۱۳ اسفند ۱۳۹۹، ۱۴:۲۰

توسط موسسه پژوهشی بایسنغر؛

«شناس‌نامه جامی» اثر بشیر هروی در هرات منتشر شد

«شناس‌نامه جامی» اثر بشیر هروی در هرات منتشر شد

کتاب «شناس‌نامه جامی» نوشته علی‌اصغر بشیر هروی و ویرایش خلیل الله افضلی توسط موسسه پژوهشی بایسنغر در هرات منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «شناس‌نامه جامی» نوشته علی‌اصغر بشیر هروی، متضمن احوال، آثار و تعلیمات عارف بزرگ مولانا نورالدین عبدالرحمن جامی (۸۱۷ – ۸۹۸ ق.) با ویرایش خلیل الله افضلی توسط موسسه پژوهشی بایسنغر در هرات با شمارگان ۵۰۰ نسخه، منتشر شد. این کتاب شامل دو بخش عمده «زندگی» و «اندیشه‌های مولانا جامی» است. نویسنده در بخش نخست کتاب به حوادث دوره دانش‌اندوزی، مسافرت‌ها و دیدارهای جامی با مشایخ و استادان پرداخته است. بخش دوم کتاب به مفاهیمی چون عشق، موسیقی، کتاب‌دوستی، خوش‌نویسی، تصوف و عرفان و… از دیدگاه مولانا جامی اختصاص یافته است.

علی‌اصغر بشیر این اثر را در سال ۱۳۴۲ خورشیدی و زمانی که مشغول تصحیح تکمله عبدالغفور لاری بر نفحات الانس مولانا جامی بود، نوشت. از آنجا که آثار نگاشته شده درباره مولانا جامی چون مقامات جامی عبدالواسع باخرزی، تکمله نفحات الانس رضی‌الدین عبدالغفور لاری، خمسه المتحیرین امیر علی‌شیر نوایی و… با نثری دشوار نوشته شده، بشیر کوشید در این اثر با زبانی ساده و امروزی و به صورت گفت‌وشنود با مولانا جامی، زندگی و سیر فکر و اندیشه او را برای مخاطبان و علاقه‌مندان ترسیم کند.

این اثر بر اساس دست‌نویس علی‌اصغر بشیر محفوظ در آرشیو ملی افغانستان با ویرایش دکتر خلیل‌الله افضلی به چاپ رسیده است. در این چاپ، حواشی و ارجاعات متن که در پایان کتاب آمده بود، به پانویس برگ‌ها منتقل شد و نشانی منابع کتاب که عمدتاً ذکر نشده بود، تهیه شد.

علی اصغر بشیر هروی پژوهشگر عرفان اسلامی، منجّم، طنزنویس و نسخه‌پژوه از پژوهشگران برجستۀ معاصر هرات است که بیش‌تر عمر خود را وقف نگارش و تحقیق کرده است. مطالعات بشیر عمدتاً بر عرفان و خاصتاً اندیشه‌های خواجه عبدالله انصاری، حکیم سنایی غزنوی و مولانا عبدالرحمن جامی متمرکز بوده است.

کد خبر 5160977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha