۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۶:۰۶

دسترنج کشاورزان هدر می رود؛

دپو شدن هزاران تن پیاز در جنوب کرمان/ موانع صادرات برطرف شود

دپو شدن هزاران تن پیاز در جنوب کرمان/ موانع صادرات برطرف شود

جیرفت – هزاران تن پیاز که در قالب طرح خرید تضمینی از کشاورزان خریداری شده این روزها در گرمای بیابان های جنوب کرمان در حال خراب شدن است.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: کشت گسترده پیاز، عدم برنامه ریزی مسئولان برای صادرات و بازاریابی، بالا بودن تعرفه‌های صادراتی، بالا بودن هزینه حمل و نقل و دلال بازی و ترغیب کشاورزان به کشت از سوی برخی از مسئولان طی سال ۹۹ و ۱۴۰۰ کشاورزان جنوب کرمان را با مشکلات متعددی مواجه کرده است.

افت بی سابقه نرخ پیاز تا ۲۰۰ تومان برای هر کیلو، دولت را مجبور کرد برای خرید تضمینی ورود کند و در حالی که قیمت تمام شده برای هر کیلو پیاز ۲,۵۰۰ تومان تخمین زده می‌شد دولت اما با نرخ ۵۹۶ تومان هر کیلو پیاز را از کشاورزان خریداری کرد تا میزان خسارت‌ها کمتر شود.

جدا از اینکه کشاورزان با این نرخ نیز ضرر کردند و بسیاری محصول را برداشت نکرده و زمین‌ها را شخم زدند اما در نهایت برخی نیز برای جبران بخشی از خسارت‌ها محصول را به سازمان تعاون روستایی با نرخ مصوب فروختند اما...

دپو شدن هزاران تن پیاز در جنوب کرمان/ موانع صادرات برطرف شود

هزاران تن پیاز خرید تضمینی در حال فاسد شدن است

پس از گذشت ماه‌ها هزاران تن پیاز خریداری شده در جنوب کرمان در محل‌های مختلف دپو و در حال فاسد شدن است.

گویا مسئولان پس از خرید تضمینی طرحی برای تزریق پیازها به بازار ندارد، در حالی که هر کیلو پیاز ۵,۰۰۰ تومان در شهر کرمان به مصرف کنندگان فروخته می‌شود اما اراده‌ای برای تزریق پیازهای خرید تضمینی به بازار وجود ندارد و گاهاً پیازهای یخ زده ماه‌های قبل که در سردخانه‌ها مانده است توسط دلالان به بازار عرضه می‌شود.

راده‌ای برای تزریق پیازهای خرید تضمینی به بازار وجود ندارد و گاهاً پیازهای یخ زده ماه‌های قبل که در سردخانه‌ها مانده است توسط دلالان به بازار عرضه می‌شود

هیچ تدبیری هم برای کاهش نرخ تعرفه صادرات پیاز انجام نشده است و کار به جایی رسیده که روستاییان اطراف محل دپوی این محصول از بوی بد گندیدن پیازها صدایشان بلند شده است.

چند روز قبل یکی از فعالان اجتماعی با حضور در منوجان و در کنار یکی از محلهای دپوی پیاز از رانندگان کامیون‌ها دعوت کرد با حضور در این منطقه به صورت مجانی محصول را بارگیری و در یکی از شهرهای کشور به فروش برسانند اما این مساله نیز با توجه به خریداری شدن پیازهای توسط سازمان تعاون روستایی بستر قانونی ندارد به همین دلیل بود که فرماندار رودبار در این زمینه عکس العمل نشان داد و گفت: هر گونه بارگیری و انتقال محصول به استان‌های دیگر باید با مجوز سازمان تعاون روستایی انجام شود و بارگیری خودسرانه این محصولات جرم است.

بوی بد ناشی از خراب شدن پیازها مردم را فراری داده است

پیگیری‌های خبرنگار مهر اما نشان دهنده این مساله است که دپوی این پیازها موجب شده مردم مناطق اطراف به دلیل بوی بد پیازهای در حال تخریب با مشکل جدی مواجه شوند در همین زمینه ابراهیم میرقاسمی یکی از اهالی منوجان در گفتگو با مهر اظهارداشت: متأسفانه در روستای «سرراس» بوی بسیار نامطلوب پیاز دپو شده روستا را فرا گرفته و مردم برای زندگی عادی با مشکل مواجه شده‌اند.

وی افزود: این پیازها چون فروش نمی‌رود و روی هم تلنبار شده در حال فاسد شدن هستند و محل جمع شدن حشرات موزی و آلوده شدن محیط شده‌اند.

دپو شدن هزاران تن پیاز در جنوب کرمان/ موانع صادرات برطرف شود

تولیدات کشاورزان امحا می‌شود!

عباس قربانی دیگر کشاورز منوجانی نیز به خبرنگار مهر گفت: در حالی که در سال حمایت از تولید هستیم شاهدیم که کامیون‌ها پیازهای گندیده را بار می‌زنند و آنها را در زیر خروارهای خاک امحاء می‌کنند این محصولات نعمت خداوند هستند و نباید محصولی که کشاورزان برای تولید هر کیلو از آن ۱,۵۰۰ تومان ضرر کرده و با خون دل تولید شده به همین سادگی تخریب شد.

این پیازها چون فروش نمی‌رود و روی هم تلنبار شده در حال فاسد شدن هستند و محل جمع شدن حشرات موزی و آلوده شدن محیط شده‌اند

وی از مسئولان این سوال را پرسید که چرا تعرفه پیاز را حذف نمی‌کنند تا کشاورزان بتوانند چند کیلومتر آن سو تر این محصول را در کشورهای عربی به فروش برسانند.

برای صادرات هر کیلو پیاز باید ۱۰ هزار تومان پرداخت کنیم

این کشاورز افزود: برای صادرات هر کیلو پیاز تعرفه ۱۰ هزار تومانی تعیین شده است! دلیل این بی تدبیری چیست و چرا برخی حاضرند این پیازها فاسد و زیر خاک امحا شود اما صادر نشود.

مدیرتعاون روستایی جنوب کرمان در خصوص وضعیت این پیازها گفت: برای حمایت از کشاورزان و جلوگیری از افت قیمت محصول طرح خرید تضمینی پیاز در جنوب کرمان اجرا شد.

فاطمه میر ساردو در این خصوص گفت: هم اکنون حدود ۱۴ هزار تن پیاز روی زمین مانده است و با وجود ابلاغی که به سازمان‌های استان‌های مختلف، کارخانه جات و متقاضیان احتمالی شده است اما متقاضی برای خرید وجود ندارد.

دپو شدن هزاران تن پیاز در جنوب کرمان/ موانع صادرات برطرف شود

وی تصریح کرد: در سایت شماره یک حدود ۳ هزار تن امحا شده است و در تلاش هستیم برای قرار دادن محصول در چرخه مصرف بازار یابی را گسترش دهیم.

در سال رفع موانع تولید برای صادرات مانع تراشی می‌شود

حال باید دید که در حالی که در سال جاری مسئولان باید برای حمایت از تولید کنندگان و ارزآوری و رفع موانع پیش روی آنها گام بردارند مسئولان برای هزاران تن محصول تولیدی کشاورزان محروم جنوب کرمان که حالا جز سرمایه‌های ملی محسوب می‌شود چه برنامه‌ای دارند؟

آیا باقیمانده محصول نیز فاسد می‌شود یا اینکه حداقل دولت برای صادرات این محصول و ارز آوری چاره اندیشی می‌کنند؟

کد خبر 5215994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
      1 0
      خدا این مسئولین را لعنت کند. خوب به ازای خراب شدن هر کیلو پیاز، از حقوق رئیس و معاونان و به ترتیب از حقوق کارمندان مسئول خرید و نگهداری این کار کم شود. باید مسئولین مسئولیت بپذیرند.