توسط ایرج مسجدی عنوان شد؛

محتوای نامه همراه «سردار سلیمانی» پیش از شهادت در عراق

محتوای نامه همراه «سردار سلیمانی» پیش از شهادت در عراق

سفیر ایران در عراق اعلام کرد: دلیل سفر شهید سلیمانی به عراق رساندن پیام و موضع ایران در قبال ابتکار بغداد و حاوی دیدگاه ایران در خصوص مبارزه با تروریسم و بسط صلح و امنیت و ثبات در منطقه بود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رسمی عراق (واع)، ایرج مسجدی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق محتوای نامه‌ای را فاش ساخت که سردار سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیش از شهادت در نتیجه حمله هوایی آمریکا در نزدیکی فرودگاه بین المللی بغداد در اواسط دی ماه گذشته، حامل آن بود.

مسجدی در این باره اظهار داشت: دلیل آمدن شهید سلیمانی به عراق رساندن یک نامه بیانگر موضع تهران در قبال ابتکار عمل عراق بود؛ این نامه حاوی چشم انداز ایران در رابطه با مبارزه با تروریسم، گسترش صلح، امنیت و دوستی و تحقق ثبات و امنیت در منطقه بود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد در ادامه تصریح کرد: تهران از نقش عراق در تلاش برای حل و فصل مسائل حل نشده میان ایران و عربستان سعودی و مسائل منطقه استقبال می‌کند؛ دولت عراق نقش سازنده‌ای در منطقه ایفا کرده و از هر گونه تلاشی برای کاهش تنش استقبال می‌کنیم.

مسجدی ضمن تاکید بر تمایل ایران به حل و فصل اختلافات و چالش‌های خود با امارات و عربستان در سریع‌ترین زمان ممکن، در این باره افزود: دولت ایران از هر گونه تلاشی برای حل و فصل آن مشکلات چه از سوی عراق و چه از سوی هر کشور دیگری در منطقه استقبال می‌کند.

سفیر ایران در عراق همچنین خاطر نشان ساخت: هدف قرار دادن نیروهای آمریکایی در پایگاه عین الاسد برای مقابله به مثل بود چرا که آمریکا شهید سلیمانی و شهید المهندس را در خاک عراق و با استفاده از پایگاه‌های خود در سطح منطقه ترور کرد؛ انتخاب پایگاه عین الاسد به عنوان یک هدف برای پاسخ دادن به معنی نقض حاکمیت عراق نیست.

مسجدی در ادامه گفت: پایگاه‌های آمریکایی موجود در عراق در جنایت ترور شهید سلیمانی نقش داشتند؛ هواپیماهایی که شهید سلیمانی و شهید المهندس را هدف قرار دادند، نه از آمریکا بلکه از پایگاه‌های موجود در منطقه به پرواز درآمدند و خاک عراق را برای ارتکاب این جنایت انتخاب کردند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد ضمن هشدار به آمریکا نسبت به تکرار چنین اقداماتی، افزود: اگر بخواهیم به تکرار چنین رویدادهایی پایان دهیم، باید آمریکایی‌ها از دخالت در امور منطقه دست بکشند و پایگاه‌های خود به عنوان محلی برای طراحی این رفتارهای جنایتکارانه را برچینند.

مسجدی همچنین هشدار داد که در صورت اقدام واشنگتن در ارتکاب یک جنایت دیگر، تهران بار دیگر بدان پاسخ خواهد داد در حالی که آمریکا و پایگاه‌های آن در منطقه نیز مسئول هر گونه تعرضی به ایران به شمار می آیند.

سفیر ایران در عراق ضمن درخواست از دولت‌های منطقه برای اینکه از ایران گلایه نکنند بلکه از آمریکا شکایت داشته باشند و از آن بخواهند که از جنایت‌های خود دست بکشد، اظهار داشت: واشنگتن مدعی مبارزه با تروریسم در منطقه و تأمین امنیت شده با این حال در واقع اقدام به ترور شهیدان سلیمانی و المهندس کرد که این تروریسم دولتی به شمار می‌آید چرا که آنها دو فرمانده رسمی در کشورهای خود بودند.

مسجدی همچنین تصریح کرد: آمریکایی‌ها حضور کسی که با سیاست‌های خود مخالفت کند را نمی‌پذیرند و به همین دلیل نیز اقدام به ترور وی می‌کنند؛ در حالی که دولت‌های دیگر نمی‌خواهند به سیاست آمریکا پاسخ دهند، تهران در قبال حق خود سکوت نمی‌کند.

سفیر ایران در بغداد در پایان نیز ضمن تاکید دوباره بر پشتیبانی تهران از ثبات عراق، اعلام کرد که جمهوری اسلامی از اینکه محمد توفیق علاوی مأمور تشکیل یک دولت جدید شده که آرزوها و آرمان‌های مردم این کشور را برآورده سازد، استقبال می‌کند.

کد خبر 4844599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha