۲۷ اسفند ۱۳۹۸، ۱۰:۴۸

ویژه نوروز ۹۹ منتشر شده است؛

«اینک آخرالزمان» و ادبیات آپوکالیپتیک در شماره۷۸ «سینما و ادبیات»

«اینک آخرالزمان» و ادبیات آپوکالیپتیک در شماره۷۸ «سینما و ادبیات»

هفتادوهشتمین شماره از ماهنامه «سینما و ادبیات» ویژه نوروز ۹۹ با پرونده‌هایی درباره کاپولا و فیلم اینک آخرالزمان و همچنین ادبیات آخرالزمانی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، هفتادوهشتمین شماره از ماهنامه «سینما و ادبیات» با سردبیری نیلوفر نیاورانی، ویژه اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ در ۲۵۶ صفحه و بهای ۲۰ هزار تومان منتشر شد.

بخش «سینمای جهان» این شماره پروپیمان به «سینمای آمریکا و فرانسیس فورد کاپولا» اختصاص پیدا کرده است. در این پرونده کاپولا در تازه‌ترین گفت‌وگوی خود که در سال ۲۰۱۹ انجام شده از «اینک آخرالزمان» و سبک و نگاه کارگردانی خود صحبت می‌کند. ترجمه این مصاحبه را بهروز سلطانزاده انجام داده است.

«خون تازه در رگ‌های سینمای آمریکا» نوشته امیرهوشنگ للهی، «هرآنچه می‌خواستید درباره بودریار بدانید اما خجالت می‌کشیدید از فرانسیس فورد کاپولا بپرسید» نوشته رامین اعلایی، «فانتزی‌های فروپاشیده هری کال» نوشته مهدی ملک، «چرا جان لنون نتوانست موسیقی متن «اینک آخر الزمان» را بسازد» ترجمه رضا مولایی، «نگاهی به سریال پدر خوانده اثر کاپولا با توجه به سوژه لیبرال» نوشته هوتن زنگه پور و… از دیگر مطالب این پرونده است.

بخش ادبی این پرونده نیز به آخرالزمان و ادبیات اختصاص دارد. فیلم «اینک آخرالزمان» نیز اقتباسی است از رمان «دل تاریکی» جوزف کنراد. «کنراد، کاپولا و مساله تاریخ» ترجمه صالح نجفی، «کنراد، کاپولا و ظهور امپراتور» ترجمه فرهاد محرابی از مطالب این بخش است.

بخش «فیلم‌ها و احساس‌ها» ی این شماره نیز شامل این مطالب است: «گفت‌وگو با توماس الزسر: سیاست و بوطیقای کهنگی: صرف صبحانه دیروقت با توماس الزسر» ترجمه بابک کریمی، «مقدمه‌ای بر سینمای هارون فاروکی» ترجمه ایمان رهبر و بصیر علاقه‌بند و «تاریخ چند باره نگاشته، حافظه‌های انحراف یافته» ترجمه محمدرضا شیخی. الزسر فیلم‌پژوه، مورخ سینما و پژوهشگر نامدار آلمانی است.

بخش «فیوژن» این شماره نیز به فیلم‌های آخرالزمانی اختصاص دارد و شامل این مطالب است: «آغازی در آخر زمان: فرزندان بشر و آلفونسو کوآرون» نوشته حامد عزیزیان و ««طعم تلخ نور: آپوکالیپس، «مالیخولیا» و «ایثار» نوشته حمید باقری.

بخش «هنر و سیاست» نیز پرونده‌ای است درباره ادواردو گالیانو نویسنده، شاعر، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی برجسته اهل اروگوئه. او یکی از سرشناس‌ترین روشنفکران امریکای لاتین بود که در سال ۲۰۱۵ درگذشت. نویسنده‌ای که صراحت لهجه و نثر ستیزنده و سازش‌ناپذیرش، چه در عرصه ادبیات و چه در عرصه ژورنالیسم، برای دهه‌ها الهام‌بخش نویسندگان امریکای لاتین بوده است. گالیانو همچنین فعال سیاسی بسیار پرکاری بود و نقدهای تند و تیزش از نئولیبرالیسم اقتصادی و جهانی‌سازی بخشی جدایی‌ناپذیر از حیات فکری او بود.

بخش «نقد و بررسی» این شماره نیز با میزدگی درباره ادبیات آخرالزمانی با حضور پیمان اسماعیلی، کیهان خانجانی، بهناز علی پور گسکری و فرشید فرهمندنیا آغاز می‌شود و بعد به این مطالب می‌رسد: «آخرالزمان مدرن» شاپور بهیان، «آخرالزمان، ساختارشکنی و ادبیات وضعیت» وحید پاک طینت، «نوشته‌های آخرالزمانی» محمدرضا پورجعفری، «گفت‌وگو با صالح حسینی، مترجم رمان «دل تاریکی» کنراد» پویا رفویی، «نگرش آخرالزمانی در شعر معاصر فارسی» حافظ موسوی و...

مخاطب در بخش «نقد کتاب» این شماره از «سینما و ادبیات می‌تواند» درباره کتاب‌های «دیوان غربی – شرقی» گوته، «آتش زندان» ابراهیم دمشناس، «تونکا» نوشته روبرت موزیل، «یحیای زاینده رود» کیهان خانجانی و «پطرزبورگ» آندری بیه‌لی، مطالب و نقدهایی بخواند.

«گفت‌وگوی سینمایی»، «سینمای ایران»، «مداخله»، «سینما و موسیقی»، «اکران و اکنون»، «شعر و داستان»، «پرونده نقد»، «گوشه‌ها» و «نشست ادبی» از دیگر بخش‌های تازه‌ترین شماره از ماهنامه «سینما و ادبیات» است.

کد خبر 4880068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha