۵ مهر ۱۳۹۹، ۱۲:۵۷

توسط موسسه بایسنغر در هرات؛

ارج‌نامه «استاد عبدالکریم تمنا» منتشر می‌شود

ارج‌نامه «استاد عبدالکریم تمنا» منتشر می‌شود

«گنج سخن: ارج‌نامه استاد عبدالکریم تمنا» شامل مقالات، یادداشت‌های او، خاطرات دوستان و تصاویرش در دوره‌های مختلف توسط موسسه پژوهشی بایسنغر منتشر می‌شود. تمنا در تهران سکونت دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، انتشارات موسسه پژوهشی بایسنغر به زودی کتاب «گنج سخن: ارج‌نامه استاد عبدالکریم تمنا» شامل مقالات او در مجله ادبی هرات، یادداشت‌ها و خاطرات دوستان و تصاویری از استاد و هم‌کاران در دوره‌های مختلف را منتشر می‌کند. دکتر فرامرز تمنا، بانو سیندخت تمنا، دکتر عبدالغفور آرزو و آقای عبدالغفور سنگانی در تولید و تدوین این کتاب نقش مهمی داشته‌اند. این کتاب به زودی در هرات و کابل در دسترس مخاطبان قرار خواهد گرفت.

عبدالکریم تمنای هروی به سال ۱۳۱۹ در روستای سروستان واقع در جنوب شرق شهر هرات متولدشد. او در سال‌های اول کودکی پدر و مادرش را از دست داد. در سال‌های نوجوانی به کارهایی مانند میرزایی (حسابداری) پرداخت. او دروس ابتدایی را در مسجد فرا گرفت و علم آموزی را با تلاش شخصی ادامه داد. دیوان حافظ را در سال‌های کودکی نزد بانویی به نام قریش فرا گرفت.

تمنا مدت ۱۴ سال مسئول کتابخانهٔ عامهٔ هرات بود؛ و همچنین در مجلس لویه جرگه تشکیل قانون اساسی در زمان داود خان به‌عنوان وکیل از ولسوالی گلران هرات شرکت کرد. در اواخر حکومت داود خان مدتی را بنا به خواهش والی وقت هرات به عنوان ولسوال ولسوالی زنده جان (فوشنج) ایفای وظیفه کرد.

این‌شاعر برجسته افغانستانی از سال ۱۳۵۸ با اشغال افغانستان توسط اتحاد شوروی راهی ایران شد و هم‌اکنون نیز در تهران ساکن است. شعرهای او از سال ۱۳۴۰ در نشریات افغانستان، ایران، اروپا و آمریکا منتشر شده و می‌شوند.

کد خبر 5032982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • سید حسیب مصلح AU ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
      1 0
      محترم عبدالکریم تمنا یکی از شعرای بزرگ عصر ما هستند. ایشان شخصیت فرهنگی صاحب استقلال رای در عرصه فرهنگ، ادبیات و صاحب کلام دلنشین و نغز هستند. من هرگاه اشعار ایشان را می خوانم از افکار و ظرفیت های شعری ایشان زیاد می آموزم. جناب عبدالکریم تمنا لایق بهترین جایزه در عرصه شعر هستند.