۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۱:۳۱

داستان بیمارستانی که ساخته نمی‌شود؛

بیمارستان دوم دامغان رویای مردم شد/ مسئولان زیر حرفشان زدند

بیمارستان دوم دامغان رویای مردم شد/ مسئولان زیر حرفشان زدند

دامغان- شهرستان دامغان دارای یک بیمارستان است و این امر سبب شده تا مشکلاتی در بخش درمان این شهرستان پدید آید اما به نظر می‌رسد وعده‌های مسئولان در این باره انجام نشده باشد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: دامغان سومین شهرستان بزرگ استان سمنان تنها یک بیمارستان دارد که تمام بیماران اعم از عفونی، تصادفی، کرونایی و… در آن تردد می‌کنند و این امر سبب شده تا مردم به خصوص از زمان بروز بیماری کرونا، بیشتر دغدغه تأسیس بیمارستان جدید را داشته باشند.

مسئولان بیش از یکسال است که درباره بیمارستان دوم دامغان به صورت جدی رایزنی می‌کنند اما جمعی از مردم شهرستان امروز در عین بارانی بودن آسمان مرکز استان، به دلیل آنچه عدم عمل کردن مسئولان بهداشت و درمان سمنان و همچنین برخی دیگر از مسئولان شهرستانی و استانی به وعده شأن در قبال بیمارستان دوم دامغان خواندند، دست به گردهمایی در مقابل دانشگاه علوم پزشکی سمنان زدند.

اعتراض مردم به عدم تحقق وعده مسئولان

این گردهمایی در حالی برگزار شد که پلاکاردهایی با مضامین رعایت وعده‌ها و رایزنی‌ها و عدم صداقت مسئولان در آن به چشم می‌خورد. نگرانی‌های مردم دامغان وقتی بیشتر می‌شود که بدانیم در پیک چهارم کرونا که به اذعان مسئولان ارشد بهداشت و درمان کشور، بخش اعظم بیماران در آن، به دلیل تنفس هوای آلوده و ارتباط با بیماران کرونایی، گرفتار شده بودند، دامغان دارای همین یک بیمارستان به نام ولایت است.

سابقا دامغان بیمارستان برادران رضایی را نیز داشت که تعطیل شد و در نهایت امروز به پیشنهاد یکی از مسئولان استان سمنان، به جای ایجاد یک بیمارستان جدید که میلیاردها تومان هزینه دارد، دامغانی‌ها به تجهیز بیمارستان رضایی بسنده کنند اما آنطور که مردم می‌گویند حتی همین وعده هم عملی نشده است.

داستان گردهمایی امروز مردم دامغان اما به مدت‌ها قبل باز می‌گردد زمانی که نماینده دامغان در نامه‌ای خطاب به وزیر بهداشت و همچنین رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان خواستار دقت نظر در زمینه بیمارستان دوم این شهرستان شد و اذعان کرد که مردم و بیماران کرونایی از یک درب تردد می‌کنند و این مشکل ساز است.

بیمارستان دوم دامغان رویای مردم شد/ مسئولان زیر حرفشان زدند

نیاز دامغان به بیمارستان جدید

علیزاده برمی در این نامه نوشت: وزیر محترم بهداشت سلام علیکم؛ آیا از وضعیت کرونا در دامغان خبر دارید؟ خودتان در مصاحبه‌ای فرمودید یکی از پنج شهر بحرانی کشور است از حالت قرمز هم عبور کرده و به وضعیت سرخ رسیده و بسیار خطرناک و غیرقابل تحمل شده است. وزیر محترم! تا به کی باید ویروس بی رحم کرونا از مردم شهرستان قربانی بگیرد؟

وی ادامه داد: تنها بیمارستان این شهرستان محل رجوع، بستری و درمان تمام بیماران اعم از عادی، سالک، کرونا و … است این امر آن مرکز را به محل خطر برای گسترش و شیوع بیماری کرونا بدل کرده است جناب آقای نمکی متأسفانه تنها متخصص عفونی تمام وقت بیمارستان ولایت دامغان که تنها بیمارستان شهر است به کرونا مبتلا شده و در حال حاضر یک پزشک دیگر که ماهانه فقط ۱۵ روز در دامغان حضور دارد، به معالجه بیماران کرونایی می‌پردازد. اکنون در غیاب متخصصان عفونی متخصصان داخلی به معالجه بیماران کرونایی می‌پردازند چهار بخش بیمارستان برای بستری نمودن بیماران کرونایی تعطیل شده و ظرفیت بیمارستان کاملاً تکمیل شده است و حتی جهت بستری نقاطی را در شهر به عنوان یدکی در نظر گرفته‌اند.

کمبودی در حوزه درمان دامغان نداریم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان اما این نامه را بی پاسخ نگذاشت و در مهرماه ۹۹ پاسخ آن را اینگونه داد: ارائه خدمات به بیماران در شهرستان دامغان با جدا سازی بخش‌های بستری بیماران کرونایی بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت بهداشت با کیفیت مناسب در بیمارستان ولایت در حال انجام است و این مهم در تمامی شهرهای کشور که تنها دارای یک بیمارستان اصلی هستند به همین روش ارائه خدمات صورت می‌پذیرد لذا باید توجه داشت که هرگونه توسعه مراکز درمانی علاوه بر صرف زمان، نیازمند اخذ مجوز، تأمین منابع مالی، زیرساخت‌های فیزیکی، تجهیزاتی و همچنین نیروی انسانی متخصص است.

نوید دانایی با بیان اینکه در صورتی که توانمندی لازم در این زمینه توسط خیران و بخش خصوصی وجود دارد می‌توان از حضور و مشارکت آنان در این زمینه بهره برد، تاکید کرد: برای بهبود فرآیند خدمات به بیماران و ایجاد زیرساخت برای شرایط احتمالی حاد آینده، در حوزه بهداشت و درمان دامغان پیشنهاد عملی و اجرایی دانشگاه خروج بخش دیالیز از بیمارستان ولایت و انتقال آن به قسمتی از ساختمان بیمارستان رضایی سابق که دارای استحکام لازم است.

وی افزود: ملاک مقایسه همیشه شاخص‌ها هستند، از لحاظ شاخص تخت به جمعیت، طبق سند نقشه راه درمان کشور شاخص تخت بخش دانشگاهی در مراکز استان ۱.۵ تخت به ازای هزار نفر و برای سایر شهرستان‌ها یک تخت به ازای هزار نفر جمعیت در نظر گرفته شده که در حال حاضر این شاخص در سمنان ۱.۶ و در دامغان ۱.۷ است.

بیمارستان دوم دامغان رویای مردم شد/ مسئولان زیر حرفشان زدند

مردم پول جمع کردند

به عبارت دیگر دانشگاه علوم پزشکی سمنان اعلام کرد که به نسبت جمعیت و تخت بیمارستانی حتی دامغان زیاده از حد هم دارد! که در آن مقطع تأسف برخی مسئولان شهری و شهرستانی دامغان را بر انگیخت اما در نهایت راه بینابینی یعنی تجهیز بیمارستان رضایی پیش کشیده شد.

در نشستی که مهرماه ۹۹ برگزار شد مقرر شد تا از ظرفیت یک خیّر برای ساخت و تجهیز بیمارستان دوم دامغان استفاده شود همچنین این خیّر به عنوان نماینده تام‌الاختیار دانشگاه در شهرستان دامغان پیگیر کارهای بیمارستان دوم باشد. در همین اثنی بود که امام جمعه دامغان نیز خبر از جمع آوری بیش از ۲۵۰ میلیون پول برای ساخت بیمارستان دوم دامغان تنها در شش ماهه اول سال ۹۹ خبر داد تا مردم به ساخت بیمارستان امیدوارتر شوند.

ماجرا به خوبی پیش می‌رفت که نماینده دامغان در مجلس با انتقاد از عدم اختصاص اعتبارات تأسیس و تجهیز بیمارستان دوم این شهرستان در بودجه ۱۴۰۰، گفت: وقت‌کشی و سنگ‌اندازی علت اصلی این کمبود است. وی با بیان اینکه وجود یک بیمارستان در دامغان جوابگو نیست، افزود: بعد از پیگیری و ملاقات با وزیر بهداشت و درمان و اخذ مجوز اولیه ساخت و تجهیز بیمارستان رضایی به عنوان دومین بیمارستان دولتی دامغان انجام شد اما سنگ اندازی و وقت‌کشی‌های بسیار، هزینه‌های مذکور را در ردیف بودجه سال ۱۴۰۰ قرار نداد و به سال بعد موکول کرد.

علیزاده برمی که خطاب خود را رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان و همچنین رئیس برنامه بودجه استان سمنان می‌دانست با بیان اینکه بودجه سال ۱۴۰۰ بسته و هزینه‌های کامل ساخت و تجهیز بیمارستان دوم دامغان در آن لحاظ نشده است، گفت: انتظار است مسئولان توجه بیشتری به حوزه بهداشت و درمان شهرستان داشته باشند.

مردم خودشان بسازند!

رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان در آخرین اظهار نظر خود با بیان اینکه دامغان یک بیمارستان ۱۶۰ تختخوابی دارد که خدمات زیادی را نیز به مردم ارائه داده، اما مردم خوب این شهرستان انتظار دارند تا بیمارستان دوم این شهرستان نیز راه‌اندازی شود، تاکید کرده بود: از دیدگاه برنامه‌ریزی، چنانچه بخش خصوصی و خیران در این زمینه ورود کنند، امکان ساخت بیمارستان دوم دامغان و ارائه خدمات به مردم این شهرستان محقق خواهد شد لذا با ساخت بیمارستان دوم در دامغان با حضور خیران و بخش خصوصی موافق هستیم.

مردمی که امروز در مقابل دانشگاه علوم پزشکی سمنان گردهم آمده‌اند اظهار دارند که چرا باید مردم بیمارستان دولتی را بسازند و در این بین دولت چه کاره است؟ از سوی دیگر این مردم درباره آنچه بی عدالتی بهداشت و درمان در استان سمنان می‌دانند نسبت به اظهارات رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان واکنش نشان دادند.

کد خبر 5206736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • Amin IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
      0 1
      با ۲۵۰ میلیون یک خیر میخان بیمارستان ساخته بشه!! حرف غیرکارشناسی رئیس دانشگاه نزده و بدنیست برید یک کم قواعد و قوانین در این زمینه را بخاتید، این استان از لحاظ تعداد تخت تو کشور اول هست و اگر شاخصهای علمی را قبول ندارید یعنی کار کارشناسی را قبول ندارید!
      • دامغان مظلوم IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
        1 0
        سلام دوست عزیز، اتفاقاً مردم دامغان از نگاه کارشناسی دارن مطالبه حق میکنن. چرا سمنان با 200 هزار نفر جمعیت باید نزدیک هزار تخت بیمارستانی و چندین بیمارستان داشته باشه و شهر دامغان با جمعیت 120 هزار نفر تنها یک بیمارستان با چند بخش غیر فعال و تنها 140 تخت بیمارستانی ؟؟؟؟
    • جوان دامغانی IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
      2 0
      ننگ بر مسئولینی که جان مردم رو به بازی میگیرند و هزاران نفر انسان بیمار و گرفتار رو سرگردان شهرها و جاده ها میکنند. امیدوارم به این درد مردم مظلوم دامغان گرفتار نشید که هنگام بیماری عزیز خودتون، ندونید برای درمان باید به کجا مراجعه کنید.... #دانایی