۱۷ اسفند ۱۳۹۸، ۱۲:۴۷

توسط موسسه بایسنغر منتشر شد؛

پژوهشی در کارنامه مبارزاتی شهید افضلی در «چریک‌های سر برهنه»

پژوهشی در کارنامه مبارزاتی شهید افضلی در «چریک‌های سر برهنه»

کتاب «چریک‌های سر برهنه» نوشته خلیل‌الله افضلی در افغاستان منتشر شد. این کتاب پژوهشی است در زندگی و مبارزات شهید حفیظ‌الله افضلی.

به گزارش خبرنگار مهر، «چریک‌های سر برهنه» به کوشش خلیل‌الله افضلی در ۱۵۵ صفحه در سال گذشته (۱۳۹۷) توسط انتشارات موسسه پژوهشی بایسنغر در افغانستان منتشر شده است. شهید حفیظ الله افضلی که دارای مدرک لیسانس ژورنالیسم و ادبیات از دانشگاه کابل بود، یکی از پیشتازان و ستارگان همیشه درخشان جنبش اسلامی افغانستان به شمار می‌رود. او برادر بزرگتر شهید صفی الله خلیلی، از فرماندهان مجاهدین افغان در زمان هجوم ارتش سرخ شوروی است.

در این کتاب نویسنده به بررسی کارنامه نظامی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جبهات شهید حفیظ الله افضلی یکی از جریان‌های جهادی وابسته به جمعیت اسلامی افغانستان در غرب افغانستان و به ویژه هرات پرداخته و در چند دوره زمانی فعالیت‌های این جبهات جهادی را بررسی و تحلیل کرده است.

جبهه‌های مبارزاتی شهید حفیظ الله افضلی در سال ۱۳۵۹ توسط فرمانده بزرگ مجاهدین هرات، صفی‌الله افضلی در هرات اساس‌گذاری شد و تا پیروزی مجاهدین در سال ۱۳۷۱ به فعالیت‌های نظامی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی خود ادامه داد. از بزرگ‌ترین اقدامات فرهنگی این جبهه، تاسیس مکاتب و مدرسه‌های زیادی برای فرزندان مهاجرین در جمهوری اسلامی ایران و نیز در داخل کشور افغانستان بود. کتاب حاوی اسناد و عکس‌هایی مربوط به این جریان جهادی نیز هست.

در بخش پیوست‌ها، نامه‌ای از شهید صفی‌الله افضلی به همسنگرانش، وصیت نامه شهید حفیظ الله افضلی، وصیت نامه شهید انجینر میر احمد غوریانی، یادداشت‌های روزانه محمد افضل افضلی، برگی از رسیدهای کمک‌های مردمی به جبهه‌های شهید افضلی و بخش پایانی این کتاب نیز ضمیمه‌های ملیشیای وقت، دست نوشت‌ها، نشریات و شب نامه‌هاست.

این خبر بر اساس اطلاعات پایگاه اینترنتی موسسه پژوهشی باسنغر به این نشانی و همچنین اطلاعاتی از وابسته فرهنگی ایران در هرات، تنظیم شده است.

کد خبر 4872072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha