۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۵:۴۰

در نشست مستند مطرح شد؛

جنجال سیاست و جنسیت در «دیوارکش»/ آن‌ها که حاضر به گفتگو نشدند

جنجال سیاست و جنسیت در «دیوارکش»/ آن‌ها که حاضر به گفتگو نشدند

سید محمدمهدی دزفولی تهیه‌کننده «دیوارکش» بیان کرد که این اثر یک کار تبیینی برای جامعه است که تلاش کرده به موضوعی خیلی پررنگ و اثرگذار در جامعه بپردازد که خیلی کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، شب گذشته ۲۸ اردیبهشت ماه با حضور عوامل مستند «دیوارکش» از این مستند در حوزه هنری استان قزوین رونمایی شد.

سپس نشست نقد و بررسی این مستند با حضور ۲ تن از عوامل سازنده یعنی محسن آقایی به‌عنوان کارگردان و سید محمدمهدی دزفولی به‌عنوان تهیه‌کننده این اثر برگزار شد.

در ابتدای این نشست محسن آقایی گفت: در همان ابتدای کار باید بگویم که «ایکسونامی ۲» هنوز ساخته نشده ولی قول ساخته شدن هرچه زودتر آن را خواهم داد. اما اینکه چرا من به سراغ چنین موضوعاتی برای مستندسازی رفتم بیشتر دغدغه و علاقه شخصی من بوده و اینکه همیشه برایم سوال بوده که چطور امر جنسی آنقدر در عرصه سیاست و قدرت اثرگذار است.

وی افزود: در همین جا باید بگویم که «ایکسونامی ۱» دیده نشد چون مقارن شد با اتفاقات گرانی بنزین و حوادث پس از آن، از جمله قطعی اینترنت که همه اینها دست به دست هم داد تا این مستند قربانی شود اما علت اینکه حالا تلاش شد تا «ایکسونامی ۳» روی پرده نمایش برود، این بود که الان ایام انتخابات را داریم و بهترین زمان برای شنیده و دیده شدن اثری با این محتواست. هرچند این فشردگی زمانی ما را بسیار تحت فشار قرار داد که حتماً بتوانیم این کار را آماده کنیم.

محسن دزفولی نیز بیان کرد: به نظرم «دیوارکش» را می‌شود ادامه «ایکسونامی ۱» دانست و امیدواریم که بتواند جریان‌ساز باشد. داستان همکاری من و محسن به یک سال اخیر برمی‌گردد که احساس کردیم دغدغه‌های مشترک زیاد داریم. ضمن اینکه مستند آمیخته‌ای از مسائل مربوط به امور جنسی و سیاست بود که منجر به همکاری من و محسن آقایی شد. همه می‌دانیم که «ایکسونامی ۱» در موقع اکران خودش با بازخوردهای شگفت انگیزی در داخل و خارج از کشور همراه شد اما همانگونه که محسن گفت اتفاقاتی مثل حوادث آبان، قطعی اینترنت و حتی ترور حاج قاسم فضای رسانه‌ای و جریان سازی را از ما گرفت البته ناگفته نماند که «ایکسونامی ۱» در همان یکی دو هفته‌ای هم که اکران شد توانست بازدید دویست، سیصد هزارتایی را صرفاً در شبکه‌های اجتماعی داشته باشد.

در ادامه آقایی اظهار کرد: ساخت «ایکسونامی ۳» یا همان «دیوار کش» از خیلی وقت پیش در ذهن ما بود اما در «ایکسونامی ۱» فرصت طرح این مبحث یعنی نمایش این آمیختگی مسائل جنسی با سیاست و عرصه قدرت نبود.

دزفولی هم عنوان کرد: تجربه من حداقل در چندین دوره از انتخابات گذشته در کشور می‌گوید که اقبال جامعه و مردم به کاندیداهایی که صحبت از آزادی‌های فردی و اجتماعی مثل حجاب و پوشش می‌کنند، بسیار در سرنوشت آرای آن نامزد در مسند ریاست جمهوری تاثیرگذار بوده است. به نظرم این اثر یک کار تبیینی برای جامعه است که تلاش کرده به موضوعی خیلی پررنگ و اثرگذار در جامعه بپردازد که خیلی کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: شاید باورتان نشود ولی ما به بیش از ۴۰ نفر رجوع کردیم، از محمد خاتمی، تاج‌زاده، مطهری و محسن مخملباف گرفته تا ساسی مانکن، ریحانه پارسا و حتی مسیح علینژاد که البته خیلی از آن‌ها پاسخگوی اصرار ما برای مصاحبه نبودند. برخی یک سری هم مثل خانم فائزه هاشمی بسیار استقبال کردند و پشت دوربین آمدند. این اصلاً اتفاق عجیبی نیست که شخصی مثل محمد خاتمی که حتی از مخالفان سرسخت ویدیو در کشور و یکی از جدی‌ترین مدافعان تجمعات حمایت از حجاب و پوشش اسلامی بود از نمایش چرخش صد و هشتاد درجه‌ای خودش فرار کند.

آقایی در پایان توضیح داد: شاید بشود این مستند را یک مستند موسمی و فصلی دانست که بعد از انتخابات از تاب و تب می‌افتد و توجه به آن کاسته می‌شود، ولی واقعیت این است که این بازه زمانی این فرصت را به ما می‌دهد که یک کار باکیفیت، فرصت دیده شدن و توجه بیشتری پیدا کند و قطعاً این مسئله برای ما حائز اهمیت است.

کد خبر 5215938

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha