۶ فروردین ۱۳۹۹، ۱۱:۳۸

مرور نوروزی خاطرات موسیقایی-۳؛

سرودی حماسی که به تیتراژ «خبر» تبدیل شد/ ما مسلح به «الله اکبر»یم

سرودی حماسی که به تیتراژ «خبر» تبدیل شد/ ما مسلح به «الله اکبر»یم

بیش از سه دهه است که یک سرود اجرا شده در حسینه جماران در محضر امام راحل(ره)، همچنان به عنوان تیتراژ ابتدایی اخبار شبکه اول سیما پخش می‌شود؛ سرودی که هر بار خاطرات بسیاری را احیا می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از مهم‌ترین و پرمخاطب‌ترین برنامه‌های سازمان صدا و سیما در دهه شصت بخش‌های مختلف خبری بود. در روزهایی که به دلیل کمبود وسایل ارتباطات جمعی، گویی همه اخبار عالم و آدم در همان بخش خبری با مجری‌های خاطره‌ساز آن دوران از جمله قاسم افشار، محمدرضا حیاتی، حسن سلطانی، مریم صالحی، فواد بابان و برخی دیگر خلاصه می‌شد.

یک دکور ساده با رنگ‌های سرد در زمینه‌های خاکستری، طوسی و در بهترین شکل ممکن آبی که با مجری‌های اتو کشیده، چهره‌هایی خشن و صداهایی زمخت به طور کامل تداعی شرایط جامعه‌ای را به تصویر می‌کشیدند که به دلیل حساسیت‌های دوران جنگ و شرایط اقتصادی، مردمانی نگران و مضطرب داشت که هر شب منتظر شنیدن اخباری بودند که بتواند اطلاعات بیشتری از آنچه در پیرامونشان می‌گذرد، داشته باشند.

به همین دلیل هم احتمالاً یکی از خاطره‌سازترین و شاید برای بعضی‌ها جذاب‌ترین نواهای آن دوران تیتراژ معروف بخش‌های اصلی خبر بود که بعد از نمایش تیک‌تاک ساعت بر روی یکی از آثار ماندگار ونجلیس آهنگساز یونانی، رأس ساعت مقرر پخش خبر را نوید می‌داد؛ یک سرود که سابقه تاریخی آن به یکی دیدارها و سخنرانی‌های حضرت امام خمینی (ره) با جمعی از رزمندگان اسلام در دوران مقدس باز می‌گردد.

این سرود حماسی بعد از گذشت سه دهه با اضافه کردن چاشنی ساز و ملودی همچنان به عنوان تیتراژ آغازین بخش‌های خبری شبکه‌های مختلف رادیو و تلویزیون مورد استفاده قرار گرفته و تداعی‌گر خاطرات زیادی است.

این سرود که با مطلع «ما مسلح به الله اکبریم» آغاز می‌شود، اولین‌بار در دوران دفاع مقدس توسط جمعی از پاسداران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حسینه جماران در مقابل حضرت امام خمینی (ره) اجرا شد که پس از دقایقی تمامی جمعیت حاضر در این مراسم نیز با گروه سرود هم‌صدا شدند. به دلیل همین شکوهی که این سرود در ایجاد روحیه حماسی داشت، تصمیم بر این شد که از آن پس به‌عنوان تیتراژ بخش‌های خبری رسانه ملی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

البته به دلیل نوع اجرا و کیفیت پایین صدابرداری، در سال‌های ابتدایی پخش این سرود از تلویزیون، بسیاری از شنوندگان متوجه همه مفاهیم شعر نمی‌شدند اما بعد از انتشار متن شعر بود که ماجرا به طور کامل عیان و این متن به عنوان قطعه ماندگار در دل و ذهن مخاطبان جای گرفت.

رهبر یا هماهنگ‌کننده خوانش اعضای گروه سرود نیز شخصی به نام غلامرضا ایزدی بود. هنرمندی که اطلاعات چندانی از او در دسترس نیست اما وی از جمله افرادی بود که در هماهنگی و شکل‌گیری اجرای این سرود در محضر امام راحل (ره) به‌عنوان رهبر ارکستر نقش محوری داشت. وی اسفند ماه سال ۱۳۹۷ دار فانی را وداع گفت.

یکی دیگر از صحبت‌هایی که درباره این سرود روایت شده و هنوز مرجع رسمی هم آن‌ها را به صورت کامل تأیید نکرده، این است که این قطعه قرار بوده ابتدا توسط دانشجویان ایرانی که با امام راحل از پاریس به تهران باز می‌گشتند اجرا شود که گویا هنگام ورود ایشان به فرودگاه مهرآباد شرایط فراهم نشده و سرود «خمینی ای امام» توسط تعدادی دیگر از افراد در مقابل رهبر انقلاب اجرا شده است.

متن سرود «ما مسلح به الله اکبریم» آمده است:

ما مسلح به الله اکبریم / بر صف دشمنان حمله می‌بریم

ما همه پیرو خط رهبریم / بر صف مشرکان حمله می‌بریم

لا اله لا اله لا اله الا الله / لا اله لا اله لا اله الا الله

وحده وحده وحده وحده / انجز انجز انجز وعده

نصر نصر نصر عبده / لا شریک لا شریک لا شریک له

انجز وعده و نصر عبده / انجز وعده و نصر عبده / الله اکبر خمینی رهبر...

کد خبر 4885258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • زهره IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
      23 20
      خیلی عالی وخاطره انگیز بود چرا تصویر نداشت؟
    • IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
      17 16
      یادش بخیر چه زود گذشت روزهایی همدلی دوستی ایمان واخلاص روزهای یکرنگی و روزها وایامی که بجای منم منم همه بفکر دیگران بودند.به راحتی وبارضایت از خود میگذشتند و دیگران ارجح بودند و خودخواهی امروز خبری نب
    • فرشته IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
      12 17
      خیلی خوب بود کاش ترجمه هم میزاشتید
    • سید حسام IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
      17 7
      نفوذ دشمنان باعث حذف این سرود قشنگ از پخش قبل از خبر شده
    • IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
      7 10
      خوب