۲۴ اسفند ۱۳۹۸، ۱۰:۳۱

ببینید؛

ترک‌های مرمت شده گنبد مسجد شیخ لطف الله پس از شستن دوغاب

ترک‌های مرمت شده گنبد مسجد شیخ لطف الله پس از شستن دوغاب

اصفهان-دو ترک مرمت شده گنبد شیخ لطف الله پس از شست و شو برای زدودن دوغاب را مشاهده می کنید.

خبرگزاری مهر - گره استان‌ها: ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ بود که خبرگزاری مهر برای نخستین بار علت تغییر رنگ دو ترک مرمت شده مسجد شیخ لطف الله را در تماس تلفنی با مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جویا شد و در خبری با تیتر «دوغابی کردن گنبد مسجد شیخ لطف الله برای استحکام بخشی بوده است» به این مسئله پرداخت.

از آن پس رسانه‌های مختلف به شکل‌های گوناگون به این موضوع پرداختند و حتی برخی رسانه‌ها با سیاسی کردن موضوع متأسفانه به شکل یک جانبه و بدون جویا شدن نظرات کارشناسان سازمان میراث فرهنگی تنها به گفت و گو با افراد و کارشناس مدنظر خود پرداختند که این امر مورد انتقاد دیگر کارشناسان میراث فرهنگی قرار گرفت.

از سویی نیاز به مرمت این گنبد چیزی نیست که از چشم مردم عادی نیز دور مانده باشد و اشاره به ضرورت تعمیر این گنبد آن طور که برخی رسانه‌ها نوشته‌اند به معنای تأیید روش مرمت نیست.

البته بدون شک مسجد شیخ لطف الله یکی از میراث‌های جهانی است که حفاظت از آن برای همه دوست داران میراث فرهنگی اهمیت دارد و به یقین کمتر مسئولی نیز حاضر خواهد بود با سهل انگاری در ارتباط با حفاظت از این نوع میراث‌های ارزشمند تاریخی سبقه خود را به خطر بیاندازد.

فریدون الله یاری در این ارتباط در همان زمان اعلام کرد که دوغاب دهی گنبد مسجد در راستای استحکام بخشی ملات کاشی‌ها انجام شده است که در آینده پاک خواهد شد.

همانطور که در فیلم می‌بینید دو ترک مرمت شده گنبد مسجد شیخ لطف الله با آب شستشو داده شده و دوغاب گچ زدوده شده است.

کد خبر 4865368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha