۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۱:۳۷

کارشناسان استان قزوین:

سوسک‌های سیاه گندم به تدریج از استان قزوین خارج می شوند

سوسک‌های سیاه گندم به تدریج از استان قزوین خارج می شوند

قزوین- هجوم سوسک‌های سیاه گندم که حشرات غیر مضر هستند و ناخوانده به استان قزوین آمدند و مردم را نگران کردند بتدریج درحال خارج شدن از شهرهای استان هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، حشرات معروف به سوسک سیاه گندم که دو روز است در شهرهای تاکستان و بویین زهرا میهمان ناخوانده بودند از امروز به تدریج از استان خارج شده و به سمت زیستگاه‌های خود بازمی گردند.

این سوسک‌ها که از حشرات غیر مضر هستند و هیچ آُسیبی به مزارع و انسان‌ها ندارند در این دو روز موجب نگرانی شهروندان شدند که با اقدامات شهرداری‌ها برای کاهش آثار روانی این حشرات اقداماتی صورت گرفت.

هر چند برای آرامش روحی شهروندان در تاکستان و بویین زهرا نسبت به آب پاشی و تاریک کردن فضا برای خروج سریع‌تر حشرات اقداماتی شد که مؤثر هم بود اما گزارش‌ها حاکی است که این حشرات به آرامی در حال خارج شدن از شهر هستند و جمعیت آنها به طور محسوسی کاهش یافته و نگرانی‌ها برطرف شده است.

هر چند در این میان برخی پیشنهاد سمپاشی و نابودی آن حشرات را دادند اما کارشناسان کشاورزی وجود آنها را نه تنها مضر نمی‌دانند که گفته‌اند نابودی چرخه زیستی آنها می‌تواند به پیامدهای زیست محیطی دیگری در چرخه طبیعت منجر شود لذا مبارزه بیولوژیک را بهتر از مبارزه شیمیایی دانسته‌اند.

قرارگاه پدافند زیستی روز دوشنبه در استانداری تشکیل جلسه داد تا با نظر کارشناسان برای این هجوم ناخوانده تصمیم گیری شود.

محمد افشار مدیرکل پدافند غیر عامل استان قزوین در این جلسه اظهار داشت: پس از هجوم حشرات به بویین زهرا و و طیور رها شده در محیط زیست موضوع مورد بررسی قرار گرفت تا تصمیم لازم اتخاذ شود.

افشار بیان کرد: شنبه شب ساعت ۲۱ با هجوم سوسک‌های سیاه در تاکستان مواجه شدیم و مردم نگران شدند و به تدریج این حشرات وارد مناطق مسکونی شدند که مردم را نگران کرد.

مدیرکل پدافند غیر عامل استان قزوین یادآور شد: این حشرات به نور و آب حساس هستند لذا نیروهای آتش نشانی را موظف کردیم آب پاشی در سطح شهر صورت گیرد و نور معابر عمومی را نیز خاموش کردیم تا از استقرار بیشتر حشرات جلوگیری شود.

وی گفت: در گزارش کارشناسان جهاد اعلام شد این حشرات سوسک سیاه گندم هستند که حشره مثبتی تلقی می‌شود و در چرخه طبیعت حشرات موذی دیگر را از بین می‌برد و برای طبیعت و انسان هیچ آلودگی ندارد.

رضا طاهری فرماندار تاکستان هم گفت: در مبارزه فیزیکی با هجوم سوسک سیاه گندم نسبت به آب پاشی و خاموشی معابر اقدام شد که تاکنون به کاهش جمعیت حشرات کمک کرده است.

علیخانی معاون فرماندار بویین زهرا هم گفت: در این شهر نیز شاهد نمود بیشتری از جمعیت حشرات بودیم اما بر اساس دیدگاه کارشناسان کشاورزی مشخص شد این حشرات در برابر آفت شپش و حمله ملخ مؤثر و تجزیه کننده زباله هستند.

وی افزود: در شب هجوم حشرات از سوی شهرداری برای مقابله با این آفت اقدام به سمپاشی شد و امروز شاهد کاهش جمعیت حشرات هستیم.

در ادامه کارشناسان جهاد کشاورزی و محیط زیست هم در خصوص راه‌های مبارزه بیولوژیک با حشرات مزاحم دیدگاه‌های خود را مطرح کردند.

کد خبر 4922563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha