از سوی آکادمی جهانی علمایی مریمی صورت گرفت؛

تقدیر از فعالیت های رایزنی فرهنگی ایران در لبنان

تقدیر از فعالیت های رایزنی فرهنگی ایران در لبنان

آکادمی جهانی علمایی مریمی واتیکان در لبنان با اهدای لوحی، از اهتمام رایزنی فرهنگی ایران به جهت تعاملات و همکاری‌های سازنده در عرصه‌ فرهنگی، فکری و گفتگوی ادیان تقدیر و تشکر کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، آکادمی جهانی علمایی مریمی واتیکان در لبنان با اهدای لوحی، از اهتمام رایزنی فرهنگی ایران به جهت تعاملات و همکاری‌های سازنده در عرصه فرهنگی، فکری و گفتگوی ادیان تقدیر و تشکر کرد.

بنابه دعوت سیدعلی قاسم، رئیس مرکز گفتگوی ادیان و فرهنگ‌ها در لبنان، مراسم تقدیر از عباس مرتضی، وزیر فرهنگ لبنان و عباس خامه‌یار، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان به منظور موفقیت چشمگیر در عرصه فرهنگی، فکری و گفتگوی ادیان برگزار شد.

در این مراسم که با حضور عده‌ای از شخصیت‌های علمایی و فکری مسلمان و مسیحی در منطقه «تمنین بقاع» صورت گرفت، کشیش وسام ابو ناصر، رئیس آکادمی جهانی علمایی مریمی در واتیکان در سخنانی، نقش وحدت‌گرایانه رایزنی فرهنگی کشورمان را ستود و نامه تشکر و قدردانی این آکادمی را خطاب به نماینده فرهنگی کشورمان قرائت کرد.

در این نامه آمده است: «آن چه که بیش از هر چیز دیگر در روابط بین ملت‌ها و کشورها توجه ما را به خود جلب کرده، تبادل سفرا و نیروهای دیپلماتیک است تا بتوان امکان برقراری ارتباط سیاسی و اقتصادی همیشگی، نزدیک و سریع میان نظام‌های این کشورها، ایجاد کرد. اما جمهوری اسلامی ایران، مؤسسه‌ای به نام رایزنی فرهنگی در سفارتخانه‌های خود ایجاد کرده است، زیرا بر این باور است که تبادل فرهنگی میان ملت‌ها کمتر از دیگر انواع روابط نیست. بنابراین ما در مرکز علمایی مریمی، گفتگوی میان ادیان در لبنان، از طریق این جملات، قدردانی فراوان خود را نسبت به اتخاذ این روشی که همه را گرد هم جمع می‌کند و مانع تفرقه می‌شود و مفاهیم و معارف را رشد و توسعه می‌بخشد و به شناخت ملت‌ها نسبت به یکدیگر عمق می‌بخشد و روابط میان آنها را تحکیم می‌بخشد، بیان و اعلام می‌داریم. امیدواریم ارتباط فرهنگی و برادرانه گسترش و تقویت یابد و خداوند را به جهت فعالیت‌هایی که انجام می‌دهید و تلاش‌های ازجمند و خیرخواهانه‌تان سپاس می‌گوئیم».

در ادامه این مراسم، خامه‌یار، رایزن فرهنگی کشورمان در لبنان پس دریافت این تقدیرنامه، گفت: این همان فضایی است که ما به اصول آن و به رغم برخی اختلافات سیاسی در گفتگوی میان ادیان، پایبند هستیم.

وی ادامه داد: ما به تازگی آیت الله تسخیری، یکی از شخصیت‌های برجسته و شاگردی از شاگردان این مکتب را از دست داده‌ایم. این همان باوری بود که از همان آغاز انقلاب اسلامی بر آن بودیم، زیرا انقلاب اسلامی در اصل انقلابی فرهنگی بود و به این سبب که به انقلاب «کاست» معروف شده بود.

خامه‌یار افزود: در آن زمان که اینترنت وجود نداشت، نوار کاست نقش مهمی در رساندن پیام به مردم ایفا می‌کرد و این نشان دهنده پیام فرهنگی است که این انقلاب در بر داشت و یکی دیگر از آنها، گفتگو با تمام جریان‌ها بود.

وی ضمن تشریح فعالیت‌های مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بیان کرد: گفتگوی میان ادیان، باور و ایمان ماست و در همین مسیر، گام بر می‌داریم.

وزیر فرهنگ لبنان هم در سخنرانی خود، از فعالیت‌های رایزنی فرهنگی ایران در لبنان قدردانی کرد و آن را گامی بلند در توسعه و گسترش روابط فرهنگی میان دو کشور دانست.

کد خبر 5072908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha