۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۵:۰۹

امام جمعه مهدیشهر:

ایران رو به پیری می‌رود/ ضرورت ترویج ازدواج و فرزند آوری

ایران رو به پیری می‌رود/ ضرورت ترویج ازدواج و فرزند آوری

مهدیشهر- امام جمعه مهدیشهر با بیان اینکه کشورمان رو به پیری می رود، گفت: آمارها نشان می‌دهد که در دو دهه بعد ۴۰ درصد جمعیت کشورمان سالمند و کهن سال خواهند بود.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمد بارانی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته مهدیشهر در مصلای این شهرستان، وضعیت کنونی جمعیت ایران را بحران و خطر کاهش جمعیتی توصیف کرد و تاکید داشت: تحقیقات نشان می‌دهد که در سال ۱۴۳۰ جمعیت ایران به ۷۳ میلیون نفر کاهش می‌یابد.

او با اشاره به اینکه ۳۹ درصد جمعیت ۷۳ میلیونی ایران در سال ۱۴۳۰ طبق تحقیقات انجام شده پیرمرد و پیرزن خواهند بود، گفت: این وضعیتی سبب خواهد که کشورمان دیگر نیروی کار و تولید نداشته باشند.

امام جمعه مهدیشهر توان نیروی کار را بین ۲۵ تا ۵۵ سال دانست و ابراز کرد: کسی که از ۶۰ سالگی عبور کند دیگر توان کار کردن ندارد و لذا با تداوم وضعیت کنونی نیروی کاری در کشورمان نخواهد ماند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی مهدیشهر بیان کرد: در صورت تداوم وضعیت امروزی در آینده نزدیک نه تنها نیروی کار، بلکه جوانی برای دفاع از کیان کشورمان هم وجود نخواهد داشت و این از آثار کاهش جمعیت و پیری است.

بارانی با بیان اینکه امنیت یک کشور را نیروهای جوان و مستعد آن تأمین می‌کنند، ادامه داد: وقتی کشوری رو به پیری رفت، کسی نیست از آن دفاع کند در نتیجه کشور درگیر بحران امنیتی خواهد شد.

او خواستار توجه مردم به فرزندآوری و گفت: ثبت احوال اعلام کرده که در دهه ۸۰ تا امروز، کاهش چشم گیر ازدواج را نیز در کشورمان شاهد هستیم از سوی دیگر طلاق هم افزایش داشته و همین عوامل بر جمعیت کشور تأثیر گذاشته است.

بارانی دیر ازدواج کردن را یکی از مشکلات امروز جامعه برای نسل جوان دانست ادامه داد: باید ترویج سبک زندگی اسلامی رو مقابله با فرهنگ بیگانه و غربی را مد نظر قرار داد چرا که در فرهنگ غربی، خانواده‌ها در حال کمرنگ شدن هستند.

امام جمعه مهدیشهر با بیان اینکه سابقاً مردم ایران زود ازدواج می‌کردند و نگاه به تجملات نداشتند، زیرا اگر قرار باشد که خانه و ماشین و … قبل از ازدواج تأمین شود، سن ازدواج خواهد گذشت، بیان کرد: باید فرهنگ قناعت و ساده زیستی را نیز در جامعه ترویج داد.

کد خبر 6109091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha