۷ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۴:۱۴

با انتشار گزارشی؛

دیده بان حقوق بشر: اسرائیل آپارتاید است

دیده بان حقوق بشر: اسرائیل آپارتاید است

گروه‌ دیده بان حقوق بشر، رژیم صهیونیستی را به ارتکاب جنایات آپارتاید و آزار و اذیت علیه فلسطینیان متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گاردین، دیده بان حقوق بشر با انتشار گزارشی، رژیم صهیونیستی را به ارتکاب جنایات آپارتاید متهم کرد و خواستار تحریم آنهایی شد که در نقض سیستماتیک حقوق فلسطینیان دخیل هستند.

این گزارش ۲۰۴ صفحه ای با عنوان «عبور از آستانه؛ مقامات اسرائیل و جنایات آپارتاید و آزار و اذیت»، به بررسی رفتار رژیم صهیونیستی با فلسطینیان پرداخته  است.

در این گزارش عنوان شده است که رژیم صهیونیستی شعاع تردد و حرکت فلسطینیان را محدود و زمین‌های آنها را مصادره کرده است.

به گفته دیده بان حقوق بشر، این یافته مبتنی بر سیاست کلان تل آویو برای تداوم سلطه صهیونیستها بر فلسطینیان و نقض حقوق فلسطینیان ساکن مناطق اشغالی است.

به گفته دیده بان حقوق بشر، بعد از چند دهه هشدارهای مکرر درباره احتمال منجر شدن سیطره رژیم صهیونیستی بر زندگی فلسطینیان، اکنون وضعیت جاری، وضعیت آپارتاید است.

تا پیش از این گزارش، دیده بان حقوق بشر هرگز به طور مستقیم مقام‌های صهیونیست را به ارتکاب جنایت علیه بشریت متهم نکرده بود.

اما اکنون این نهاد از دادگاه کیفری بین المللی خواسته تا گزارش این قبیل جنایات جنگی انجام شده در غزه و کرانه باختری را در تحقیقات خود لحاظ کند.

دیده بان حقوق بشر همچنین از نهادهای بین‌المللی، اعمال تحریم‌هایی از قبیل ممنوعیت مسافرت و توقیف دارایی‌های مقام‌های مسئول در زمینه آپارتاید علیه فلسطینیان را خواستار شد اما به نام این مقام‌های مسئول اشاره صریحی نکرد.

دادستانی کل دیوان کیفری بین‌المللی سال ۲۰۱۹ پس از تحقیقاتی پنج‌ساله به این نتیجه رسیده بود که برای رسیدگی به جنایات جنگی در کرانه باختری، نوار غزه و قدس، مبنا و مدارک قابل قبولی وجود دارد.

کد خبر 5199135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha