۱۶ مهر ۱۳۹۹، ۸:۱۰

در گفتگو با مهر مطرح شد:

تشریح قانون «اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش» توسط تقی‌زاده

تشریح قانون «اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش» توسط تقی‌زاده

معاون مجلس، حقوقی و امور استان‌های وزارت ورزش با اشاره به قانون اهداف، وظایف و اختیارات این وزارتخانه در مورد مهمترین موارد لحاظ شده در آن توضیح داد.

خبرگزاری مهر - گروه ورزش: هر یک از وزارتخانه های فعال در دولت ایران بر اساس «قانونِ تاسیس» معرفی می شوند. این قانون در قالب ماده و تبصره های مختلف و به منظور معرفی اهداف، چگونگی انتخاب وزیر، شرح وظایف، و ... طرح و تصویب می شود تا تمام فعالیت های وزارتخانه متبوع بر اساس آن انجام شود.

قانون تاسیس وزارت ورزش که در برگیرنده «اهداف، وظایف و اختیارات» این وزارتخانه است طی روزهای گذشته تصویب و ابلاغ شد در حالی که یک دهه از عمر وزارت ورزش و جوانان می‌گذرد!

این وزارتخانه زمانی به مجموع وزارتخانه های کشور اضافه شد که نمایندگان مجلس هشتم کلیات طرح ادغام سازمان تربیت بدنی  و سازمان ملی جوانان را با ۱۴۱ رای موافق از مجموع ۱۹۵ رای ماخوذه (۴۶ رای مخالف و ۶ رای ممتنع) تصویب کردند. اینگونه شد که از هشتم دی ماه سال ۱۳۸۹ وزارت ورزش به عنوان عالی ترین مرجع رسیدگی به مسائل مربوط به این حوزه آغاز به کار کرد. 

بدین ترتیب سازمان تربیت بدنی که از سال ۱۳۵۰ به عنوان یکی از معاونت های نخست وزیری وقت صاحب قانونِ تاسیس شده بود، پس از سال ها فعالیت منحل شد و جای خود را به وزارتخانه‌ای نوپا داد تا متولی امور ورزش شود.

حالا بعد از گذشت یک دهه از تشکیل و آغاز به کار وزارت ورزش و جوانان، قانون تاسیس این وزارتخانه تصویب و ابلاغ شده است. به موجب این ابلاغ، قانون تاسیس سازمان تربیت بدنی ملغی شد.

جمشید تقی زاده معاون حقوقی، مجلس و هماهنگی امور استان‌های وزارت ورزش در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به این موضوع در مورد کلیات لایحه اهداف، اختیارات و وظایف این وزارتخانه و اقداماتی که باید در رابطه با آن انجام شود، توضیح تکمیلی ارائه داد.

ضرورت تصویب قانون ویژه وزارت ورزش

این مقام مسئول در وزارت ورزش با تاکید بر اینکه ورزش کشور طی سالیان متوالی بر اساس قانونی قدیمی و مصوب سال ۱۳۵۰ (قانون تاسیس سازمان تربیت بدنی) اداره می شد، گفت: این قانون به مرور زمان و به دلیل تغییر مقتضیات زمانی و عدم تحقیق نیازها و ضرورت های روز کارآمدی خود را از دست داد به خصوص که سازمان تربیت بدنی هم منحل و جای آن را وزارت ورزش گرفته بود. به همین دلیل تدوین قانون ویژه این وزارتخانه در دستور کار قرار گرفت.

تصویب قانون وزارت ورزش بعد از چند مرحله رفت و برگشت

تقی زاده با بیان اینکه تصویب و ابلاغ قانون ویژه تاسیس وزارت ورزش با عنوان «اهداف، وظایف و اختیارات» در دوره مسعود سلطانی فر و با تاکید وی سرعت بیشتری گرفت، خاطرنشان کرد: در این زمینه رایزنی های متوالی و گسترده ای با کمیسیون ها و نمایندگان مختلف مجلس انجام شد تا اینکه طرح کلی قانون پس از تصویب در مجلس برای شورای نگهبان ارسال شد. این شورا در اولین مرحله ایرادهایی نسبت به برخی بندهای قانون وارد کرد که باعث بررسی دوباره در صحن علنی مجلس و بعد از آن ارسال مجدد برای شورای نگهبان شد. لایحه اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش این بار توسط شورای نگهبان تایید و جهت اجرا ابلاغ شد.

لحاظ شدن معیارهای بین‌المللی در قانون جدید

به گفته معاون وزیر ورزش، متن قانون تاسیس وزارت ورزش یا همان لایحه اهداف، اختیارات و وظایف این وزارتخانه مبتنی بر ارزش ها و هنجارهای اسلامی و همچنین معیارهای بین المللی ورزش و جوانان است به گونه ای که برای نخستین بار بسیاری از مفاهیم اولیه و اساسی مرتبط با موضوع از جمله ورزش تربیتی، ورزش همگانی، ورزش قهرمانی، ورزش حرفه ای، باشگاه های ورزش جوان، خانه های جوانان و امور جوانان مورد تعریف متقن قرار گرفته است. ضمن اینکه همه مساعی به کار بسته شده تا متن قانون منطبق بر نیازهای روز و ضرورت جامعه ورزشی تدوین شود.

جایگاه ویژه ورزش بانوان

وی توجه به ورزش بانوان  را از جمله ویژگی های قانون تاسیس وزارت ورزش عنوان کرد و یادآور شد: در این قانون با لحاظ شدن اصول قانون اساسی به موضوع تقویت و توسعه ورزش بانوان به عنوان اشخاصی که نقش عمده و موثری در ورزش اسلامی و بومی ایفا نموده اند، توجه جدی شده است. همچنین به صورت هدفمند، منسجم و منتظم، اهداف و اختیارات وزارت ورزش معین شده و مورد اشاره قرار گرفته است.
 

احیای شورای عالی ورزش و وظایف تعریف شده برای  آن

معاون حقوقی، مجلس و هماهنگی امور استان‌های وزارت ورزش با یادآوری اینکه در  لایحه اهداف، اختیارات و وظایف این وزارتخانه توجه ویژه به شورای عالی ورزش و فعالیت آن شده است، گفت: دو وظیفه مهم بر عهده شورای عالی ورزش و تربیت بدنی قرار داده شده که راهگشای هر گونه مشکل و هر مسئله احتمالی در امور ورزش باشد. اتخاذ سیاست های توسعه تربیت بدنی و ورزش کشور یکی از این وظایف است و دیگری هماهنگ سازی فعالیت های تربیت بدنی و ورزش کشور می باشد.

اقدامات لازم پیرامون صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکوستان ورزش

طبق قانون جدید مصوب برای وزارت ورزش، از این پس صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش در فهرست نهادها و موسسات عمومی غیردولتی قرار می گیرد. تقی زاده در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش تا به امروز به عنوان یک نهاد غیردولتی و به صورت هیات امنایی اداره می شد.اساسنامه مصوب وزارت ورزش و هیات وزیران را هم داشت.

لزوم تدوین اساسنامه‌ای جدید

وی در این زمینه ادامه داد: با قرارگرفتن نام صندوق در فهرست نهادها و موسسات عمومی غیردولتی، از این پس هر قانونی در رابطه با دستگاه های اجرایی و مجموع این نهادها وضع شود شامل حال صندوق هم خواهد شد. ضمن اینکه این جابه جایی در عنوان مستلزم تدوین اساسنامه ای جدید برای صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش است. این اساسنامه باید ظرف مدت زمان ۶ ماه تدوین و به تصویب هیات وزیران برسد.

فرصت ۶ ماهه وزارت ورزش

معاون مجلس، حقوقی و امور استان های وزارت ورزش با تاکید بر اینکه قانون تاسیس این وزارتخانه با عنوان «اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش» قانون تاسیس سازمان تربیت بدنی را لغو کرده است، گفت: بر این اساس وزارت ورزش مکلف است ظرف ۶ ماه ساختار سازمانی و تشکیلاتی تفصیلی را تهیه و به تأیید سازمان استخدامی کشور برساند. همچنین آئین نامه اجرایی این قانون ظرف مدت زمان ۶ ماه پس از لازم الاجرا شدن توسط وزارت ورزش تهیه و به تصویب هیئت وزیران برسد.

کد خبر 5040947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha