۱۲ دی ۱۳۹۸، ۱۲:۰۷

رئیس قوه قضائیه:

مسئولان مجری عدالت اداری باشند/ حمایت از تولید در حد حرف نباشد

مسئولان مجری عدالت اداری باشند/ حمایت از تولید در حد حرف نباشد

کرج - رئیس قوه قضائیه گفت: مسئولان نظام اسلامی باید مجری عدالت اداری و مبارزه با فساد اداری باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید ابراهیم رئیسی ظهر پنجشنبه در جلسه شورای اداری استان البرز با تاکید بر اهمیت پاسداشت مردم توسط مسئولان، گفت: مسئولان نظام اسلامی باید مجری عدالت اداری و مبارزه با فساد اداری باشند.

وی تاکید کرد: مسئولان و مدیران باید بدانند مسئولیت اصلی آنها اجرای عدالت اداری است.

رئیس قوه قضائیه مبارزه بی امان با فساد اداری را یکی دیگر از وظایف اصلی مسئولان نظام اسلامی دانست و گفت: زیبنده نیست مردم با فساد اداری درگیر باشند، مردم توقع یک نظام اداری کارآمد را از ما دارند.

آیت الله رئیسی گفت: نظام اداری کارآمد باید گره گشای زندگی مردم باشد آنها باید شاهد مجریان عادل به عدالت باشند.

وی با تاکید بر اینکه مسئولان نباید اجازه دور زدن و نقض قانون را به کسی بدهند، گفت: محصول نظام اداری کارآمد، افزایش اعتماد مردم به نظام خواهد بود.

رئیس قوه قضائیه تاکید کرد: محصول نظام اداری کارآمد افزایش امنیت در کشور خواهد بود. از مؤلفه‌های مهم امنیت ملی ما حضور مردم متدین در صحنه است، چه چیز این حضور را قوی‌تر می‌کند، پاسخ نظام اداری کارآمد است.

مردم گله مند هستند زیرا در جایی به قانون عمل نمی‌شود و در جای دیگر بی عدالتی می‌شود آیت الله رئیسی به طرح این سوال پرداخت و گفت: مشکلات نظام اداری کارآمد چیست؟ امروز ما تجربه‌ای چهل ساله داریم، در آن دوران ساز و کار اداری کاملی نبود این مهم با حضور نیروهای انقلابی متدین به وجود آمد و مردم نیز مخلصانه به میدان آمدند و برای اعتلای کشور کار کردند.

وی با تاکید بر اینکه ملت ایران اسلامی با بصیرت است، گفت: مردم اخلاص دارند، نسل چهارم و پنجم عزت آفرینی می‌کنند و نسبت به سرنوشت کشور مسئولیت پذیر هستند.

رئیس قوه قضائیه با تاکید بر اینکه در کشور رویش بسیاری را شاهد هستیم، گفت: در حوزه صنعت، کشاورزی، علم و فناوری، دانش بنیان و غیره قدم‌های بسیاری برداشته شده است حال با گذشت این سال‌ها نباید شاهد باشیم که مردم گله مند هستند زیرا در جایی به قانون عمل نمی‌شود و در جای دیگر بی عدالتی می‌شود.

آیت الله رئیسی گفت: اگر در جای زد و بندها باعث آسیب به اعتماد مردم می‌شود، پذیرفته نیست.

وی با بیان اینکه باید با چنین پدیده‌های برخورد شود، گفت: پیشگیری باید در دستور کار مسئولان باشد.

رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری با تاکید بر اینکه دشمن تلاش می‌کند مردم را ناامید کند، گفت: دشمن خودش ناامید شده است، بیانات مقتدرانه رهبری نسبت به آمریکا و قدرت‌های بزرگ را شنیدیم، رهبری با اقتداری مثال زدنی از جایگاه نظام اسلامی دفاع کردند و خطاب به آنها فرمودند؛ مگر شما می‌توانید نسبت به این کشور و داشته‌های این کشور تعرض کنید.

قانون بهبود فضای کسب و کار باید تمام و کمال اجرا شود

آیت الله رئیسی با تاکید بر اینکه مردم مطالبات به حقی دارند، در خصوص اینکه چه کسانی باید نسبت به این مطالبات احساس مسئولیت کنند، گفت: همه ما نسبت به مطالبات مردم مسئول هستیم باید در هر جایگاهی که هستیم این مطالبات را جدی گرفته و پیگیری کنیم تا رضایت مردم جلب شود.

وی با تاکید بر اینکه وظیفه همه عمل به قانون است، گفت: باید با اقداماتی که موجب رشوه، زد و بند، تخلف و یا فساد می‌شود، برخورد قاطع شود، مسئولان باید نسبت به این موارد حساس باشند.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اهمیت نظارت‌ها در همه حوزه‌ها، گفت: دستگاه‌های نظارتی چشم ما هستند باید عیوب را ببینند و گزارش کنند.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه مگر می‌شود در سازمانی کمبودی دیده شود و حراست نسبت به آن بی توجه یا کم توجه باشد، گفت: بازرسی که عین مدیر است، باید در این قضیه هشدار دهد که در این سازمان یک نارسایی پیدا شده است و به مدیر مربوطه اعلام کند و بگوید که در این مجموعه که شما مدیریت می‌کنید، اشکالی دارد اتفاق می‌افتد و یک روند ناسالمی هست و این روند ناسالم دارد مردم را ناراضی می‌کند و کارها را به تعویق می‌اندازد.

وی در بخش دیگری با اشاره به اهمیت رونق تولید که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی است، گفت: قانون بهبود فضای کسب و کار باید تمام و کمال اجرا شود.

رئیس قوه قضائیه گفت: بیانات رهبری در دیدار با فعالان اقتصادی از اهمیت ویژه ای برخوردار است که باید مورد توجه متولیان قرار گیرد.

آیت الله رئیسی اضافه کرد: مسئولان و فعالان اقتصادی باید به بیانات رهبری توجه کرده زیرا فرمایشات ایشان منشور جامع و کاملی برای بهبود فضای کسب و کار و رفع موانع تولید است.

اصلاح امور اقتصادی بدون اصلاح امور بانکی امکانپذیر نیست

وی تاکید کرد: دستگاه قضا از حل مشکلات مراکز تولیدی و صنعتی دولتی و بخش خصوصی استقبال می‌کند و از هیچ تلاشی فروگذار نیست.

رئیس قوه قضائیه با تاکید بر اینکه اختلافات واحدهای تولیدی باید در شورای حل اختلاف حل شود و به دستگاه قضا کشیده نشود، گفت: فعال شدن نظام داوری و شورای حل اختلاف می‌تواند به کاهش ورودی پرونده‌ها کمک کند.

آیت الله رئیسی با اشاره به اینکه باید در دادگاه‌ها از نظر کارشناسان اقتصادی استفاده شود، گفت: باید یک هیئت منصفه اقتصادی متشکل از کارشناسان، کارآفرینان و اقتصادان ها تشکیل شود تا به قاضی در کشف حقیقت کمک شود.

وی با اشاره به نظام بانکی، گفت: اصلاح امور اقتصادی بدون اصلاح امور بانکی امکانپذیر نیست و اصلاح نظام بانکی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

رئیس قوه قضائیه همچنین با تاکید بر ارائه تسهیلات به تولیدکننده نه به دلال‌ها، گفت: این افزایش نقدینگی که اقتصاددانان می‌گویند برای کشور خطرناک است، اگر به سمت تولید رفت، موجب رفع بسیاری از نگرانی‌ها می‌شود. تنها راه آن هم همین است که نقدینگی به طرف تولید و حمایت از تولیدکننده واقعی برود، وقتی تولیدکننده واقعی از این تسهیلات استفاده کند و این تسهیلات هم به نحو درست اختصاص داده شود و در جهت تولید مورد استفاده قرار بگیرد، تبدیل به رفع نگرانی و رونق اقتصادی در کشور می‌شود.

ایجاد کارگروه آسیب شناسی تولید

آیت الله رئیسی با تاکید بر اینکه حمایت از تولیدکننده باید عملیاتی شود و در سخن نباشد، گفت: باید حمایت قانونی، قضائی و حقوقی و تسهیلاتی از تولید کننده صورت گیرد؛ به نحوی که قانون از تولید کننده حمایت کند؛ حمایت قضائی و حقوقی انجام شود و حمایت تسهیلاتی و مالی مدنظر قرار گیرد.

وی با اشاره به اهمیت رونق تولید، گفت: ما معتقدیم که حمایت از تولید کننده باید عملیاتی شود و در حد حرف نباشد، حمایت قانونی، قضائی و حقوقی و یا ارائه تسهیلات بانکی برای حمایت از تولید کننده ها ضروری است. شرایط بیمه، مالیات و عوارضی باید به نحوی تنظیم شود که تولید کننده تحت فشار نباشد.

رئیس قوه قضائیه در خصوص حل مشکلات واحدهای تولید، گفت: در این رابطه آمادگی داریم که کارگروهی با عنوان آسیب شناسی تولید با حضور دستگاه قضائی، استانداری، اتاق بازرگانی، بخش‌های صنعتی و کشاورزی و یکی از نمایندگان مجلس ایجاد کنیم تا بررسی شود که در رابطه با توقیف ابزار کار که با درخواست بیمه، بانک و سازمان مالیاتی انجام می‌شود، چه سازوکاری باید فراهم شود که هم آنها به حقوقشان برسند و هم منجر به توقف یا کند شدن تولید نشود.

آیت الله رئیسی با اشاره به اینکه امروز کارآفرین‌ها و تولیدکنندگان سربازان و افسران خط مقدم مبارزه با این جنگ اقتصادی هستند، افزود: رهبری در این خصوص امر کرده اند ما نیز همه در این راه سربازان ایشان هستیم و باید در میدان اجرا در این خصوص کار کنیم و در این مسیر احساس تولید کننده باید این باشد که حمایت از او صورت می‌گیرد.

انتقال زندان‌‎ها به بیرون شهرها

وی با اشاره به اینکه مردم باید این را احساس کنند که عدالت دارد اجرا می‌شود، گفت: این به حرف و سخن نیست باید در عمل مردم عدالت را احساس کنند و بدانند به حق خود می رسند، باید جوری باشد که مردم احساس کنند سازمان اداری کشور دارد عادلانه عمل می‌کند و پارتی بازی نیست و فتیله این کار، فساد و یا روابط ناسالم در نظام اداری پایین آمده است و قانون و عدالت حاکم شده است، مردم باید این را احساس کنند و در بستر گام دوم باید این شرایط اتفاق افتد.

رئیس قوه قضائیه در رابطه با زندان‌ها، گفت: در قانون آمده و سازوکاری را نیز بنده به رئیس سازمان زندان‌ها اعلام کرده‌ام که زندان‌‎هایی که در درون شهرهاست، به خارج از شهرها منتقل شود و حتماً معتقدیم که این کار انجام شدنی است.

آیت الله رئیسی افزود: در همه شهرهایی که زندان‌ها در دورن بافت شهری واقع شده باید شهرداری‌ها و استانداری‌ها بتوانند سازوکاری را ایجاد کنند که این زندان‌ها به خارج از شهرها منتقل شوند؛ اما مسئله بالاتر این است که تلاش کنیم کاهش جمعیت کیفری رخ دهد.

وی گفت: هرچه بیشتر اجرای عدالت در کشور داشته باشیم، بیشتر شاهد کاهش زندانی خواهیم بود. پس باید کاری کنیم که زندانی کم شود و روز به روز جمعیت کیفری کاهش یابد.

کاهش واردات کالاهایی که در کشور موجود است مورد توجه است رئیس قوه قضائیه با تاکید بر اینکه گفتمان غالب در کشور ما باید گفتمان اجرای عدالت و مبارزه با فساد باشد، گفت: این گفتمان باید به یک اجرای عملی در میدان تبدیل شود و این احساسی است که باید مردم در این زمینه داشته باشند.

آیت الله رئیسی در بخش دیگری با تاکید بر اهمیت مدیریت آب و خاک در کشور، گفت: مدیریت این دو حوزه باید دقیق باشد و ظرفیت‌ها شناسایی شود.

وی با اشاره به وجود چاه‌های غیرمجاز در کشور، گفت: وزارت نیرو مکلف است به این وضعیت رسیدگی کند، وضعیت چاه‌های غیرمجاز باید تعیین تکلیف شود، نباید شاهد افزایش چاه‌ها غیرمجاز آب یا تغییر کاربری‌ها باشیم.

رئیس قوه قضائیه با تاکید بر اینکه تغییر کاربری غیرمجاز قابل پذیرش نیست، گفت: اراضی ملی جزو ذخایر کشور هستند منابع طبیعی و محیط زیست جزو منافع عامه هستند، این ذخایر نباید به مخاطره بیفتند.

آیت الله رئیسی در بخش دیگری به بیانات رهبری درباره اهمیت صادرات اشاره کرد و گفت: کاهش واردات کالاهایی که در کشور موجود است مورد توجه است در این خصوص قانون کم نداریم اما بحث ما در اجرای قانون است.

کد خبر 4814124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha