به گزارش خبرگزاي مهر گروهي اين اعزامها را در چارچوب فعاليتهاي تبليغي به ويژه حضور عناصر شيعي در مراسم عبادي حج مثبت ارزيابي مي كنند و به لزوم آن تاكيد مي ورزند . اما گروهي هم هستند كه مي انديشند حضور قاريان با برنامه ريزي دقيق و اهداف مشخص انجام نمي پذيرد.و در اين ميان برخي نيز با مثبت ارزيابي كردن حضور قاريان در حج تمتع سامانه انتخاب قرا را شفاف قلمداد نمي كنند .
حجت الاسلام قبادي مدير كل آموزش و مسابقات سازمان اوقاف و امور خيريه با بيان اين مطلب كه هر ساله 30 تن از قاريان حافظ،پيشكسوتان علوم قرآني و مداحان براي اعزام به حج انتخاب مي شوند گفت :انتخاب قاريان طي چند مرحله انجام مي شود در مرحله اول قارياني كه طي سه سال اخيربالاترين امتياز و رتبه را در مسابقات داخلي و بين المللي داشته اند انتخاب شده و آزموني با عنوان آزمون حج از اين گروه گرفته مي شود كه طي اين آزمون توان قرا سنجيده ميشود و در پايان 15 تن از برگزيدگان اين آزمون براي اعزام انتخاب مي شوند.
محمد حسين سعيديان قاري ممتاز كشور نيز با تاكيد بر حائز اهميت بودن ايجاد كرسي تلاوت و قرائت قرآن براي قاريان ايراني در خصوص انتخاب قاريان براي اعزام به حج گفت : به نظر من اين انتخاب به نحو مناسبي انجام مي شود و كميته اعزام قرا با حساسيت بسيار زيادي افراد را براي اعزام انتخاب مي كند.
حسين شاكر نژاد يكي ديكر از قاريان قرآن در خصوص انتخاب قاريان گفت:معيار و ملاك انتخاب قاريان بويژه پيشكسوتان قرآني در بسياري از جهات مبهم و نامعلوم است بطوريكه بسياري از قاريان قرآن كريم در شهرستانها با توجه به سابقه و فعاليت قرآني كه در طول ساليان متمادي داشته اندبراي يك بار هم به حج و زيارت خانه خدا اعزام نمي شوند.
نجفي قدسي كارشناس مطبوعات قرآني نيز با بيان اين نكته كه اعزام قاريان و حافظان قرآن به حج تمتع از سياست روشن و واضحي برخوردار نيست و اين اقدام نه در راستاي تشويق قاريان صورت مي گيرد و نه در راستاي ترويج فرهنگ قرآن است ادامه داد:هنوز مشخص نيست هدف مجريان از اعزام قاريان به حج تشويق قاريان است يا تبليغ برنامه هاي قرآن در بين حجاج غير ايراني چرا كه اگر هدف مشخص شود شيوه ها و راهكارها هم در راستاي هدف مشخص و روشن خواهد شد.
نظر شما