انقلاب ما را از جای دربیاورد، امروز که درختی تناوریم و ریشه دوانیده‌ایم. در واقع آمریکا برای تحریم ما باید با ۶۰ کشور ائتلاف کند و اگرچه توانسته ما را هل بدهد، ولی نتوانسته نابودمان کند. این خودش اقتدار است و ما صاحب این اقتدار هستیم. مقام معظم رهبری در بخش اول بیانیه گام دوم انقلاب، به تفصیل دستاوردهای نظام را توضیح داده‌اند که نشان‌دهنده عظمت و اقتدار ماست، چرا ما دستاوردها را مکتوم کرده و باعث می‌شویم جامعه یک دفعه خودش را ببازد؟ مثل بچه‌ای که خانواده‌اش توجه لازم را به او ندارند و در بیرون از خانه، همسایه نیز بی‌توجهی خانواده او را به رخش می‌کشد. اگر این بچه خودش را نابود ساخت، نمی‌توان او را شماتت کرد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان بیان کرد: اگر با عینک دیگری به مسئله نگاه کنیم، ما به عنوان یک فرد، گروه، طلبه و مبلغ در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که چنین وضعیتی دارد. اینکه چه کسی مسبب این وضعیت است و از چه زمانی این اتفاق افتاد، بر ما روشن نیست. کار راحت این است که ما هم به این وضعیت دامن بزنیم، ولی وظیفه ما این است که جلوی این وضعیت بایستیم و جامعه را به مسیر صحیح برگردانیم.

مهم‌ترین مسئله در جامعه ما، ایجاد امید ملتزم به انقلاب است

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی، مهم‌ترین مسئله در جامعه ما، ایجاد امید ملتزم به انقلاب است، گفت: طبق بیانات رهبر معظم انقلاب، ما می‌خواهیم به قله برسیم، این مسیر سختی و پیچ‌وتاب دارد و نفس‌گیر است، شاید بخشی از نیروهای‌مان را از دست بدهیم، ولی در حال حرکت به سمت قله و رسیدن به آرامش هستیم. آیا جامعه ما در حال حاضر چنین حسی دارد؟ اگر چنین است، ما وظیفه خود را انجام داده‌ایم، ولی اگر چنین حسی ندارد، اولین و بزرگترین مقصرش من و شما هستیم.

حجت‌الاسلام قطبی تصریح کرد: وقتی با عینک مأموریت به قضایا نگاه کنیم، نباید به آشفتگی‌ها دامن بزنیم، بلکه باید سینه سپر کرده و جلوی آن بایستیم و برای اصلاح تلاش کنیم. در این شرایط نباید وقت ما صرف این شود که به مردم ثابت کنیم مدیران کشور نابلدند، این را که خود مردم می‌فهمند. باید امید بدهیم و توجه داشته باشیم که در طول این چهار دهه و بیش از هزار سال تاریخ تشیع، قد علم کرده و ایستاده‌ایم. اگر واقعاً امید به آینده داشته باشیم، پای آن می‌ایستیم.

وی ادامه داد: منکر بحث‌های مربوط به بصیرت‌افزایی و آگاهی‌بخشی به مردم نیستم، این مباحث در جای خودش مهم است، ولی اینکه تریبون خود را تماماً به این اختصاص دهیم که مردم را به نظام بدبین سازیم، کار اشتباهی است. باید امید بدهیم، امید به اینکه مسیر انقلاب آگاهانه بوده، افقی که به سوی آن حرکت می‌کنیم، افق بلندی است و جامعه به پیشروی خود ادامه می‌دهد. ممکن است اتفاقاتی هم رخ دهد، یک‌سری افراد بی‌تدبیر هم باشند و آشفتگی‌هایی هم ایجاد شود، ولی این‌ها مثل خراب شدن ماشین در طول مسیر است. وقتی می‌دانیم به مقصد می‌رسیم، نگران این نیستیم که شیشه ماشین شکست و معطل مسائل جزئی نمی‌شویم.

کمیاب‌ترین چیز در منظومه حرکت جامعه ما، امید است

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان اینکه وقتی چیزی در جامعه کمیاب شود، قیمتی می‌شود، افزود: کمیاب‌ترین چیز در منظومه حرکت جامعه ما، امید است، پس امید گران‌بهاست. وقتی امید قیمتی شد. اگر ما گروهی تشکیل داده و در این زمینه کار جدی انجام دهیم، هم پشتیبان‌هایی از نظر اعتباری به دست خواهیم آورد و هم متقاضیانی از نظر مصرف. وقتی درد جامعه ما، ناامیدی و درمان آن اقدامات امیدوارانه باشد، حاضریم هستی خود را فروخته و برای درمان آن هزینه کنیم، ولی متأسفانه در این میدان فعالیت نمی‌کنیم. ما دستاوردهایی داریم، ولی آنها را کنار هم نچیده و بر اساس فهم عرفی جامعه تنظیم نکرده‌ایم.

کد خبر 4803579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • ن IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
      0 0
      افتخار میکنم که استادی مثل آقای قطبی دارم