۲۶ فروردین ۱۳۹۹، ۹:۴۸

تجارت الکترونیک در ایام کرونا؛

کسب و کارهای اینترنتی هم از کرونا خسارت دیدند/بررسی عوامل

کسب و کارهای اینترنتی هم از کرونا خسارت دیدند/بررسی عوامل

تهران- شیوع کرونا هرچند سبب رونق برخی از کسب و کارهای اینترنتی در استان تهران شد، اما بسیاری از این تجارت های آنلاین نیز مانند اصناف سنتی از شیوع این ویروس آسیب دیدند.

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: چهارشنبه ۳۰ بهمن ماه سال گذشته بود، که فوت دو نفر در قم در پی ابتلاء به ویروس کرونا اطلاع رسانی شد و از آن روز تاکنون طبق اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیش از ۷۰۰ هزار نفر در کشور به این ویروس مبتلا شده‌اند و از این تعداد تاکنون چهار هزار و ۳۵۷ نفر جان خود را از دست داده و ۴۱ هزار و ۹۴۷ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند.

اما این ویروس منحوس علاوه بر صدماتی که به سلامت جامعه وارد کرده است، خسارات زیادی نیز به بخش‌های اقتصادی کشور و استان تهران وارد آورده و برخی از فعالان اقتصادی را تا ورشکستگی پیش برده است.

در این بین، کسب و کارهای الکترونیک و آنلاین در بسیاری از بخش‌ها توانستند، توسعه یافته و رونق را تا حدودی تجربه کنند، البته نمی‌توان گفت، که تمام کسب و کارهای اینترنتی با شیوع ویروس کرونا رونق داشته‌اند، چرا که برخی از آنها نیز متأثر از رکود حاکم بر بازار بوده‌اند.

مدیر یکی از شرکت‌های ارائه خدمات گردشگری آنلاین و فروش بلیط اینترنتی که شرکتش از شیوع ویروس کرونا دچار خسارت شده بود، در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: به سبب شیوع ویروس کرونا و توصیه پزشکان به پرهیز از سفر و پس از آن اجرای فاصله گذاری اجتماعی سبب کاهش ۹۰ درصدی فروش اینترنتی ما شد.

علیرضا حیدری با بیان اینکه اگر همین وضع و رکود باقی بماند، مجبوریم به تعدیل برخی از کارمندان شرکت بپردازیم، اضافه کرد: عملاً سفر و گردشگری چه در خارج و چه داخل کشور تعطیل شده است و مشتری وجود ندارد، اگر مشتری و خریدار باشد، نیز سفری نداریم، بلیطی برای عرضه نیست و باید صبر کنیم، تا این بیماری از میان ما رخت بندد.

وی خسارت وارده در ماه گذشته از کاهش فروش‌های اینترنتی خود را بیش از ۵۰ میلیون تومان ارزیابی کرد.

چه تجارت‌های آنلاینی در ایام کرونا دچار رکود شدند

فروش آنلاین بلیط و گردشگری اینترنتی تنها بخشی نبود، که از کرونا صدمه دید، بلکه می‌توان به بخش‌های دیگری از کسب و کارهای اینترنتی که با گسترش ویروس کرونا آسیب دیده‌اند، نیز اشاره کرد، تاکسی سرویس‌های اینترنتی و سرویس‌های فروش اینترنتی غذا از جمله این کسب و کارهای زیان دیده کرونا بودند.

یکی از فروشندگان آنلاین غذا تعداد سفارشات غذا از طریق سرویس‌های اینترنتی را نزدیک به صفر برآورد کرد و در خصوص آن به خبرنگار مهر گفت: از همان روزهای اول شیوع ویروس کرونا و توصیه پزشکان مبنی بر پرهیز از خوردن غذاهای بیرون از منزل، سبب رکود شدید کسب و کار ما شد، تا جایی که در ماه نهایتاً ۱۰ سفارش داشته باشیم، که این تعداد سفارش غذا نه تنها سود ده نیست، که سبب ورود خسارت نیز می‌شود.

محمد مینایی اضافه کرد: پرداخت حقوق پیک‌هایی که عملاً محموله‌ای برای جابجایی ندارند، پخت تنها یک پُرس غذا در زمانی که سفارش بعدی آن نوع غذا شاید ۱۰ روز دیگر باشد، پرداخت هزینه اجاره ماهیانه، هزینه‌های جانبی اینترنت، تلفن، برق و… همه و همه از عواملی است، که سبب شده از ورود کرونا تاکنون نه تنها سودی نداشته باشیم، بلکه حدود ۱۲ میلیون تومان هم ضرر داده‌ایم.

از سویی دیگر برخی از کسب و کارها اقدام به انتقال فروش خود به فضای مجازی کردند، اما این افراد نیز نارضایتی‌هایی از ضعف زیرساخت اینترنتی دارند، یکی از این اصناف که در بهارستان فعالیت می‌کند، به خبرنگار مهر گفت: ما به محض اینکه ویروس کرونا فراگیر شد، تمهیداتی اندیشیدیم، تا از ازدحام در فروشگاه جلوگیری شده و کسب و کارمان پابرجا باشد، اما رفته رفته دیگر نمی‌شد، فروشگاه را باز نگه داشت و از سویی مشمول طرح فاصله گذاری اجتماعی بودیم و مغازه را بستیم و یک بنر در مقابل فروشگاه قرار دادیم، که فروش اینترنتی شده و مشتریان به فضای مجازی مراجعه کنند.

وی افزود: اما سرعت اینترنت در این مدت آن قدر ضعیف است، که عملاً نمی‌توانیم، کالایی بفروشیم و عکس‌ها با این سرعت آپلود نمی‌شود، درخواست‌ها برای رفت و برگشت با تأخیر مواجه هستند.

کسب و کار سوپرمارکت‌های آنلاین سکه شد

به جرأت می‌توان، سوپرمارکت‌های آنلاین را موفق ترین شاخه کسب و کارهای اینترنتی در روزهای کرونایی دانست، مدیر یکی از این سوپرمارکت‌های آنلاین که به ارائه اغلب مایحتاج مردم به طور اینترنتی و درب منزل پرداخته است، در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: شاید بسیاری از کسبه در جریان شیوع ویروس کرونا آرزوی داشتن فروشگاه مناسب اینترنتی را داشتند، چرا که این کسب و کارها نه تنها دچار رکود کرونایی نشد، بلکه فروش ما در این ایام نزدیک به چهار برابر بود.

وی اضافه کرد: قبل از شیوع کرونا دو پیک موتوری برای تحویل خریدهای مردمی داشتیم، اما در این مدت تعداد پیک‌های ما به ۱۰ نفر رسیده است، البته با این افراد طی کردیم، که کار آنها موقت و تنها تا پایان شیوع این ویروس است، چرا که به نظر می‌رسد، این استقبال عمومی از سوپرمارکت‌های آنلاین موقتی باشد و شاهد کاهش فروش پس از شکست کرونا باشیم.

این متصدی سوپرمارکت اینترنتی نیز سرعت پایین اینترنت و عدم تکمیل بسیاری از تراکنش‌های بانکی به واسطه برخی مشکلات ناشی از رمزهای پویا را از اصلی ترین مشکلات واحد کسب و کار اینترنتی تحت مدیریت خود دانست.

تأیید کاهش مشهود سرعت اینترنت در ایام قرنطینه

سرعت پایین اینترنت و به ویژه افت این سرعت در ایام کرونا یکی از معضلاتی بود، که بسیاری از متصدیان کسب و کارهای اینترنتی از آن گلایه مند بودند، برای پیگیری این معضل با واحد پشتیبانی یکی از شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت تماس گرفتیم، اپراتور شرکت مذکور در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن تأیید افت سرعت اینترنت از زمان شیوع ویروس کرونا اظهار داشت: در حال حاضر بسیاری از کارمندان ادارات از طریق دورکاری اقدام به انجام کارهای خود می‌کنند، بسیاری از شرکت‌ها نیز فعالیت خود را اینترنتی کرده‌اند و دروس مدارس و دانشگاه‌ها نیز از طریق اینترنت به مردم ارائه می‌شود و طبیعی است، که سرعت کاهش داشته باشد.

وی ماندن بسیاری از افراد در خانه و رعایت قرنطینه و به تبع آن افزایش فعالیت‌های آنها در فضای مجازی را عامل دیگر کاهش سرعت اینترنت دانست و گفت: کشش شبکه در یک حدی است و نمی‌توانیم، بار موجود را بدون کاهش سرعت مدیریت کنیم.

البته این اپراتور بخش پشتیبانی شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت راهکاری جز صبر برای مشترکین ارائه نداد و «صبر» واژه‌ای است، که کارشناسان تجارت الکترونیک معتقدند، سرعت بارگذاری فروشگاه‌های اینترنتی یکی از عوامل موفقیت آنها در کسب و کار است.

بررسی علل عدم رشد پیش بینی شده کسب و کارهای اینترنتی در ایام کرونا

یک کارشناس فناوری اطلاعات و استاد دانشگاه در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: سرعت مطلوب بارگذاری فروشگاه‌های اینترنتی یکی از مهم‌ترین عوامل حفظ مشتریان این فروشگاه‌ها است و تخمین متخصصین تجارت الکترونیک این است، که مشتری‌ها تنها چند ثانیه برای بارگذاری سایت فروشگاه‌ها آنلاین صبر می‌کنند و اگر نتیجه نگیرند، به سراغ فروشگاه بعدی و رقبای دیگر می‌روند و یا به طور کلی قید خرید اینترنتی را می‌زنند.

غلامحسین بازیاری سرعت بارگذاری فروشگاه‌های اینترنتی را از عوامل مؤثر در موتورهای جستجوگری مانند گوگل دانست و گفت: افزایش سرعت سایت سبب رضایتمندی بیشتر مشتریان و نیز خزنده‌های جستجوگر می‌شود و اهمیت بسیاری دارد.

وی موفقیت کسب و کارهای اینترنتی در ایام کرونا را بسیار کمتر از حد انتظار دانست و گفت: عدم ترویج فرهنگ خرید اینترنتی، نبود بسترهای قانونی لازم برای اعتماد عمومی و سرعت پایین اینترنت در کشور از مهم‌ترین عوامل عدم موفقیت کسب و کارهای اینترنتی در روزهای کرونایی است.

بازیاری وابستگی شدید بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی به تجارت سنتی را از عوامل رکود برخی از کسب و کارهای اینترنتی دانست و افزود: به عنوان مثال زمانی که گردشگری راکد می‌شود، واضح است، که گردشگری اینترنتی نیز راکد خواهد شد و یا زمانی که رستوران‌ها به دلیل ملاحظات بهداشتی از فعالیت باز می‌مانند، نباید توقع داشته باشیم، که رستوران‌های آنلاین رونق بگیرند، اما در کسب و کارهایی که در شیوه سنتی آنها شاهد رکود نبودیم، در ایام کرونا رونق این کسب و کارها رقم خورد.

این استاد دانشگاه قطع ۱۰ روزه اینترنت در کشور را سبب ناامیدی بسیاری از افراد از کسب و کارهای اینترنتی دانست و افزود: حال و تنها پس از گذشت چند ماه شاهد فراهم آمدن زمینه‌های رشد کسب و کارهای آنلاین بودیم، فرصتی که می‌توانست، بهتر و بیشتر از آن استفاده کرد.

کرونا سبب شد، که کسب و کارهای اینترنتی بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرند و فرصت بهره گیری از این امکان بیش از پیش فراهم شود، اما اینکه آیا از این فرصت استفاده شد، یا خیر، سوالی است، که بسیاری از فعالان این نوع تجارت و نیز کارشناسان پاسخ منفی در قبال آن دارند.

کد خبر 4898178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha