۳ شهریور ۱۳۹۹، ۱۰:۲۱

برای کشف رازهای فیزیک؛

برخورددهنده هادرونی بزرگ «سرن» بعد از ۲ سال آماده استفاده شد

برخورددهنده هادرونی بزرگ «سرن» بعد از ۲ سال آماده استفاده شد

برخورددهنده هادرونی بزرگ آزمایشگاه سرن سوئیس، بعد از دو سال تعمیر و به روزرسانی آماده استفاده شده تا رازهای مختلف دنیای فیزیک را کشف کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، در جریان این به‌روزرسانی یک شتاب دهنده خطی تازه موسوم به Linac ۴ در برخورددهنده مذکور نصب شده و آزمایش‌های انجام شده صحت عملکرد این شتاب دهنده را تأیید می‌کند. شتاب دهنده مذکور می‌تواند با انرژی و قدرت بیشتری پرتوهای مختلف را بتاباند.

فعالیت برخورددهنده هادرونی بزرگ آزمایشگاه سرن در دسامبر سال ۲۰۱۸ متوقف شد تا به‌روزرسانی و تعمیر بخش‌های مختلف آن آغاز شود. قرار است روند به‌روزرسانی این برخورددهنده تا سال ۲۰۲۶ ادامه یابد. با تکمیل این فرایند برخورددهنده سرن تا ۷ برابر قدرتمندتر خواهد شد و توان آن برای جمع‌آوری داده‌های مختلف تا ۱۰ برابر بیشتر می‌شود.

Linac ۴ که ظرف هفته‌های اخیر نصب و آزمایش شده، با شتاب بخشیدن به پروتون‌ها آنها را به درون یک سیستم تقویت کننده پروتون و سپس به داخل یک مجموعه شتاب دهنده تزریق می‌کند.

Linac ۴ جایگزین Linac ۲ شده که به مدت بیش از ۴۰ سال مورد استفاده قرار داشت. انتظار می‌رود استفاده عملیاتی از Linac ۴ در تاریخ هفتم دسامبر آغاز شود.

کد خبر 5006840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha