۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۲۳:۱۸

سرپرست فرمانداری ویژه دزفول:

جشن و نماز عید سعید فطر در دزفول برگزار نمی شود

جشن و نماز عید سعید فطر در دزفول برگزار نمی شود

دزفول- سرپرست فرمانداری ویژه دزفول گفت: بر اساس تصمیم ستاد مدیریت بیماری کرونا جشن و نماز عید سعید فطر در شهرستان دزفول به صورت تجمعی برگزار نمی شود.

به گزارش خبرنگار مهر، امید بن عباس عصر امروز چهارشنبه در نشست سران عشایر، متنفذان، طوایف، سادات و بزرگان شهرستان دزفول با اعضای شورای تأمین در سالن جلسات سپاه، اظهار کرد: یکی از دلایل افزایش آمار مبتلایان به کرونا در دزفول، بیماریابی و افزایش ظرفیت نمونه‌گیری به ویژه از اعضای خانواده و موارد تماس نزدیک با بیماران کرونایی است.

وی با بیان اینکه به رغم افزایش آمار مبتلایان، وضعیت شهرستان دزفول تحت کنترل است، افزود: ظرفیت درمانی دزفول هنوز تکمیل نشده است ضمن اینکه پیش‌بینی‌های لازم برای شرایط حادتر در دزفول نیز انجام شد اما امیدوار هستیم با همکاری مردم به این مرحله نرسیم.

سرپرست فرمانداری ویژه دزفول با تأکید بر اینکه همه افراد در معرض ابتلاء به کرونا هستند، یادآور شد: در ابتدا تصور می‌شد که کودکان به کرونا مبتلا نمی‌شوند و موارد فوت نیز از بین جوانان نخواهد بود اما رفته‌رفته با مشاهده فوت جوانان در دنیا و کشور و همچنین ابتلای نوزادان به کرونا تمام این فرضیه‌ها رد شد.

بن عباس با بیان اینکه میزان ابتلای کرونا در افراد بالای ۵۰ سال بیشتر است، تصریح کرد: فوتی‌های ناشی از کرونا در دزفول به طور عمده بالای ۶۰ سال سن داشته‌اند ضمن اینکه احتمال فوت در افراد دارای بیماری زمینه‌ای نیز به دلیل نقص در سیستم دفاعی زیاد است لذا این گروه‌ها باید مراقبت بیشتری از خود داشته باشند.

دیدوبازدیدها از عوامل گسترش کرونا

بن عباس اظهار کرد: بر اساس تحقیق‌های دانشگاه علوم پزشکی دزفول یکی از اصلی‌ترین دلایل گسترش بیماری در این شهرستان میهمانی‌های فامیلی و دیدوبازدید است؛ لذا مردم نباید منزل هیچ آشنا و فامیلی را امن تصور کنند و با مشاهده فاقد علائم بودن افراد با خیال راحت به دیدوبازدید بپردازند.

وی اضافه کرد: اگر یک نفر ناقل باشد تمام افراد خانواده و افراد در تماس نزدیک در معرض ابتلاء خواهند بود همان‌طور که موارد بسیار زیادی در دزفول وجود دارد که یک فرد باعث انتقال کرونا به خانواده و برخی اعضای فامیل و دوستان خود شده است و در ادامه افراد مبتلا نیز باعث تداوم این چرخه و انتقال به سایران شده‌اند؛ بنابراین مردم باید از دیدوبازدیدهای فامیلی و خانوادگی به شدت پرهیز کنند.

سرپرست فرمانداری ویژه دزفول برگزاری مجالس عزا و عروسی را از دیگر عوامل گسترش کرونا در دزفول برشمرد و گفت: با وجود اعلام ممنوعیت برگزاری هرگونه تجمع و مراسم، عده‌ای از مردم با بی‌توجهی به شرایط بحرانی اقدام به برپایی مراسم عروسی و یا تشییع و ختم می‌کنند که در بسیاری از موارد با همکاری نیروی انتظامی و دستگاه قضائی، بانیان این مجالس از جمله چند داماد دستگیر و روانه زندان شده‌اند. واقعیت این است که ما به دنبال این‌گونه برخوردها نیستیم لذا مردم باید با عقل و منطق خود شرایط را درک و از برگزاری این مراسم‌ها خودداری کنند.

بن عباس توضیح داد: وقتی اعلام می‌شود که یک میهمانی کوچک نیز می‌تواند باعث انتقال ویروس شود به دور از اخلاق است که عده‌ای اقدام به برپایی مجالس چند صد نفره عزا و عروسی می‌کنند چرا که هیچ‌کس حق ندارد دیگران را در معرض ابتلاء قرار دهد.

استفاده از ظرفیت ریش‌سفیدان برای کنترل کرونا

وی در ادامه بر لزوم استفاده شیوخ، سران عشایر، ریش‌سفیدان و بزرگان طوایف از ظرفیت خود در بین مردم تأکید کرد و افزود: این افراد باید از نفوذ خود در جامعه استفاده کنند و با توصیه، نصیحت و حتی هشدار از برگزاری هرگونه تجمع و مراسم توسط مردم جلوگیری کنند ضمن اینکه تاکنون نیز با همراهی این بزرگان از برپایی مراسم‌های متعددی در بخش‌های مختلف شهرستان دزفول جلوگیری شده است که این امر جای تقدیر دارد.

بن عباس ادامه داد: بزرگان طوایف، ریش‌سفیدان و شیوخ در هر قومی باید جوانان را آگاه کنند تا این قشر علاوه بر مراقبت از خود با سهل‌انگاری باعث ابتلاء و یا فوت افراد مسن در خانواده و یا فامیل نشوند.

وی با بیان اینکه کنترل کرونا فقط وظیفه مسئولان نیست، ادامه داد: اگر مردم به مصوبات ستاد کرونا عمل نکنند بیماری کرونا کنترل نمی‌شود. در حال حاضر کسب و کارها تعطیل شده و معیشت بخش زیادی از مردم به خطر افتاده است بنابراین همه باید همکاری کنیم تا افراد کمتری مبتلا شوند و با سلامت بتوانیم از این شرایط عبور کنیم.

جشن عید فطر در دزفول برگزار نمی‌شود

بن عباس با بیان اینکه جشن عید فطر در دزفول برگزار نخواهد شد، گفت: در روز عید فطر همچون روز طبیعت تصمیم‌های سخت‌گیرانه اعمال خواهد شد و با برپایی ایست و بازرسی و گشت‌های متعدد از برپایی هرگونه مراسم و تجمع در شهرستان دزفول ممانعت به عمل خواهد آمد لذا از بزرگان طوایف و ریش‌سفیدان شهرستان دزفول انتظار داریم در این زمینه با ما همکاری کنند و مردم را به ماندن در خانه و پرهیز از ترددهای غیرضروری در این روز توصیه کنند.

وی همچنین بیان کرد: بر اساس نظر دانشگاه علوم پزشکی دزفول و با توجه به جلسه مشورتی ائمه جمعه شهرستان امسال نماز عید فطر به صورت دسته جمعی در هیچ‌کدام از مساجد و اماکن مقدس شهرستان دزفول برگزار نخواهد شد ضمن اینکه راهپیمایی روز قدس نیز در دزفول برگزار نمی‌شود.

سرپرست فرمانداری ویژه دزفول به تداوم تعطیلی آرامستان ها، بوستان‌ها، پارک‌ها و مراکز تفریحی در این شهرستان اشاره کرد و گفت: با همکاری نیروی انتظامی و پلیس راهور خودروهای پارک شده در کنار بوستان‌ها جریمه و به پارکینگ منتقل خواهند شد.

بن عباس از تعطیلی دوباره همه اصناف غیرضروری، بانک‌ها و ادارات شهرستان دزفول از فردا تا دوشنبه پنجم خردادماه خبر داد و افزود: اصناف ضروری از قبیل سوپرمارکت‌ها، نانوایی‌ها، میوه‌فروشی‌ها، خواروبارفروشی‌ها و مراکز عرضه مرغ، گوشت و ماهی نیز با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی فقط تا ساعت ۲۲ اجازه فعالیت دارند.

وی تأکید کرد: گشت‌های بازرسی ستاد کرونا متشکل از نمایندگان صمت، تعزیرات، فرمانداری، پلیس اماکن، اتاق اصناف و مرکز بهداشت نیز به صورت جدی از سطح بازار و اصناف شهرستان بازرسی به عمل می‌آورند و با متخلفان برخورد خواهند کرد.

سرپرست فرمانداری ویژه دزفول بیان کرد: پس از بازگشایی اصناف، ادارات و بانک‌ها مردم باید برای حضور در جامعه تمام پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند ضمن اینکه پذیرش افراد بدون ماسک در ادارات و بانک‌های شهرستان دزفول ممنوع است.

بن عباس گفت: استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی توسط مردم یک امر به معروف است لذا مردم در صورت مشاهده افرادی که رفتارهای پرخطر انجام می‌دهند آنها را نهی و به رعایت موارد بهداشتی توصیه کنند.

وی با بیان اینکه تا زمان کشف واکسن کرونا، مردم باید با کرونا زندگی کنند، تأکید کرد: مردم باید در تمام مکان‌ها دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند تا از گزند این ویروس در امان بمانند و با همکاری و همراهی بتوانیم هرچه زودتر شاهد ریشه‌کنی این ویروس از سطح جامعه، کشور و جهان باشیم.

کد خبر 4931080

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha