۳۰ مرداد ۱۳۹۹، ۱۶:۴۹

حجت الاسلام علیزاده در افتتاحیه هفتمین سوگواره اشراق گفت

شعور حسینی را در بستر فضای مجازی برای همگان رقم بزنیم

شعور حسینی را در بستر فضای مجازی برای همگان رقم بزنیم

معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی قم گفت با توجه به شرایط کرونایی، رسانه‌ها در عرصه عزاداری ماه محرم از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند. شعور حسینی باید به بستر فضای مجازی بیاید.

به گزارش خبرنگار مهر، آئین افتتاحیه «هفتمین سوگواره مجازی اشراق» و «نخستین سوگواره کنشگران عاشورایی» با یاد روحانی مجاهد مرحوم حاج احمد خسروی پیش از ظهر امروز پنجشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ در سالن در سالن همایش‌های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

حجت الاسلام علی سرلک استاد حوزه و دانشگاه در این مراسم با بیان اینکه اباعبدالله (ع) حیرت‌ها و ضلالت‌های ما را به کرانه لایزال الهی متصل می‌کنند، گفت: امام حسین (ع) نور هدایت «مستوحشین فی الظلم» هستند. اگر از غفلت‌هایمان دست برداشته و قدری توجه کنیم درمی‌یابیم عشق به سیدالشهدا (ع) در فطرت‌ها وجود دارد، زیرا ایشان از همه هستی خو برای هدایت بشریت گذشته است.

حجت الاسلام سرلک با اشاره به اینکه در شرایط کرونایی باید عزاداری‌ها را به بهترین شکل ممکن اقامه کنیم، افزود: امروز سوگواره مجازی اشراق یکی از کارهای انجام شده در راستای ادای حق عزاداری محرم بوده و به منزله پنجره‌ای به سوی «بی نهایتِ در دسترس» است.

این استاد حوزه با بیان اینکه سوگواره مجازی اشراق به مثابه چاووشیِ غافله انسان‌هایی است که با معیت اباعبدالله (ع) به سوی خداوند رهسپار شده‌اند، گفت: تلاش می‌کنیم تا حال و هوای عزاداری سیدالشهدا (ع) را در فضای مجازی نهادینه سازی کنیم.

وی همچنین بر ضرورت بصیرت افزایی و معرفت افزایی نسبت به گفتمان عاشورا تأکید کرد: امام حسین (ع) حکم اقیانوس را دارند و ما باید قطره وجود خود را به این دریای بی کران متصل کنیم. خادمان دستگاه اباعبدالله (ع) در راه ایشان از همه هستی خود مایه می‌گذارند و ایثار و فداکاری می‌کنند. با محدودیت‌های کرونایی باید از طریق فضای مجازی و برپایی مراسم با رعایت اصول بهداشتی حق عزاداری محرم را ادا کنیم.

حجت الاسلام مرتضی حاجیانی دبیر اجرایی هفتمین سوگواره مجازی اشراق نیز در این مراسم با اشاره به اینکه شرایط کرونایی سبب شد تا به سوی برگزاری مراسم‌ها و سوگواره‌های مجازی حرکت کنیم، گفت: از بستر فضای مجازی استفاده می‌کنیم تا پیام عاشورا را به سراسر جهان مخابره کنیم. همه ما دست در دست هم داده‌ایم تا از طریق فضای مجازی و برگزاری سوگواری‌های مجازی پیام امام حسین (ع) را به گوش همه جهانیان برسانیم.

وی افزود: هفتمین سوگواره مجازی اشراق، امسال در ۶ بخش تولیدی، هنرهای تجسمی، تولیدات رسانه‌ای، شعر و ادبیات، بازی، نرم افزار و ایده‌های نو برگزار خواهد شد. آقایان مسعود نجابتی، سید مهدی حسینی، سید محمدرضا میری داوران ما در این سوگواره مجازی هستند؛ دبیر اجرایی بخش گرافیک حجت الاسلام جواد رحیمی بوده و در بخش عکس و کلیپ آقایان محمد دوست، عجمی و نصیری داوری را بر عهده دارند. در بخش نویسندگان آقایان جوان آراسته و طاهری و خانم طاهری داوری را بر عهده دارند و همچنین خانم حیدری دبیری اجرایی این بخش را برعهده دارد.

حاجیانی همچنین درباره بخش کنشگری سوگواره مجازی اشراق نیز گفت: این بخش نخستین رویداد کنشگری مجازی عاشوراییان محسوب می‌شود خانم داداشی عهده دار دبیری آن شده و حجج اسلام علی سرلک و اسماعیلی و خانم فضه سادات حسینی هیأت داوران این بخش هستند؛ شکل گیری بخش کنشگری نوعی حرکت رو به جلوی جدی در راستای تبلیغ فضای مجازی است. در بخش ایده‌های نو نیز آقایان خسرو انجم، محمد قطبی و محمدصادق افراسیابی داوری را برعهده دارند.

حجت الاسلام مهدی علیزاده معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی قم نیز یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود. وی با اشاره به ضرورت پرهیز از افراط و تفریط در عرصه عزاداری ماه محرم گفت: ما باید پیرو تدابیر داهیانه رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی باشیم، زیرا اطمینان داریم ایشان در انجام کارها عنایت ویژه‌ای به مسائل دارند.

وی با بیان اینکه امروز با توجه به شرایط کرونایی، رسانه‌ها در عرصه عزاداری ماه محرم از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند، ادامه داد: این موضوع سبب شد تا هفتمین سوگواره اشراق را به صورت مجازی برگزار کنیم و نگاه ویژه‌ای به رسانه‌ها داشته باشیم.

حجت الاسلام علیزاده با اشاره به اینکه با برگزاری سوگواره مجازی استعدادهای علاقه‌مندان را ارزیابی کرده و در جای درست از آنها استفاده خواهیم کرد، گفت: فضای مجازی امروز به بخشی از زندگی افراد تبدیل شده است و لازم است بتوانیم حال و هوای محرم و سوگواری را در این فضا نهادینه کنیم؛ به بیان دیگر تعظیم شعائر در این فضا برای ما لازم است.

معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی قم با تأکید بر لزوم ترویج گفتمان عاشورا در فضای مجازی عنوان کرد: گفتمان سازی فرهنگ عاشورایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و ما باید شور همراه با شعور را در این فضا برای افراد رقم بزنیم.

وی تأکید کرد: امسال سوگواره را از سطح صنفی به سطح ملی کشانده‌ایم و عموم ارادتمندان و جبهه انقلاب به این خوان رحمت دعوت شده‌اند تا ارائه خدمات داشته باشند؛ همچنین بخش‌های سوگواره نیز گسترش پیدا کرده و از فرصت همکاری و مشارکت متولی فضای مجازی در کشور همچون رادیو معارف، ارشاد، سازمان سراج و صدا و سیما بهره‌مند هستیم.

حجت الاسلام علیزاده ادامه داد: درصدد آن هستیم رویداد فاخر فرهنگی سوگواره اشراق را با اضافه کردن بخش‌های نوآورانه به سطح بین المللی توسعه دهیم. به همین دلیل از عموم حوزویان و دانشگاهیان و ارادتمندان به دستگاه اباعبدالله (ع) و جبهه انقلاب دعوت می‌شود تا در این سوگواره شرکت کنند.

کد خبر 5003811

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha