۲۵ تیر ۱۳۸۶، ۱۲:۲۸

/ بررسی نمایش "خانواد تت" /

دنیا آنقدر تراژیک است که باید به آن خندید

دنیا آنقدر تراژیک است که باید به آن خندید

نشست مطبوعاتی نمایش "خانواده تت" با حضور مائده طهماسبی کارگردان و تعدادی از بازیگران نمایش روز یکشنبه 24 تیرماه در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، طهماسبی با اشاره به اینکه قبل از اجرای نمایش تصمیم به آماده‌سازی سه نمایش کوتاه از دیوید آیلز برای اجرا داشته، گفت: "به دلیل مشکلاتی که پیش آمد موفق به اجرای این نمایشنامه‌ها نشدم. بنابراین تصمیم گرفتم نمایشنامه "خانواده تت" را که از چند سال پیش مورد نظرم بود روی صحنه ببرم."

وی در ادامه گفت: "اردیبهشت ماه امسال بود که از سوی اداره کل هنرهای نمایشی پیشنهاد اجرای "خانواده تت" به ما ارائه شد و چون زمان تمرین کم بود در یک پروسه یکماهه با همکاری و تلاش گروه کار را آماده کردیم. رامین ناصرنصیر از اجرای کمدی "شام آخر" در ذهنم بود و بسیار خوشحالم که در پروژه دیگری حضور نداشت. فرشته صدرعرفایی هم که بعد از سال‌ها شاهد حضور او در تئاتر هستیم، از همان ابتدا برای ایفای نقش ماریشکا در ذهنم بود."

کارگردان "خانواده تت" با اشاره به اینکه اجرای نمایش‌های طنز به وی حس خوبی می‌دهد، افزود: "نمایش کمدی کاری می‌کند که عوامل اجرایی با یک انرژی مضاعف و سرخوشی به اجرای نمایش بپردازند. بنابراین من و فرهاد آئیش همواره به این مسئله توجه داریم که اجرای نمایش "خانواده تت" نیز از این قاعده مستثنی نیست."

صدرعرفایی هم با تأکید بر اینکه همیشه و مشتاقانه فعالیت‌های تئاتری را پیگیری می‌کرده، گفت: "آخرین فعالیت من در زمینه تئاتر به اوایل دهه 60 برمی‌گردد که مربوط به اجرای یک نمایش کودک در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر و به کارگردانی کریم اکبری مبارکه بود. در آن دوران نمایش‌های بسیار خوبی نیز در تالارهای نمایشی اجرا می‌شدد."

وی در مورد انگیزه خود از حضور مجدد روی صحنه تئاتر تصریح کرد: "متأسفانه در سال‌هایی که تئاتر به یکباره دچار مشکلاتی شد دیگر انگیزه‌ای برای اجرا و شرکت در آثار نمایشی وجود نداشت. به همین خاطر من هم سینما و تلویزیون را برای حضور در عرصه هنر بیشتر ترجیح دادم. در سال‌های اخیر حس کردم نفسی تازه در تئاتر در حال دمیدن است و به نظرم آمد یک نوع نگاه تازه در تئاتر به وجود آمده است. به همین خاطر تصمیم گرفتم مجدداً در تئاتر فعالیت کنم."

وی افزود: "پیشنهادهای زیادی به من شد. اما متأسفانه متون ارائه‌شده را دوست نداشتم تا اینکه بازی در نمایشنامه "خانواده تت" از اشتفان ارکنی از طرف مائده طهماسبی به من پیشنهاد شد و چون از متن بسیار خوشم آمد و همچنین خاطره خوبی از اجرای نمایش "تق‌صیر" از زوج هنری آئیش و طهماسبی داشتم، بازی در این نمایش را پذیرفتم."

صدرعرفایی درباره نقش خود در "خانواده تت" خاطرنشان ساخت: "برای من بازیگر خوشایند بود که در این مرحله از بازیگری در یک نمایش طنز با ته‌مایه تلخ حضور داشته باشم. این به نظر من و در حیطه بازیگری خودم شکافتن پوست و تجدید امکانات یا به معنی دیگر یک بازی بیرونی‌تر و پرانرژی‌تر است. همیشه معتقد بودم چهره و فیزیک من به درد نقش کمدی نمی‌خورد. اما وقتی در "خانواده تت" متوجه شدم تماشاگر می‌خندد و این برای من جالب و یک کشف تازه است."

فرهاد آئیش، بازیگر و بازخوان نمایش "خانواده تت" در این نشست گفت: "همواره 85 درصد از روح و روان من به طنز نگاه می‌کند و من اغلب مسائل زندگی را طنزآلود می‌بینم، حتی اگر بخواهم به دنیا یک نگاه فلسفی داشته باشم، نگاهم یک نگاه طنزآلود است. زیرا دنیا را آنقدر تراژیک می‌بینم که باید به آن بخندم."

بازیگر نقش تت در این نمایش افزود: "تمام فعالیت‌های بازنویسی متن زیرمجموعه کارگردانی بود. در حالی که ما برای شروع تمرین‌های نمایش از همان متن ترجمه‌شده کمال مظاهری شروع کردیم. البته خانم طهماسبی از اجرای عین ترجمه راضی نبود. بنابراین سمت و سوی ترجمه را به سمتی بردیم که نمایش واقعگرایانه باشد. چون در متن اصلی اثراتی از تئاتر ابزورد وجود دارد."

آئیش تصریح کرد: "نمایش طنز و افتادن در دام بازیگری طنز خیلی خطرناک است. چون لحظاتی بازیگر وسوسه می‌شود با حرکاتی تماشاگر را بخنداند که در نهایت به لوث شدن قضیه منتهی می‌شود. من به عنوان بازیگر سعی کردم که به بازی‌ام را به سمت طنز موقعیت ببرم و در بسیاری جهات مفاهیم فلسفی و سیاسی قضیه را در عین سادگی به تماشاگر بشناسانم."

وی یادآور شد: "در بسیاری از شب‌ها اتفاق افتاده که تماشاگر برداشت‌های بسیار متفاوتی را از متن داشته و این برای من بازیگر چالش بسیار سختی بود که بتوانم در حفظ و کنترل صحنه نمایش تلاش کنم. البته تاکنون با درایت کارگردان این چالش برطرف شده است."

مهدی بجستانی، بازیگر نقش کشیش نمایش "خانواده تت" هم در نشست نقد و بررسی این نمایش گفت: "وقتی پشت صحنه یک اثر نمایشی خوب باشد، اجرای آن اثر نمایشی در صحنه از کیفیت و استقبال بسیار خوب تماشاگر برخوردار می‌شود. این نمایش نیز به دلیل اینکه کارگردان پشت صحنه خوبی را برای بازیگران فراهم آورده اجرا و بازی آن برای ما لذتبخش است."
کد خبر 518684

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha