۲۴ خرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۱۵

حال خوشِ هامون

حال خوشِ هامون

این روزها حال هامون، سومین تالاب بزرگ ایران خوب است و این شرایط حال مردم سیستان و بلوچستان را نیز خوش کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، ایرنا نوشت: پس از چند سال خشک شدن بستر تالاب بین‌المللی هامون و رودخانه هیرمند که به مختل کردن زندگی مردم سیستان و بلوچستان انجامید و بحران‌های زیست‌محیطی را در منطقه رقم زد حالا به مدد سیلاب ورودی از کشور افغانستان که به محلی‌ها به آن «دشتمال» می‌گویند رودخانه‌های سیستان جاری شده و تالاب دوباره جان گرفته است.

حسین نظری جهانتیغی فعال اجتماعی در مورد شرایط کنونی تالاب هامون به ایرناپلاس می‌گوید: با آب‌دار شدن و جان گرفتن تالاب حالا دوباره گونه‌های گیاهی از جمله اشک، نی، گز و گونه‌های جانوری مختلفی دوباره در تالاب حیات یافته‌اند و حتی پرندگان مهاجر و پرندگانی که تالاب هامون زیستگاه اصلی آنان است در آن تخم‌گذاری کرده‌اند.

وی ادامه داد: سیلابهای افغانستان که وارد تالاب هامون شده باعث آبگیری ۵۰ درصدی تالاب هامون شده است و خوشحالی مردم منطقه را در پی داشته است در بعضی از نقاط، تالاب حدود یک متر آبگیری شده است و در بیشتر نقاط عمق آب به نیم متر می‌رسد.

نظری در مورد حال و هوای مردم سیستان پس از حیات دوباره هامون نیز می‌گوید: کشاورزی در تالاب و سرزمین‌های اطراف آن دوباره رونق گرفته است و دامداران و عشایر منطقه هم از علوفه‌های تالاب استفاده می‌کنند.

به گفته وی با بازگشت آب به تالاب، فعالیتی‌های مانند ماهیگیری و شکار نیز در منطقه انجام می‌شود و هامون به قایق سواری نیز رونق داده است.

نظری با بیان اینکه نباید به این آب ورودی دلخوش بود، متذکر می‌شود که باتوجه به دوره‌ای بودن بارندگی‌ها و خشکسالی چندین ساله در این منطقه، با قطع جریان ورودی آب و شروع فصل تابستان و همچنین شروع بادهای ۱۲۰ روزه سیستان، آب در تالاب پخش و خیلی زود تبخیر می‌شود.

به گفته وی با خشک شدن هامون و رودخانه‌های سیستان، مشکلات زیادی از جمله از بین رفتن پوشش گیاهی و مشکلات زیست محیطی مانند ریزگردها و مرگ ماهیان دوباره باز خواهد گشت.

این فعال فرهنگی تنها راه نجات هامون را تأمین حق‌آبه دانست که لازم است تدابیر مناسبی از سوی مسئولان کشور اندیشه شود تا با رایزنی با کشور افغانستان و راه حل های دیپلماتیک زمینه احیای هامون فراهم شود.

دریاچه هامون هفتمین تالاب بین المللی دنیا و یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست کره در ایران بشمار می‌‎رود و پس از دریاچه خزر و دریاچه ارومیه سومین دریاچه بزرگ ایران است.

کد خبر 4948118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • رضاجان IR ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
      0 0
      سیستان هویت اصلی بلوچ ونشان وشاهدقدمت اریایی اصل بودن بلوچ هست