۸ مرداد ۱۳۹۹، ۱۵:۱۸

در شورای اداری قروه صورت گرفت:

توسعه پایدار کردستان در راستای حفظ محیط زیست صورت می گیرد

توسعه پایدار کردستان در راستای حفظ محیط زیست صورت می گیرد

قروه- رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان توسعه پایدار در این استان را منوط به رعایت مسائل زیست محیطی در تمامی پروژه های صنتعی و تولیدی عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست شورای اداری شهرستان قروه ظهر امروز چهارشنبه در حالی برگزار شد که بیشتر حول محور معدن طلای ساریگونی و توضیحات رئیس صمت کردستان در این زمینه گذشت.

محمد دره وزمی ابتدا به تاریخچه پیدایش معدن طلا در شهرستان پرداخت و اظهار داشت: معدن طلای زرکوه قبل از انقلاب مشخص شده که آن زمان به نام زرنیخ بوده نه طلا و بعد از انقلاب در سال ۷۳ این معدن زرنیخ به شرکت خدمات اکتشافی کشور واگذار می‌شود.

به گفته او شرکت خدمات اکتشافی کشور قبلاً دولتی بوده اما بعد از واگذاری معدن زرنیخ خصوصی می‌شود و سال ۷۳ اکتشاف آنتیموان انجام می‌دهد و در اصل تونل‌هایی که در محوطه معدن طلا زده شده مربوط به اکتشاف و استخراج آنتیموان است.

دره وزمی با بیان اینکه از سال ۷۶ تا ۷۸ اکتشاف طلا صورت می‌گیرد اما چیزی پیدا نمی‌شود، به دعوت از خارجی‌ها برای استخراج طلا اشاره کرد و افزود: سال ۷۸ شرکت خدمات اکتشافی کشور از خارجی‌ها مانند فرانسوی‌ها و کانادایی‌ها با احتمال وجود طلا برای مشارکت و استخراج دعوت می‌کند که این دو کشور بعد از مدتی کار به این نتیجه می رسند که مشارکت در این منطقه مقرون به صرفه نیست و طلای اینجا عیار بالایی ندارد.

مطابق اظهارات او بعد از رفتن کانادایی‌ها و فرانسوی‌ها این بار در سال ۷۹ شرکت خدمات اکتشافی کشور از شرکت انگلیسی ریوتنتو دعوت به همکاری می‌کند و این شرکت انگلیسی بعد از سه ماه بررسی برای مشارکت با خدمات اکتشافی کشور اعلام آمادگی می‌کند.

ره وزمی با بیان اینکه ریوتنتو پس از بررسی‌های خود پی می‌برد که طلا در منطقه وجود دارد، گفت که قرارداد سه جانبه با شرکت خدمات اکتشافی کشور، وزارت معادن و فلزات وقت و شرکت ریوتنتو با سرمایه گذاری ۲۵ میلیون دلاری برای اکتشاف طلا در داشکسن بسته می‌شود.

او در ادامه از ثبت شرکت زرکوه خبر داد و بیان کرد: در تاریخ ۲۲ خرداد سال ۸۱ در شورای عالی سرمایه گذاری کشور مصوب می‌گردد که ریوتنتو با شرکت خدمات اکتشافی کشور شرکت زرکوه را ثبت و با مشارکت ۷۰ درصدی ریوتنتو و ۳۰ درصدی خدمات اکتشافی کشور وارد کار می‌شود.

آن طور که دره وزمی می‌گوید شورای عالی سرمایه گذاری مصوب می‌کند که شرکت زرکوه با این ترکیب سرمایه گذاری اجازه دارد تا سقف ۲۵۰ میلیون دلار در این پروژه برای اکتشاف، استخراج، استحصال و فرآوری طلا سرمایه گذاری کند.

او با اشاره به اینکه از سال ۸۴ تا ۸۵ گواهی کشف ابتدایی به نام زرکوه صادر می‌شود، عنوان کرد: ریوتنتو از این به بعد به دلایلی پروژه را رها و فروش آن را اعلام می‌کند و سپس مزایده و فراخوان می‌گذارد که کسی شرکت نمی‌کند و حتی دنبال دو شرکت ایرانی یکی شرکت وابسته به بانک پاسارگارد و دیگری وابسته به یکی از نهادها می‌رود اما کسی اعلام امادگی نمی‌کند.

دره وزمی در ادامه از ورود شرکت‌های خارجی دیگر برای سرمایه گذاری خبر داد و گفت: بعد از این جریان در بین سال‌های ۸۵ تا ۸۶ از شرکت سی جین چین برای معامله دعوت می‌شود تا بیاید و جایگزین ریوتنتو گردد اما شرکت چینی مورد تأیید دولت قرار نمی‌گیرد.

او همچنین گفت که بعد از سی جین که رد می‌شود قزاق‌ها وارد می‌شوند که مورد تأیید دولت قرار می‌گیرند و بدین ترتیب شرکت قزاقی گلدن هیل می‌آید سهم ریو تنتو را که ۲۵ میلیون دلار سرمایه گذاری کرده بود به ۴۵ میلیون دلار خریداری می‌کند یعنی ۲۰ میلیون دلار سود می‌دهد و جایگزین ریوتنتو در زرکوه می‌شود.

بنابر سخنان دره وزمی سال ۸۹ که دولت قزاق‌ها را تأیید می‌کند پروانه به اسم آنان تغییر نام داده می‌شود و گواهی کشف به نام قزاقستان و خدمات اکتشافی صادر می‌گردد.

با این گواهی آن طور که مدیرکل صنعت، معدن و تجارت می‌گوید شرکت قزاقی کار را شروع می‌کند و ادامه اکتشافات تکمیلی، تا اینکه در سال ۹۳ زرکوه با این ترکیب فعلی کار اکتشافی را برای فاز نخست تمام می‌کند.

محمد دره وزمی با بیان اینکه اکتشاف طلا صورت گرفته بود اما برای احداث خط تولید استحصال طلا اتفاقی نیفتاده بود، تصریح کرد: در طول ۱۸ ماه با پیگیری شبانه روزی که انجام شد شرکت طلای زرکوه به بهره برداری رسید و بهمن ۹۴ به دست وزیر وقت به بهره برداری رسید.

او با تأکید رعایت تمامی موارد برای اخذ مجوز معادن، گفت: وقتی که مجوز برای معادن به کسی داده می‌شود از منابع طبیعی، محیط زیست، میراث فرهنگی و… استعلام گرفته می‌شود و در صورت تأیید مجوز صادر می‌گردد.

مطابق سخنان دره وزمی وقتی که قرار است کارخانه فرآوری زده شود باید مطالعه ارزیابی اثرات زیست محیطی تهیه شود و این کار هرکسی نیست و در استان هم تهیه نمی‌شود و مستقیم در سازمان حفاظت ومحیط زیست کشور صورت می‌گیرد.

وی به مشکلات راه اندازی کارخانه طلا در سقز اشاره کرد و افزود: از سال ۹۳ تا به امروز در سقز هنوز نتوانسته‌ایم موافقت محیط زیست را برای احداث کارخانه طلا بگیریم در واقع ۶ سال است هنوز کمیته ماده ۲ محیط زیست تأیید نکرده است.

دره وزمی با عنوان اینکه تمامی سخت گیری ها برای حفظ محیط زیست برای معادن صورت می‌گیرد از پایش مداوم محیط زیست در حین تولید از هر واحد تولیدی خبر داد و تأکید کرد که به محض اینکه مشخص شود واحد تولیدی آلودگی محیط زیست دارد بلافاصله جلوی فعالیت آن واحد گرفته خواهد شد.

وی حفاظت از محیط زیست را بالاتر از اشتغال دانست و گفت: بارها اعلام شده حاضر نیستیم سرمایه گذاری در هیچ کجای استان حتی کلان اتفاق بیفتند و محیط زیست را تخریب کند چرا که محیط زیست اولویتش بیشتر از اشتغال برای ماست و ما هرگز به دنبال اشتغال به شرط تخریب محیط زیست نیستیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه هر کارگاهی در سطح استان که محیط زیست را به مخاطره بیاندازد قطعاً جلوی فعالیت‌های آن واحد گرفته می‌شود، یادآور شد: هرجا مرجع ذیصلاح اعلام کند که این کارگاه مشکل محیط زیست دارد خودش جلوی آن را خواهد گرفت.

دره وزمی در ادامه به بحث اشتغالزایی معدن طلا پرداخت و بیان کرد که در معدن طلای ساریگونی هم در حوزه معدن و هم استحصال هزار و ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال زایی دارد و بزرگترین واحد تولیدی استان از نظر اشتغال محسوب می‌شود.

او همچنین به پرداخت حقوق دولتی معادن اشاره داشت و افزود: غیر از حقوق دولتی پرداخت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده فروش داخلی به امور مالیاتی نیز اتفاق افتاده که بخشی از آن عوارض است که به شهرداری‌ها بر می‌گردد و بخشی مالیات است که به خزانه می‌رود.

به گفته دره وزمی در سال ۹۸ مبلغ ۵۰ میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده معادن شهرستان قروه که بیش از ۹۰ درصد آن مربوط به طلای زرکوه است به حساب امور مالیاتی واریز شده است که ۱۶ میلیارد تومان آن عوارض ارزش افزوده است که بین شهرداری‌ها تقسیم شده است.

وی افزود: همچنین این مبلغ در سال ۹۶ نیز ۱۲ میلیارد تومان بود، در سال ۹۷ میزان ۱۱ میلیارد تومان بود که به دهیاری‌ها و شهرداری‌ها پرداخت شده است.

دره وزمی همچنین در این نشست به شروع عملیات اجرایی زنجیره فولاد در قروه و بیجار برای تولید آهن اسفنجی، فولاد و ورق فولادی با سرمایه گذاری بیش از ۸ هزار میلیارد تومان اشاره کرد و از همه مدیران شهرستان و مردم درخواست کرد به اجرای این پروژه کمک کنند.

کد خبر 4986273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha