مقبره بیدل دهلوی احیاء و بازسازی می‌شود

مقبره بیدل دهلوی احیاء و بازسازی می‌شود

در دیدار سفیر جمهوری اسلامی ایران در دهلی‌نو با متولی دیپلماسی فرهنگی هند طرح احیاء و بازسازی مقبره بیدل دهلوی از شاعران بزگ پارسی گوی هند در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر، چگنی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در دهلی‌نو به همراهی محمدعلی ربانی، رایزن فرهنگی ایران و همیانی، کارشناس سفارت با سری دینش پاتنایک، مدیرکل شورای روابط فرهنگی هند وابسته به وزارتخارجه و متولی دیپلماسی فرهنگی هند دیدار و در خصوص توسعه روابط فرهنگی ایران و هند گفت‌وگو کردند.

سفیر کشورمان با اشاره به بسترها و ظرفیت‌های فرهنگی مشترک میان هند و ایران، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را جهت توسعه هرگونه همکاری در زمینه‌های فرهنگی با هند اعلام کرد.

چگنی افزود: با توجه به اینکه زیرساخت‌های اصلی مناسبات هند و ایران بر فرهنگ استوار شده است، بهره گیری هرچه بیشتر از این ظرفیت که بخش مهمی از تاریخ مناسبات دو کشور را تشکیل می‌دهد حائز اهمیت است.

وی با اشاره به شاعران برجسته پارسی گوی هند و تأثیر سبک هندی در ادبیات فارسی، زبان فارسی و توسعه و گسترش آن در هند را توسعه فرهنگ و ارزش‌های معنوی و عرفانی هند برشمرد و ابراز امیدواری کرد با حضور و مسئولیت جدید پاتنایک در شورای روابط فرهنگی هند فصل جدیدی از مناسبات فرهنگی ایران و هند سامان یابد.

ربانی، رایزن فرهنگی کشورمان در دهلی‌نو نیز در این دیدار، با اشاره به چند دور گفتگوهای دینی و فرهنگی ایران و هند و همچنین، تفاهمنامه‌های منعقده بین شورای روابط فرهنگی هند با سازمان فرهنگ و دیگر نهادهای فرهنگی و گردشگری کشورمان ابراز امیدواری کرد هرچه زودتر امکان اجرایی این توافقات فراهم آمده و دور دوم گفتگوهای اسلام و هندوئیسم و دور سوم گفتگوهای فرهنگی ایران و هند برگزار شود.

سری دینش پاتنایک، مدیرکل شورای روابط فرهنگی هند با اشاره به جایگاه ایران در مناسبات و روابط خارجی هند، خاطرنشان کرد: حفظ و توسعه تعاملات دو جانبه فرهنگی ایران و هند از سیاست‌های شورای روابط فرهنگی بشمار می‌رود و این شورا به دلیل سابقه فرهنگی و تاریخی ایران در هند و نگاه مثبت مردم هند به آن از هرگونه همکاری در توسعه این تعاملات استقبال می‌کند.

وی همکاری در زمینه تأسیس کرسی‌های ایرانشناسی در هند و هند شناسی در ایران را از ضرورت‌های توسعه روابط و شکل گیری هرچه بیشتر فهم و درک مشترک میان دو کشور خواند و ابراز امیدواری کرد هر چه زودتر این مهم در دستور کار طرفین قرار گیرد.

سری دینش پاتنایک همچنین، پیشنهاد داد: با ارائه نقشه راه و دستور کار یکساله همکاری‌های فرهنگی، زمینه‌های اجرایی توافقات بیشتر فراهم شود.

درخواست همکاری ایران در احیا و بازسازی مقبره بیدل دهلوی از شاعران بزگ پارسی گوی هند؛ همکاری مشترک در توسعه آموزش زبان فارسی و هندی در ایران و هند، ترجمه و نشر کتاب و احیا نسخ خطی از دیگر موارد پیشنهاد همکاری‌های فرهنگی دو جانبه توسط مدیرکل شورای روابط فرهنگی ایران و هند بود.

در پایان این دیدار، ضمن تهیه طرح همکاری‌های یک ساله فرهنگی ایران و هند در خصوص موارد پیشنهادی از جمله تأسیس مراکز ایرانشناسی در دانشگاه‌ها، توسعه زبان فارسی و همچنین، پیشنهادات اجرایی مربوط به مشارکت در ساخت مجمعه فرهنگی بیدل از سوی رایزنی تهیه و ارسال شود.

همچنین مقرر شد؛ جلسه مشترک بعدی در محل رایزنی فرهنگی ایران برگزار و نسبت به پیگیری امورات فوق اقدام لازم بعمل آید.

کد خبر 5095767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha