۱۲ اسفند ۱۳۹۹، ۱۱:۱۵

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان:

۱۲۰۰ هکتار نهال کاری در اراضی طبیعی استان سمنان انجام شد

۱۲۰۰ هکتار نهال کاری در اراضی طبیعی استان سمنان انجام شد

سمنان- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: در سال جاری این اداره کل در کنار حفاظ تاغ‌زارها با هدف جلوگیری از بیابانزایی، یک هزار و ۲۰۰ هکتار نهالکاری نیز داشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، جعفر مرادی حقیقی صبح سه شنبه در نشست خبری با حضور رسانه‌ها و خبرنگاران به میزبانی منابع طبیعی استان سمنان، با اشاره به کاشت یک هزار و ۲۰۰ هکتار نهال در سطح استان با هدف مقابله با بیابان‌زایی، بیان کرد: در سال جاری این اقدام در سراسر استان در کنار سیاست حفظ تاغ زارها و مراتع دنبال شده است.

وی با بیان اینکه مدیریت روان آب همراه با عملیات بیولوژی در سطح یک هزار و ۱۰۰ هکتار اراضی طبیعی استان سمنان و همچنین آبیاری و نگهداری از دو هزار و ۲۰۰ هکتار نهال کاری‌های سال‌های قبل از جمله دیگر اقدامات منابع طبیعی در سال ۹۹ بوده است، افزود: طرح پژوهشی بادشکن کوتاه برای نخستین بار در کشور با مشارکت دانشکده منابع طبیعی تهران و سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور در محدوده کانون فرسایش بادی شهرستان گرمسار یکی دیگر از اقدامات این اداره کل در سال جاری بوده است.

مدیرکل منابع طبیعی استان سمنان با بیان اینکه ۵۳۵ هزار و ۱۷۳ هکتار از اراضی استان در ۳۸ منطقه به عنوان کانون‌های بحرانی فرسایش بادی شناخته شده است، ابراز کرد: از طریق وزش شدید باد سالانه در حدود ۳۳۰ میلیارد ریال خسارت به تأسیسات صنعتی و مسکونی، جاده‌های مواصلاتی، اراضی کشاورزی و… وارد می‌شود لذا ایجاد بادشکن یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته در سال جاری بوده است.

مرادی حقیقی با بیان اینکه در راستای مقابله با باد و فرسایش خاک تاکنون بیش از ۱۱۳ هزار هکتار جنگل‌های بیابانی با گونه عمدتاً تاغ ایجاد شده است، بیان کرد: هکتار از کویرهای نمکی گرمسار در سال جاری تحت اجرای طرح مالچ پاشی ریگی قرار گرفت.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر، درباره اعتبارات این اداره کل، توضیح داد: سهم استان سمنان از اعتبارات سال جاری ۲۶ میلیارد تومان بوده است که با این اعتبارات طرح‌هایی در ۲۳ حوزه طبیعی و در اراضی به مساحت ۲۸ هزار هکتار اجرا شده و یا در دست اجرا هستند همچنین باید گفت ۲۳ میلیارد تومان از اعتبارات تخصیصی به استان در بخش آبخیزداری، ۱.۵ میلیارد تومان در حوزه طرح‌های بیولوژیک و مابقی آن در حوزه‌هایی همچون مستندسازی، حفاظت اراضی، فعالیت‌های ترویجی و آموزشی، یگان حفاظت و توانمندسازی جوامع روستایی و… هزینه شده است.

مدیرکل منابع طبیعی استان سمنان با بیان اینکه در سال جاری شش بند خاکی به مساحت ۷۵ هزار متر مکعب نیز در اراضی طبیعی استان اجرا شده است، ابراز کرد: این طرح‌ها با هدف ذخیره آب، مقابله با بیابانی شدن اراضی و بهره‌وری از آب در کنار تغذیه سفره‌های زیرزمینی اجرا شده است.

کد خبر 5159671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha