۲۶ آبان ۱۳۹۹، ۹:۵۰

همزمان با هفته کتاب؛

خانه کتاب و ادبیات با انجمن روابط بین الملل تفاهمنامه امضا کرد

خانه کتاب و ادبیات با انجمن روابط بین الملل تفاهمنامه امضا کرد

موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران همزمان با دومین روز بیست و هشتمین دوره هفته کتاب با انجمن ایرانی روابط بین‌الملل، تفاهمنامه همکاری علمی و آموزشی، امضاء کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم امضای تفاهمنامه همکاری علمی و آموزشی مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با انجمن ایرانی روابط بین‌الملل، دیروز یکشنبه ۲۵ آبان همزمان با دومین روز از بیست و هشتمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، در سرای اهل قلم برگزار شد.

ایوب دهقانکار مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در این‌مراسم گفت: در حوزه روابط بین الملل اولین موضوعی که به ذهن متبادر می‌شود، مسائل و مناسبات سیاسی است اما از یک برهه‌ای به بعد اصطلاحات دیگری وارد ترمینولوژی این حوزه شد که در این زمینه می‌توان به اصطلاح دیپلماسی فرهنگی اشاره کرد که در طول سال‌های اخیر هم در کشور ما رایج شده است. دیپلماسی فرهنگی عرصه فراخی است که می‌توان از نتایج مثبتی استخراج کرد. این نوع دیپلماسی برخلاف دیپلماسی سیاسی که قشرخاصی را در برمی گیرد از گستردگی مخاطب بسیار زیادی برخوردار است.

وی افزود: همچنین تأثیرگذاری حوزه فرهنگ از حوزه سیاسی نیز بیشتر است. تأثیری که یک اقدام فرهنگی می‌تواند داشته باشد، شاید فعالیت سیاسی کمتر از چنین تأثیرگذاری برخوردار باشد. در حال حاضر مصادیق جای مفاهیم را گرفتند، گفت: یک زمانی اصطلاح جهانی سازی یا آمریکایی سازی مطرح می‌شد که همان موقع با موعظه گیری دانشمندان روبرو شد. اما همان تفکرها امروز در شکل مصداقی خود ظهور و بروز کرده است. دیگر ایدئولوژی‌ها تجویز نمی‌شود بلکه این اتفاق با محصولات والت دیزنی و کوکاکولا و… صورت می‌گیرد.

مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات در ادامه گفت: مساله دیگری که می‌توانیم تأثیر فرهنگ را بر آن ببینیم، حوزه اقتصاد است. فرهنگ می‌تواند به کمک اقتصاد بیاید. به عنوان نمونه برنامه دولت این است که در چند سال آینده وابستگی اقتصاد به نفت را به صفر برساند. در این زمینه یکی از بهترین کالاهایی که می‌توان جایگزین نفت کرد، کالاهای فرهنگی است. ما در حال حاضر حجم بسیار زیادی از محصولات فرهنگی مانند نوشت‌افزار و عروسک را وارد می‌کنیم که در این زمینه افزایش تولید و صادرات محصولات فرهنگی می‌تواند موجب کاهش واردات، صرفه جویی ارزی و از آن سو موجب درآمدزایی و ارزآوری شود. بسیاری از کشورها از این طریق درحال کسب درآمد هستند و در کشور ما هم ظرفیت بسیار زیادی در این بخش وجود دارد.

دهقانکار به موضوع اهمیت ارتباط با مراکز علمی و آکادمیک به عنوان یکی از سیاست‌های مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اشاره کرد و تصریح کرد: در حال حاضر بین حوزه نظر و عمل فاصله و خلائی وجود دارد که با امضا و تبادل اینگونه تفاهم نامه‌ها می‌توانیم، خلاء موجود در بین حوزه عمل و نظر را برطرف کنیم.

در ادامه این‌مراسم، ضیاء‌الدین صبوری رئیس انجمن ایرانی روابط بین‌الملل گفت: در زمینه تولید فرهنگ، هم حوزه مخاطب و هم حوزه اقتصاد فرهنگ مهم است. البته اقتصاد فرهنگ می‌تواند هم نقطه قوت و هم نقطه ضعف باشد. رویدادهایی مانند هفته کتاب و چنین تفاهم نامه‌های همکاری می‌تواند اقتصاد فرهنگ را تقویت کند و از وابستگی به دیگر زمینه‌های تضعیف کننده، برهاند.

وی با اشاره به این حدیث حضرت علی (ع) که کتاب‌ها بوستان‌های دانشمندان اند، گفت: هر اقدامی در حوزه کتاب صورت بگیرد به رونق بخشی، شادابی این بوستان و گلستان‌های ادب، علم و اندیشه کمک خواهد کرد. پیگیری دیپلماسی مبتنی بر کتاب یکی از انتظارهای وزیر فرهنگ و ارشاد و اسلامی بوده که از این منظر خوشحالم دوباره فرصتی پیش آمده با برگزاری نشست‌هایی در این زمینه این موضوع را دنبال کنیم.

تفاهم‌نامه همکاری علمی و آموزشی مورد اشاره، در راستای توسعه مبادلات و همکاری‌های آموزشی و پژوهشی بین دو نهاد و با موضوع‌های استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های طرفین در حوزه‌های علایق مشترک طرفین در حوزه بین‌الملل، طراحی و اجرای نشست‌های تخصصی در حوزه کتاب و نقد کتاب و نقدنویسی، طراحی و اجرای کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی در داخل و خارج از کشور با دعوت از مدرسان، صاحب نظران و مدیران برجسته فرهنگی ایران، منطقه و جهان متناسب با نیازهای کشور و نیازسنجی پژوهشی و اجرای طرح‌های تحقیقاتی مشترک وابسته به حوزه فعالیت دو نهاد، منعقد شد.

کد خبر 5072578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha