۱۹ خرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۲۰

نظری در گفتگو با مهر:

طرح مالیات بر«خانه‌های خالی» کلید خورد/۵ میلیون مسکن ساخته می‌شود

طرح مالیات بر«خانه‌های خالی» کلید خورد/۵ میلیون مسکن ساخته می‌شود

نماینده مردم خمین در مجلس از تدوین طرحی برای اخذ مالیات از خانه های خالی خبر داد و گفت: از محل این اعتبارات، دولت را مکلف می‌کنیم ۵ میلیون واحد مسکن مهر برای اقشار آسیب پذیر بسازد.

علیرضا نظری نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، از تدوین طرحی برای مالیات بر خانه‌های خالی خبر داد و گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار خانه نوساز خالی در کشور وجود دارد که ۵۰۰ هزار واحد آن در تهران و ۳ میلیون واحد در ۳۰ استان کشور وجود دارد. این خانه‌ها برای سودآوری ساخته شده است.

وی با اشاره به افزایش بی سابقه قیمت مسکن در سراسر کشور، افزود: این امر نتیجه نقش آفرینی دلالان مسکن است. این افراد واحدهای ساختمانی ساخته شده را خالی نگه داشتند و به دنبال به هم ریختن بازار مسکن هستند.

نماینده مردم خمین در مجلس با تاکید بر اینکه مجلس یازدهم نمی‌تواند نسبت به مشکل مسکن مردم بی تفاوت باشد، تاکید کرد: در همین راستا طرح اخذ مالیات از مسکن‌های خالی را تدوین کرده‌ایم، بر اساس این طرح خانه‌های خالی باید ۲۰ درصد مالیات بپردازند. در صورت اجرای نهایی آن دیگر مسکن به عنوان یک کالای سرمایه‌ای مورد توجه دلالان قرار نخواهد گرفت. امیدواریم این طرح در فصل تابستان و در زمان جابجایی مستاجران به تصویب برسد.

نظری در تشریح این طرح، گفت: اگر ۳.۵ میلیون واحد خالی، حدوداً ۸۰ متری و هر کدام، متری ۸ میلیون قیمت گذاری شود، ۲ میلیون و ۲۴۰ هزار میلیارد تومان ارزش این خانه‌های خالی برآورد می‌شود و ۲۰ درصد مالیات آن حدود ۴۴۸ هزار میلیارد تومان خواهد بود که با درآمدهای ناشی از اخذ مالیات بر مسکن‌های خالی می‌توان طبق الگوی ساخت مسکن مهر حدود ۵ میلیون واحد ۷۰ متری مسکن مناسب برای اقشار ضعیف ساخت که انقلاب اقتصادی ایجاد می‌کند.

وی گفت: طرح مالیات بر خانه‌های خالی در مجلس دهم نیز بررسی شد اما بر اثر نفوذ سرمایه داران و رانت خواران به تصویب نرسید اما مجلس یازدهم اراده جدی برای تصویب این طرح و نظارت بر اجرای آن دارد. مجلس یازدهم نسبت به مشکلات مردم دغدغه مند است.

نماینده مردم خمین در مجلس اظهار داشت: در اکثر پژوهش‌ها و تحقیقاتی که انجام شده مشکلاتی مانند کاهش ارزش پول ملی، رکود تورمی، فرآیند به شدت خسته کننده صدور مجوزهای تولیدی، مشکلات تامین مالی از طریق بانک‌ها و قاچاق سازمان یافته، فساد و تبعیض و فاصله گرفتن از عدالت اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته است.

نظری با بیان اینکه امروز در کشور ما قریب به ۶ میلیون خانواده بی خانمان وجود دارد که مسکن و سرپناه ندارند وتوانایی کافی برای پرداخت اجاره بها نیز ندارند، تاکید کرد: اگر هر خانواده را ۴ نفر در نظر بگیریم مشکل مسکن، مشکل اصلی ۲۴ میلیون نفر از شهروندان کشور ما است.

وی افزود: این غیر از سرپناه‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیرمطمئن است که ما از آن به بدمسکنی یاد می‌کنیم. مسکن‌هایی که در برابر سوانح تاب آوری لازم را ندارد و در صورت بروز هر حادثه‌ای موجب ایجاد حجم بالای تلفات می‌شود.

نماینده مردم خمین در مجلس تصریح کرد: بر اساس اصل ۳۱ قانون اساسی داشتن مسکن مناسب حق هر خانواده ایرانی است. قریب به یک دهه از تصویب قانون ساماندهی مسکن می‌گذرد اما متاسفانه اقدام مناسبی در این زمینه صورت نگرفته است و بازار مسکن به عنوان کالای سرمایه‌ای از سوی دلالان و سودجویان اداره می‌شود.

کد خبر 4944138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • س IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
      10 0
      توروخداخونه روارزون کنید
    • IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
      0 0
      نمایشگاه های خودرو که هیچ امتیازی به دولت نمی دهند. مشاورین املاک که به صورت سر سام آور پول زور می گیرند. دلالان واسطه گران را در هر کوچه وبازار از طریق قانون مجوز صادر شود.که راحت تر بتوان شناسایی کر
    • ح IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
      14 1
      سلام من ازنمایندگان مجلس یازدهم درخواست دارم واقعا به مسکن اهمیت بدن نزارن دلال قیمت بزارن قیمت مسکن باید کارشناس خدا ترس تعیین کنه نه دلال سودجو به فکر ماهم باشید نزارین خونه خریدن بشه آرزوواسمون
    • م IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
      15 0
      من واسه ونایی که بازار مسکن روبهم میریزن دعا میکنم خداوند به راه راست هدایتشون کنه واگر هدایت نشدن روز خوش نبینن که اشک مستاجرا رودراوردن خداازتون نگذره
    • IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
      0 0
      یک فکری به حال زمین های افتاده هم باید بود ، زمینهایی که باعث گرانی زمین و مسکن میشوند احتکار زمین
    • مهدی IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
      0 0
      شاید مجلس جدید امید را زنده کند دولت امید که ناامید بود
    • محمد IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
      0 0
      جنایت بار ترین کار ممکن همین مالیات بر خونه های خالی است که با کارهای رابین هودی نمیشه عدالت برقرار کرد این کار خیانت به ملت است.موقع ساخت عوارض ومالیات کافی دریافت شده است دوبار ه اخاذی کردن چیه؟؟؟؟
    • ali IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
      0 0
      نماینده عزیز طرح مالیات بر خانه های خالی هیچ مهم نیست گرفتن مالیات از خانه های خالی مهم انهم به شرطی که مالک نگه سالی هزارتومن مالیات میدم با اختیار خودم سالی صدهزار تومن بر قیمت هر متر میگذارم!!!
    • IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
      0 0
      ببخشید اشتباهی منفی زدم
    • IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
      0 0
      یعنی من می تونم یه روز خونه بخرم یه سقف بالای سرم باشه
    • رضا IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
      0 0
      درود و رحمت خدا بر نمایندگانی که به این طرح انقلابی و خداپسندانه که همه اقشار مردم ایران از آن بهره می برند رای مثبت می دهند.
    • ناشناس US ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
      0 0
      خدا عاقبت به خیر نکنه دلالایی که فقط فکر جیب خودشونن و من مطمئنم به بد وضعی میفتن
    • ناشناس DE ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
      0 0
      از حرف تا عمل.... خدایا چه کسی به وعدهایش عمل میکند
    • اکبر IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
      0 0
      احسنت به شما نمایده محترم دلیر وشجاع
    • اصغر IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
      0 0
      نمایندگان مجلس تو خدا به داد مستاجران برسید
    • IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
      0 0
      این طرح عمل نخواهد کرد و قیمت بالاتر خواهد رفت، قانون هر شخص فقط حق مالکیت یک ملک مسکونی و نه مازاد را به تصویب برسانید، تا هم عدالت واقعی اجرا بشه، هم احتکار از بین برود،غیر این جواب نخواهد داد.
    • علی IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
      0 0
      سلام وقت بخیر . آقایان نمایندگان مجلس اسلامی به عنوان یک شهروند گرفتار به شما التماس میکنم و از شما عاجزانه درخواست میکنم از هر کاری که بتونه جلوی گرانی مسکن لعنتی رو بگیره دریغ نکنید . شما رو به خدا
    • IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
      0 0
      هرجاحکومت ودولت و مالیات بیشترشده وامده-گرونی بیشترشده-گرونی بیشترشده-فقط باید جلوی فساد حکومتیها را گرفت ومجوز ساخت زمینهای مردم وتعاونیها را داد
    • رضا IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
      0 0
      لطفا هر چه سريعتر بازار مسكن را سر و سامان دهيد . حرف زدن را كنار بگذاريد نمايندگان محترم . مردم له شدند .
    • محمد قاسمی IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
      0 0
      این طرح مالیات بر خانه های خالی به راحتی دور زده می شود. خانه رو به فرزند مجردشون می دهند و طرح رو دور می زنند.
    • راننده تاکسی مستاجر IR ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
      0 0
      خداپدرومادرآدم چیزفهم رابیامرزدفقط خداوکیلی زودزودعملیش کنیدواین5میلیون مسکن مهررابرای مابسازیدماهم یک عمردعاگوی شماهستیم خداعزت بده به کسی که به فکرمردم هست