۱۲ فروردین ۱۴۰۰، ۱۱:۵۷

مهر گزارش می دهد؛

وزارت اطلاعات نهادی برآمده از انقلاب اسلامی

وزارت اطلاعات نهادی برآمده از انقلاب اسلامی

شیراز- وزارت اطلاعات نهادی برآمده از انقلاب اسلامی است و فرزندان انقلابی اش همچنان در کسوت سربازی گمنام برعهد خود با انقلاب استوارند.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: وزارت اطلاعات نهادی برآمده از انقلاب اسلامی است. همزمانی سی امین سالگرد تأسیس وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران با پنجاهمین سالگرد اعتراض امام خمینی (ره) به تصویب لایحه کاپیتولاسیون، یکی از وقایع مهم نهضت امام خمینی (ره)، تقارنی مناسب برای توجه به اهداف و ارزش‌های حاکم بر این مجموعه است.

برای شناخت و معرفی بهتر و دقیق‌تر هر کس یا مجموعه یا پدیده و هر چیزی باید سراغ ریشه‌ها و بسترهای زایش آن رفت و در گذر زمان فراز و فرود، سختی‌ها و گشایش‌ها، تلخی‌ها و شیرینی‌ها، سکون و حرکت، فرو افتادن و صعود و اوج گرفتن‌های آن را به نظاره نشست تا ارزیابی واقع بینانه ای از راه طی شده، چگونگی طی طریق، دستاوردها و هزینه‌ها و مزیت‌های به دست آمده ارائه کرد.

وزارت اطلاعات به عنوان یک نهاد انقلابی ریشه در نهضت امام خمینی (ره) دارد و نسلی که بنیان گذار آن بودند همان یاران و سربازان او در طی سالیان انقلاب اسلامی در صف مبارزه و جهاد با طاغوت داخلی و استکبار و استعمار خارجی از ابتدای نهضت تا پیروزی آن در بهمن ۱۳۵۷ بودند.

این همزمانی مناسبتی برای تجدید عهد و یادآوری ارزش‌های انقلاب اسلامی و بزرگداشت نهضت امام خمینی (ره) در عصر بیداری در جهان اسلام است و نشان دادن این حقیقت که امام خمینی (ره) یک حقیقت همیشه زنده است و فرزندان انقلابی‌اش هم چنان در کسوت سربازی گمنام در نهضت اسلامی بر سر عهد و پیمان خود با او و خلف صالحش یعنی رهبر معظم انقلاب استوارند.

سربازان گمنام امام زمان (عج) را به رسم گمنامی و عهد امانت داری داعیه خودنمایی نبوده و نیست و نمی‌توانند هم چون سایرین هر آنچه انجام داده‌اند و به دست آورده‌اند را عرضه کنند که «صدور الاحرار قبور الاسرار». چرا که سربازان گمنام به دنبال نام آوری و آوازه هم نیستند و به قول حافظ: از ننگ چه گویی که مرا نام ز ننگ است / وز نام چه پرسی که مرا ننگ ز نام است.

آنکه سر و کارش با رازها و رمزها ست، رخصتی برای جلوه گری و خود نمایی ندارد، مگر عندالله در یوم الجزا که انشاالله حضرت حق، این اعمال را اگر با نیت پاک و صادق باشد، متجلی سازد.

اما دلیل و راهنمایی برای تجدید عهد مستمر و ناگسستنی با ارزش‌ها و آرمان‌های نهضت امام خمینی (ره)، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی است.

اگر تکلیف نبود که باید معروف را شناخت و شناساند و به آن عمل کرد و تبلیغش، شاید به رسم مجاهدت‌های خاموش، آرام گذشتن از کنار این ایام و عبور خاموش نیز سربازان گمنام را خوش‌تر بود.

اعلامیه و سخنرانی امام خمینی (ره) در آبان سال ۱۳۴۳ در مخالفت با لایحه کاپیتولاسیون الهام بخش ارزش‌ها و اصولی بود که همواره باید راهنمای امت مسلمان و انقلابی این مرز و بوم باشد.

بنابر این با مروری به برخی از مهمترین این اصول و ارزش‌ها، بار دیگر سربازان گمنام امام زمان، همراه با ملت انقلابی، مجاهد و ایثار گر ایران عهد و پیمان الهی با حضرت ولی عصر (عج) و ولی فقیه زمان مقام معظم رهبری را عیان می‌سازند و تا استقرار کلمه توحید در جهان بر این عهد خواهند بود.

با مروری بر این اعلامیه و سخنرانی اصولی به چشم می‌آید که شامل استعمار ستیزی و کفر ستیزی، استقلال، حب وطن و عزت ملی، ظلم ستیزی، شجاعت، مجاهدت و مبارزه، آزادی و آزادی خواهی، دین مداری و دفاع از اسلام و دین، قانون گرایی، مردمسالاری و تکیه بر مردم، مسئولیت پذیری ملت و نقش برجسته علما و روحانیون، اساتید و دانشجویان و جوانان است.

موارد برشمرده شده نمونه‌ای از اصول و ارزش‌های نهفته در این اعلامیه است و برای آشنایی با اهداف‌، وظایف و رویکردهای این نهاد موادی از قانون تأسیس باید معرفی شود.

در ماده ۱ که اینگونه مطرح شده: به منظور کسب و پرورش اطلاعات امنیتی و اطلاعات خارجی و حفاظت اطلاعات و ضد جاسوسی و به دست آوردن آگاهی‌های لازم ازوضعیت دشمنان داخلی و خارجی جهت پیشگیری و مقابله با توطئه‌های آنان علیه انقلاب اسلامی کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران وزارت‌اطلاعات‌جمهوری اسلامی ایران تشکیل می‌گردد.

و در ماده ۱۰ شرح وظایف وزارت اطلاعات اینگونه مطرح شده که الف) کسب و جمع‌آوری اخبار و تولید، تجزیه، تحلیل و طبقه‌بندی اطلاعات مورد نیازدر ابعاد داخلی و خارجی، ب) کشف توطئه‌ها و فعالیت‌های براندازی، جاسوسی، خرابکاری و اغتشاش علیه استقلال و امنیت و تمامیت ارضی کشور و نظام جمهوری‌اسلامی ایران. ج) حراست اخبار، اطلاعات، اسناد، مدارک، تأسیسات و پرسنل وزارتخانه.

البته مواد قانونی دیگری نیز در خصوص تشکیل و فعالیت‌های وزارت اطلاعات آمده است اما در نهایت باید گفت که وزارت اطلاعات نهادی برآمده از انقلاب اسلامی است که طی این سال‌ها به خوبی توانسته از این مرز و بوم در مقابل دشمنان خارجی و داخلی و تهدیدات آنها مراقبت کند.

کد خبر 5179017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha