۱۳ مهر ۱۳۹۹، ۱۰:۴۱

دکه نشریات؛

«پاسدار اسلام» سی‌ونه‌ ساله شد

«پاسدار اسلام» سی‌ونه‌ ساله شد

شماره‌های ۴۶۱ و ۴۶۲ از ماهنامه «پاسدار اسلام» منتشر شد. فعالیت این ماهنامه عقیدتی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی اکنون ۳۹ ساله شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، در سی و نهمین سال فعالیت ماهنامه عقیدتی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی «پاسدار اسلام» چهارصد و شصت یکم و چهارصد شصت و دومین شماره این ماهنامه با موضوعات و مطالب متنوع منتشر شد.

در بخش معارف این شماره از ماهنامه پاسدار اسلام آثار و گفتاری ارزنده‌ای از حضرات آیات حسن زاده آملی، مصباح یزدی، سید حسن مرتضوی شاهرودی، شب زنده‌دار و سید احمد خاتمی و… به مخاطبان ارائه شده است.

مصاحبه اصلی این شماره پاسدار اسلام که باعنوان رمز و راز پایداری و ماندگاری انقلاب آمده است به گفت‌وگو با آیه الله عباس کعبی عضو مجلس خبرگان رهبری اختصاص دارد. ایشان در بخشی از مصاحبه خویش با بیان اینکه «حضرت آقا راه امام را احیا و در عرصه عمل اجرایی نمودند» برخی از ابعاد این موضوع را تبیین کرده‌اند.

در بخش سیاست مجله، حجت الاسلام والمسلمین سید سجاد ایزدهی به تبین «فقه سیاسی و الزامات آن درعصر حاضر» پرداخته و محمد صادق کوشکی مقاله‌ای با عنوان «شراکت با شرق» نگاشته که در آن زمینه‌های همکاری ۲۵ ساله ایران و چین تبین شده است.

حسن ابراهیم زاده نیز با نگارش مقاله «فهم درست از سخن و سکوت رهبری» این نکته را متذکر شده است که «سکوت امام و رهبری در برابر برخی از نامه‌ها و نامه‌نگاران نیازمند درک و فهمی از جنس درک و فهم فهمیده‌ها و حججی‌ها و حاج‌قاسم‌ها و مردمی است که این اسطوره‌های ولایتمداری از میان آنان برخاستند. مردمی که خوب می‌دانند که پاسخ برخی از نامه‌ها را خود نامه‌نگاران می‌دانند و ضرورتی به پاسخگویی رهبری نیست. مردم سکوت امام و رهبری را همچون سخنان آنان درک می‌کنند و فرق بین فرافکنی و جستجوگری را می‌دانند.»

در بخش جهان اسلام به موضوعات مهمی چون حوادث لبنان و خیانت امارات و بحرین در توافق با رژیم صهیونیستی اختصاص دارد. سعدالله زارعی با نگارش مقاله «لبنان، وضعیت مطلوب برای حزب الله» به تبین حوادث لبنان پرداخته و به این نکته تاکید کرده که «لبنان پس از یک دوره آرامش نسبی، از مهر ماه سال گذشته بار دیگر درگیر ناآرامی‌ها شده است. روند شکل‌گیری دولت لبنان در ۱۵ سال گذشته مطلوب رژیم اسرائیل و دولت‌های آمریکا، فرانسه، عربستان، ترکیه و… نبوده است. آنان معتقد بودند حزب‌الله بدون آنکه هزینه‌ای بپردازد از مواهب دولت بهره جدی دارد و این به افزایش دائمی قدرت نظامی و محبوبیت داخلی آن منجر شده است.»

در مقاله دیگر در این بخش با عنوان «انفجارات بیروت، آثار و تبعات» مجید صفاتاج حوادث اخیر لبنان را از زاویه دیگر مورد بررسی قرار داده و در انتهای این بخش مجله ملک زاده در مقاله‌ای با عنوان «خیانت جدید امارات و بحرین به آرمان ملت فلسطین»، به بازخوانی روند تاریخی شکست مذاکرات سازش با رژیم صهیونیستی پرداخته است.

موسی نجفی در بخش تمدن این شماره گفت‌وگویی را با عنوان «چیستی و مولفه‌های تمدن رضوی» با پاسدار اسلام انجام داده است. او مکتب رضوی را حقله وصل نظام علوم و نهضت حسینی به تمدن رضوی می‌دانند.

در بخش جامعه و فرهنگ مقالاتی همچون «مهارت‌های لازم برای مدیران نظام اسلام» نوشته حجت‌الاسلام علی آقاپیروز، «هجوم خاموش» اثر حجت‌الاسلام دکتر عبدالله محمدی، «بررسی رابطه دینداری با بیماری کرونا» نوشته حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر خسروپناه، «راهبرد موسسات و نبست ما با آن» نوشته حجت الاسلام سعید هلالیان و… به رشته تحریر درآمده است.

بخش اقتصاد این شماره از پاسدار اسلام به مصاحبه با محمد جواد توکلی اختصاص دارد. او جهش تولید را عبور از نرم افزار ویروسی اقتصاد ایران دانسته و معتقد است که «در جهش تولید با نوعی شتاب مواجه هستیم و می‌خواهیم به کمک یک انرژی متراکم، یک تغییر وضعیت اساسی ایجاد کنیم. بهترین مثالtake off هواپیماست که به‌واسطه واردکردن فشاری مضاعف به زمین، خود را رها می‌کند و به سمت آسمان اوج می‌گیرد. تفاوت اصلی جهش تولید بارونق تولید در شتاب و انرژی متراکم و مضاعف است.»

در مقاله دیگر در این بخش دکترحمیدرضا مقصودی در مقاله‌ای با عنوان مسئولیت اقتصادی دولت در برار کرونا به بررسی نگاه مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعباس موسویان در این خصوص پرداخته است.

«رمز و راز عزت‌مندی» عنوان مقاله حجت‌الاسلام محسن عباسی ولدی است که در بخش خانواده این شماره آمده است. «نقش خواص در حادثه عاشورا»، «بی پرده با تاریخ» و «به روایت دربار» از عناوین تاریخ این شماره است.

در آخرین بخش این شماره از مجله که به ادب و هنر اختصاص دارد، احمد رضا معتمدی در مصاحبه با پاسدار اسلام خانواده را مظلوم‌ترین عنصر در شبکه نمایش خانگی دانسته و بیان می‌دارد که «حواشی در سریال‌های شبکه خانگی معمولاً زیاد اتفاق می‌افتند. مثلاً به‌یکباره می‌شنویم که فلان بازیگر وسط فیلمبرداری حذف شد. حتی فراتر از این، گاهی وقت‌ها سریال به‌یکباره تمام می‌شود بدون اینکه در قبال فیلمنامه مصوب و مجوز گرفته شده تعهدی وجود داشته باشد. این اتفاقات عجیب در شبکه نمایش خانگی به‌شدت رواج دارند. علتش هم زد و بندهای پنهانی فیلمسازان در پشت صحنه با یکدیگر است. به عبارت دیگر ما شاهد نوعی فساد صنفی سازمان یافته در این حوزه هستیم.» و در پایان این‌بخش سیدناصر هاشم‌زاده نویسنده و منتقد سینما به تبین هنر متعهد پرداخته است.

ماهنامه «پاسدار اسلام» به مدیر مسئولی حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن رحیمیان، با هدف ارائه مباحث عقیدتی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در سی‌ونهمین سال فعالیت، شماره‌های ۴۶۱ و ۴۶۲ را در ۷۰ صفحه (ویژه مهر ۱۳۹۹) منتشر کرده است.

کد خبر 5039619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha