۳۰ آذر ۱۳۹۹، ۱۶:۱۲

عضو شورای شهر کرج مطرح کرد؛

ایجاد نظام شفافیت شهری راهکاری مؤثر در جلب مشارکت جامعه مدنی

ایجاد نظام شفافیت شهری راهکاری مؤثر در جلب مشارکت جامعه مدنی

کرج - عضو شورای اسلامی شهر کرج گفت: ایجاد نظام شفافیت شهری راهکاری مؤثر در جلب مشارکت جامعه مدنی است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدحسین خلیلی‌اردکانی عصر امروز در نطق پیش از دستور دویست و بیست و هشتمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر کرج، ضمن عرض تبریک به مناسبت میلاد حضرت زینب (س) و روز پرستار اظهار کرد: ایجاد نظام شفافیت شهری یا همان مدیریت شهر شیشه‌ای، راهکاری مؤثر در ارتقا آگاهی‌ها و ترویج و گسترش دستاوردهای شهری به همراه جلب مشارکت شهروندان، جامعه مدنی و سازمان‌های مرتبط است.

عضو شورای اسلامی شهر کرج با بیان اینکه دوره پنجم شورای شهر اسلامی شهر کرج با ایمان و اعتقاد راسخ بر اینکه خدمت به مردم در رأس امور است و شهروندان می‌بایست از عملکرد شهرداری و داده‌ها و اطلاعات مهم شهری اطلاع حاصل نمایند، افزود: بستر انتشار آزاد اطلاعات در پورتال شهرداری کرج با ایجاد فضایی تحت عنوان سامانه شفاف‌سازی کرج مهیا و در صحن علنی به تصویب رسید و هم‌اکنون قابل بهره‌برداری است.

خلیلی اردکانی تصریح کرد: در حال حاضر این سامانه از بخش‌هایی شامل قراردادهای شهرداری، بستانکاران، بدهکاران، استعلام بها، مناقصات و مزایدات، اطلاعات مدیران ارشد شهری، آمارنامه و انتشار اسناد مالی و اوراق مشارکت تشکیل شده است که جای تشکر و قدردانی از حوزه‌های مرتبط و شهردار محترم را دارد.

وی بیان کرد: با عنایت به بررسی‌ها و برگزاری جلسات متعددی که داشتم، چالش‌ها، موانع و نواقصی وجود دارد که شامل دو بخش است. بخش اول: نقص در بارگذاری اطلاعات موجود در سامانه مورد نظر است از جمله اطلاعات بستانکاران، قراردادها، اسناد مالی و… که قسمت‌های از اطلاعات بارگذاری نشده است و بخش دوم: نقص در سرفصل‌های ارائه اطلاعات است لذا از شهردار تقاضا دارم اقدامات ذیل را با جدیت پیگیری و گزارش نماید.

رئیس کمیسیون نظارت و تحول اداری شورای شهر کرج تأکید کرد: بر این اساس درخواست می‌شود فردی پاسخگو به عنوان مسئول انتشار اطلاعات از زیر مجموعه برای هر بخش به نحوی که شخص مورد نظر پاسخگوی نواقص و یا ایرادات احتمالی بوده و نظارت لازم بر حسن اجرا و بارگذاری اطلاعات را داشته باشد تعیین شود؛ لازم به ذکر است مسئول مربوطه می‌بایست از مدیران کسب و کار در همان بخش از اطلاعات منتشره باشد و اولویت اول در انتشار اطلاعات جدید در سامانه شفاف‌سازی، بودجه شهرداری کرج است.

عضو شورای اسلامی شهر کرج خاطرنشان کرد: لازم است تک‌تک موارد تا سطح فصل‌ها و اقلامی که ارائه شد و محدودیت‌های قانونی و ملاحظات اداری و دلایل عدم انتشار هر کدام از موارد حداکثر تا تاریخ ۹۹/۱۰/۱۵ اعلام شود؛ بدیهی است عدم پاسخگویی در زمان مقرر موارد به منزله تأیید اقلام مذکور جهت انتشار اطلاعات برای مردم محسوب و می‌بایست برنامه زمان‌بندی انتشار آن‌ها به صورت دقیق ارائه شود.

پروژه‌های عمرانی کرج ۶۰۰ سال طول می‌کشد تا اجرا شوند

سارا دشتگرد نیز ضمن تبریک میلاد حضرت زینب کبری (س) و گرامیداشت روز پرستار، اظهار کرد: یکی از معاونت‌های خوب شهرداری که قبل از هرگونه اقدام عمرانی در شهر، مطالعه انجام می‌دهد، معاونت معماری و شهرسازی است.

وی با اشاره به اینکه پروژه‌هایی در شهر کرج هستند که دو سه بار مورد مطالعه قرار می‌گیرند و بعد به مرحله اجرا درمی‌آیند، بیان کرد: معاونت‌های مختلفی به غیر از معماری و شهرسازی که کار را اجرا می‌کنند پاسخگو باشند، مطالعات در خصوص پیاده‌روی آزادی انجام شده و بر اساس مطالعات زیرساخت‌ها آماده می‌شوند، اما ناگهان در حین اجرای پروژه، تأخیر اتفاق می‌افتد.

عضو شورای اسلامی شهر کرج ادامه داد: مگر زیرساخت‌ها بر اساس مطالعات انجام نشده است، اگر در حین اجرا تا خیر اتفاق بیفتد یعنی زیرساخت‌ها را نابود کردیم، چراکه جای مبلمان، درخت‌ها و طراحی کف‌پوش‌ها تغییر می‌کند.

وی با بیان اینکه مدیران پیاده‌رو خیام در استان قزوین یا استان‌های رشت، تبریز و شیراز را مورد بازدید و بررسی قرار دهند، گفت: چراکه اتمام هیچ‌کدام از این پیاده‌روها زمان طولانی را نبرده است، طرحی ۶ و ۷ سال مطالعه می‌شود و ظرف مدت ۶ ماه اجرا می‌شود، اما متأسفانه در کلان‌شهر کرج، ۶ ماه مطالعه شده ۶۰۰ سال طول می‌کشد تا اجرا شود.

دشتگرد خاطرنشان کرد: طولانی شدن پروژه‌های شهر، به لحاظ مالی، وقت و انرژی که صرف می‌شود، خسارت‌های جبران‌ناپذیری به دنبال دارد و همچنین آرامش مردم را می‌گیرد.

وی با بیان اینکه اشکال پروژه‌ها قبل از اجرا باید رفع شود، عنوان کرد: از شهردار کرج درخواست دارم، شخصاً پیگیری پیاده‌رو آزادی باشند و سایر پروژه‌های این چنینی باشند و اولویت‌ها را در نظر بگیرند.

عضو شورای اسلامی شهر کرج خاطرنشان کرد: اولویت پیاده‌رو با عابر پیاده است، امروز جانمایی مبلمان و درختی که کاشته می‌شود به خاطر تسهیل در عبور و مرور مردم است و نباید به خاطر خودروها طرح‌ها تغییر کنند.

فروشگاه‌های زنجیره‌ای داخل بازار روزها حذف شوند

فریده بزنی بیرانوند با تبریک میلاد حضرت زینب (س) و روز پرستار اظهار کرد: با اتصال سوپرمارکت‌ها و خوار و بارفروش‌هایی که در غرفه بازار روزها مشغول فعالیت هستند به نرم‌افزار نرخینه، قصد داریم شهروندان بدون واسطه در جریان آخرین نرخ‌های مصوب میوه و تره‌بار، گوشت و مرغ و سایر محصولات قابل عرضه در میادین زیر پوشش شهرداری کرج قرار گیرند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری و ایمنی شورای شهر کرج به ساماندهی بازارچه‌ها و روز بازارهای شهرداری اشاره کرد و افزود: فروشگاه‌های شهروند، امیران و رفاه و زنجیره‌ای نباید داخل بازارچه‌های محلی سازمان میادین ایجاد شود چراکه این فروشگاه‌ها در داخل بازارچه‌ها موجب سردرگمی شهروندان و هرج و مرج و بی‌نظمی در قیمت‌ها می‌شود.

بزنی بیرانوند به نظافت و ضدعفونی روزانه غرفه‌های بازار روزها و سرویس‌های بهداشتی این اماکن برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و یادآور شد: با توجه به فرارسیدن فصل زمستان و افزایش نیاز و خرید مردم ضدعفونی این بازارها در اولویت است، باید هر روز برای افزایش رضایت مردم تلاش کنیم و داشتن برنامه و توسعه کمی و کیفی کار بازارهای روز در این حوزه ضروری است.

لزوم اجرای قانون جامع حدنگار در کلانشهر کرج

احد رسولی در نطق پیش از دستور دویست و بیست و هشتمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر کرج اظهار داشت: نظام جامع اطلاعات املاک و حدنگار (کاداستر) و سامانه اطلاعات رایانه‌ای مکان محوری است که کلیه اطلاعات حدنگاری از جمله اطلاعات نقشه‌ها و اسناد مالکیت حدنگار و سایر اطلاعات ثبتی، حقوقی و توصیفی کلیه املاک و عارضه‌های طبیعی در آن ثبت می‌شود.

وی عنوان کرد: قوانین موجود از جمله قانون جامع حد نگار ۵ سال به سازمان ثبت اسناد و املاک فرصت داده نسبت به صدور سند و نقشه برای کلیه املاک و اراضی محدوده‌های مرزهای جغرافیایی کشور بر اساس ماده ۳ اقدام کند.

رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و بافت‌های فرسوده شورای شهر کرج افزود: این مصوبه در اسفند ماه سال ۹۳ مصوب شد و اکنون وارد ششمین سال تصویب شده‌ایم ولی بیش از ۹۰ درصد زمین‌های محدوده‌های بافت فرسوده و سکونتگاه‌های خودرو فاقد سند است.

خزانه‌دار شورای اسلامی شهر کرج بیان کرد: همچنین ماده ۹ قانون احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری هیأتی را مکلف به صدور سند برای املاک و اراضی فاقد سند، بلاصاحب و مجهول‌المالک کرده است این هیأت تاکنون تکمیل نشده است.

رسولی تصریح کرد: ماده ۱۰ قانون مذکور مقرر کرده تا عملیات ثبتی لازم را جهت حذف معابر موجود، تجمیع و تفکیک اراضی، املاک و مستحدثات واقع در احیا، بهسازی و نوسازی مصوب با اولویت و حداکثر ظرف ۲ ماه پس از درخواست مجری انجام شود، همچنین ماده ۱ قانون تعیین و تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان‌های فاقد سند رسمی سال ۱۳۹۰ هیأتی را برای صدور اسناد مالکیت ساختمان‌های احداث شده و وضعیت ثبتی زمین‌هایی که مالک رسمی فوت کرده یا به مالک رسمی دسترسی وجود ندارد و یا مالک رسمی مفقودالاثر بوده و نیز دسترسی به مالکان مشاعی و یا ورثه آن وجود ندارد پیش بینی کرده در واقع صدور اسناد مالکیت برای کلیه زمین‌ها بدین طریق وجود دارد.

عضو شورای اسلامی شهر کرج تأکید کرد: اکنون از رئیس قوه قضائیه و دادگستری استان البرز و نیز سازمان بازرسی و رئیس اداره ثبت اسناد و املاک سوال دارم که اگر مدیریت شهری دنبال صدور سند برای املاکی که دارای سلسله ایادی بوده و مشخصاٌ بر اساس ماده ۱۰۱ نیز می‌توان نسبت به صدور پروانه ساختمانی و اخذ سرانه‌های خدماتی که خود یکی از مهم‌ترین شاخصه تأمین سرانه‌ها بوده و در جهت جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز نیز کاری است ارزشمند به یک‌باره به موانعی مواجه باشیم که ناشی از عدم اجرای قوانین توسط سازمان‌های زیرمجموعه آن مجموعه بوده و در جهت حل و رفع و رجوع آن گام‌های مؤثری بر نداشته است.

به گفته رسولی، بهتر است با تشکیل کارگروهی حقوقی در جهت حل این موضوع گام برداشت و نه آنکه گره‌ای ایجاد کرد که خود بر ساخت و سازهای غیرمجاز دامن زند.

کد خبر 5100593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
      0 0
      کدوم نظافت این طرح رو کدوم ازخدا بی خبری داده تمام آشغالها تو کوچه میمونه و همسایه رودیدم که زباله خونش رو میبره در خونه همسایه میزاره