۱۱ آذر ۱۳۹۹، ۱۵:۱۸

مدیرکل میراث‌فرهنگی ایلام خبر داد؛

ثبت ۸ اثر منقول تاریخی ایلام در فهرست آثار ملی

ثبت ۸ اثر منقول تاریخی ایلام در فهرست آثار ملی

ایلام-مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام گفت: به تازگی هشت اثر منقول تاریخی ایلام در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالمالک شنبه زاده اظهار کرد: در جلسه شورای ثبت آثار منقول کشور که در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد، هشت اثر منقول تاریخی استان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

وی افزود: این آثار شامل ۴ ظرف سفالی به دست آمده از کاوش‌های گورستان چم پاپی بدره (یک سفالینه کوچک منقوش، یک ظرف سفالی سه پایه، یک ظرف سه پایه دسته دار و یک ظرف دهانه باز دسته دار) که همگی مربوط به عصر مفرغ هستند، ۲ افریز گچی با نقش اسب‌های بالدار به دست آمده از کاوش‌های محوطه و بناهای جهانگیر ایوان متعلق به دوره ساسانی، یک گچبری به دست آمده از کاوش‌های شهر تاریخی سیمره (دره شهر) مربوط به قرون اولیه اسلامی و یک سنگ قبر تاریخی به دست آمده از شهرستان آبدانان با قدمت دوره صفوی است.

وی با بیان اینکه ثبت آثار منقول در فهرست آثار ملی یکی از رویکردهای جدید وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است، اضافه کرد: ثبت این آثار نقش مهمی در افزایش حفاظت فیزیکی و فنی آنها خواهد داشت.

شنبه زاده تصریح کرد: آثار کشف شده در کاوش‌های باستان‌شناسی، نشان از هویت، تاریخ و فرهنگی آن تمدن دارد و حفظ و صیانت از این آثار، دینی بر گردن نسل امروز است.

کد خبر 5085522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha