۱۶ آبان ۱۳۹۹، ۱۴:۳۶

سالانه؛

حفظ بناهای تاریخی آذربایجان غربی ۲۰۰میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد

حفظ بناهای تاریخی آذربایجان غربی ۲۰۰میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد

ارومیه- مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی گفت: سالانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد ریال برای مرمت و نگهداری بناهای تاریخی استان مانند مساجد و پل‌های تاریخی اعتبار نیاز است.

جلیل جباری در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه امسال ۷۰ بنای تاریخی استان با اعتباری بالغ بر ۱۴۰ میلیارد ریال در حال مرمت و بازسازی است، افزود: پل‌های تاریخی ممیند نقده، میرزارسول میاندوآب، باراندوز ارومیه، مسجد جامع تکاب، حمام میرزارسول مهاباد، مغازه‌های تپه قالاباشی نقده، بازارهای تاریخی ارومیه و خوی از مهمترین آثار تاریخی در حال مرمت استان است.

وی ادامه داد: برای حفاظت و نگهداری بناهای تاریخی نیاز به بودجه کلانی است که با توجه به شرایط اقتصادی کشور تأمین هزینه آن به تنهایی توسط دولت امکان‌پذیر نیست و جا دارد سمن‌ها، مردم و سایر دستگاه‌ها نیز در این امر مشارکت داشته باشند.

جباری اضافه کرد: هم اکنون ۵ شهرستان ارومیه، ماکو، تکاب، خوی و سلماس بر اساس مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی دارای بافت تاریخی هستند که مدیریت شهری برای حفاظت از آنها باید برنامه‌ریزی کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰۰ بنای تاریخی که در مالکیت سایر دستگاه‌ها و بخش خصوصی قرار دارد در معرض خطر بوده و نیازمند مرمت و بازسازی است.

جباری خاطرنشان کرد: ساختمان صدا و سیما و کاروانسرای نفت ارومیه از مهمترین بناهای تاریخی است که در معرض خطر تخریب قرار دارند که این اداره کل با همکاری دادستان مجوز مرمت این بناها را اخذ کرده و بزودی کار مرمت این آثار شروع می‌شود.

وی یادآور شد: طبق ماده ۹۸ قانون برنامه ششم توسعه مالکان بناهای تاریخی باید برای حفاظت از این بناها از محل اعتبارات خود بودجه‌ای را در نظر بگیرند و در صورت بی‌توجهی به این وظیفه دادستانی می‌تواند مالکان بناهای تاریخی را به خاطر این کوتاهی محکوم کند.

آذربایجان‌غربی به دلیل آثار تاریخی و باستانی متنوعی که دارد از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است به گونه‌ای که یک هزار و ۶۵۰ اثر ثبت ملی شده و دو اثر ثبت جهانی شده در این استان وجود دارد.

کد خبر 5064870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha