۶ آبان ۱۳۹۹، ۱۴:۳۲

مبلغ تخصصی خانواده دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان مطرح کرد

الگوهایی از زندگی پیامبر اکرم(ص) با حضرت خدیجه(س)

الگوهایی از زندگی پیامبر اکرم(ص) با حضرت خدیجه(س)

اصفهان - مبلغ تخصصی خانواده دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به الگوهایی از ازدواج پیامبر اکرم با حضرت خدیجه گفت: هدف مشترک و توجه به ایمان و اخلاق وجه ضمانت یک ازدواج موفق است.

میثم یاسا در گفت و گو با خبرنگار مهر، با توجه به فرا رسیدن سالروز ازدواج پیامبر اکرم (ص) و خدیجه اظهار داشت: تکریم و تعظیم شعائر دینی از جمله بزرگداشت مناسبت‌هایی همچون جشن‌های مذهبی یا پرداختن به مراسم عزاداری و شهادت ائمه اطهار (ع) بهانه و فرصت مناسبی است تا زندگی و منش خود را به سیره رفتاری و منش اخلاقی آن انسان‌های رشد یافته که هرکدام به تنهایی می‌توانند الگویی برای تمام تاریخ باشند، نزدیک کنیم تا از این طریق، غل و زنجیرهای انحراف، تعصب بیجا و ناآگاهی را از دست و پای زندگی شخصی و اجتماعی خود باز کنیم و به حیات طیبه که مورد توصیه و وعده قرآن است نزدیک شویم.

وی با اشاره به اینکه سالروز ازدواج پیامبر عشق و رحمت با بانوی طهارت و پاکی یعنی حضرت خدیجه نیز از همین مصادیق به حساب می‌آید، تاکید کرد: در روزگار ما که دختر و پسرهای فراوانی خود را محروم از ازدواج می‌بینند و اگر اراده ازدواج بکنند با سد بزرگی مواجه می‌شوند که آن سد، ساخته شده از آداب و رسوم دست و پا گیر، ناآگاهی، تشریفات و توقعات بی مورد و غیره است، بازخوانی ویژگی‌ها و شاخصه‌های آن ازدواج تاریخی به عنوان یک مدل نه تنها در جامعه کنونی مناسب است بلکه یک ضرورت است.

مهمترین نکات در جریان گزینش همسری مناسب

مشاور خانواده و تربیت با اشاره به بخشی از مهمترین نکاتی است که باید امروزه در جریان گزینش همسر، هم خانواده‌ها و هم جوانان به آن اهتمام جدی داشته باشند تا گره کور ازدواج به سمت باز شدن حرکت کند، تاکید کرد: تحلیل و آنالیز آن اتفاق مبارک ما را به این اصول و مختصات در شناخت ویژگی‌های طرف مقابل و همچنین روش و ملاک‌های گزینش در انتخاب همسر راهنمایی می‌کند.

وی برخورداری از هدف مشترک و توجه به ایمان و اخلاق را وجه ضمانت یک ازدواج برشمرد و تاکید کرد: باید توجه داشته باشیم که پول و ثروت اگر در ابتدای زندگی نباشد، به مرور با تلاش به دست خواهد آمد.

یاسا با بیان اینکه جوانمرد مکه دارای ویژگی‌های خاصی بود که توجه حضرت خدیجه را به خود جلب کرد، گفت: پیامبر اکرم (ص) دارای ویژگی‌هایی همچون تقوی، معنویت، پاکدامنی، عفت، امانت داری، حسن خلق، راستگویی و صداقت بود که باعث علاقمندی حضرت خدیجه شد.

دلیل پیش قدم شدن حضرت خدیجه (س) در ازدواج با پیامبر (ص)

وی با بیان اینکه وجود این همه فضائل و مکارم اخلاقی و رفتاری در پیامبر اکرم (ص) بود که ثروتمندترین زن قریش آمادگی خود را برای ازدواج با ایشان اعلام کرد، بیان داشت: علت پیش قدم شدن حضرت خدیجه در ازدواج با پیامبر، وجود آن همه فضیلت اخلاقی، کرامت، شرافت، اصالت خانوادگی و غیره در وجود مقدس پیامبر بود.

استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: وقتی خدیجه خواسته قلبی خود را با پیامبر- البته از طریق افراد واسطه - در میان گذاشت، در ابتدا پیامبر به دلیل عدم هماهنگی از نظر اقتصادی با خدیجه، درخواست این بانوی قریش را نپذیرفت، اما خدیجه اعلام کرد که حاضر است همه امکانات و اعتبارش را نیز در راه اهداف بلندشان قرار دهد، این گونه بود که این پیمان مقدس بسته شد.

وی ادامه داد: بر این اساس از این آموزه اسلامی نتیجه می‌گیریم که با کسی باید ازدواج کرد که با یکدیگر هم هدف باشیم و پول و ثروت در نگاه او اصالت نداشته باشد بلکه ابزاری برای رسیدن به همان اهداف مشترک تلقی شود.

استفاده از تجارب بزرگترها در امر ازدواج

یاسا استفاده از تجارب بزرگترها را در این موضوع امری مهم برشمرد و گفت: پیامبر اکرم (ص) در این باره با عموی خود، ابوطالب مشورت کردند و او را واسطه قرار دادند، خدیجه نیز با عموی خود، ورقه بن نوفل، صحبت کردند آنان در مراسمی و با حضور بزرگان دو خانواده عقد ازدواج خود را برگزار کردند.

وی اضافه کرد: پیچیدگی شخصیتی افراد در زمان کنونی و عدم شناخت کافی دختر و پسر از یکدیگر، گاهی بهانه می‌شود که دختر و پسر فقط به شناخت و آگاهی توأم با احساسات خود تکیه کنند و بزرگترها و نقش آگاهی بخشی آنان را نادیده بگیرند که این شیوه می‌تواند برای زندگی مشترک آسیب‌زا باشد.

مهریه‌های سنگین و تفاخر از موانع ازدواج است

مبلغ تخصصی خانواده دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان مهریه‌های سنگین و تفاخر به آن را از موانع ازدواج برشمرد و ابراز داشت: یکی از دلایل بی میلی برای ازدواج، تعیین و تحمیل مهریه‌های سنگین و تفاخر و مباهات به آن است. این در حالی است که اینگونه مهریه‌ها هیچ گونه ضمانتی برای حفظ زندگی مشترک به دنبال نخواهد داشت و بلکه ممکن است موجبات نفرت و انتقام را در ذهن شوهر نسبت به همسرش به وجود آورد.

وی تصریح کرد: آنچه مورد تأیید اسلام است، تعیین مهریه معقول و منطقی است و اگر قرار است تفاخر و مباهاتی صورت بگیرد، زوجین باید به عشق زلال خود و صداقت شأن نسبت به یکدیگر افتخار کنند.

یاسا گفت: در یکی از نقل‌های تاریخ آمده است که حضرت خدیجه (س) مهریه ازدواجش را از مال خودش قرار داد و ضامن مهر خود شد؛ عده‌ای به این امر اعتراض کردند، ابوطالب (ع) جواب داد: «اگر شوهران دیگر مانند فرزند برادر من باشند، زنان به گران‌ترین قیمت‌ها و بیشترین مهریه آنان را طلب خواهند کرد و اگر مانند شما باشند مهر گران از ایشان طلب خواهند نمود.

وی تاکید کرد: کنون آنچه را در گوشه و کنار جامعه خود می‌بینیم را با روش حضرت خدیجه مقایسه کنیم تفاوت‌های شاخصی را خواهیم دید که باید مورد اصلاح قرار گیرد تا جامعه به سمت و سوی ازدواج موفق حرکت کند.

کد خبر 5057643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha