۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۲:۵۴

ذوالفقاری مطرح کرد؛

ادبیات عامه پیش از انقلاب به رسمیت شناخته نمی‌شد

ادبیات عامه پیش از انقلاب به رسمیت شناخته نمی‌شد

پژوهشگر حوزه ادبیات عامه گفت: مطالعات ادبیات عامه در کشورمان سه‌دوره دارد که دوره سومش، دوران پس از انقلاب و زمان بالندگی آن است. چون تا پیش از انقلاب، این‌حوزه به رسمیت شناخته نمی‌شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران، کارگروه پژوهشی، ادبیات عامه و فرهنگ یکی از دوازده کارگروه های پژوهشی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران است و در فصل جدید از فعالیت های خود سلسله نشست هایی را آغاز کرده که نشست اول این کارگروه با عنوان «تلقی درست از فرهنگ عامه در عصر حاضر» دیروز چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت با حضور احمد تمیم‌داری و حسن ذوالفقاری از پژوهشگران ادبیات عامه برگزار شد.

تمیم‌داری در ابتدای این‌برنامه به جدی‌بودن مطالعات فرهنگ عامه اشاره کرد و گفت: اساتیدی بزرگی که در گذشته در زمینه ادبیات فارسی و ادبیات عامه مطالعه و تحقیق می‌کردند و دانشجویان این رشته، بیشتر به تصحیح متون و ... علاقه‌مند بودند و کمتر به بحث ریشه شناسی و روش شناسی تحقیق که از قرن ۱۸ در غرب آغاز شده بود، توجه می‌کردند البته دکتر محمد معین کمی از این فضا عدول کرد و با نگارش برخی از کتاب‌ها در این حوزه، فصل جدیدی از تحقیق را پیش روی اساتید و دانشجویان قرار داد.

وی افزود: برخی از تحقیقاتی که در حوزه ادبیات عامه صورت گرفته، بیشتر به جشن ها مانند جشن نوروز و جشن مهرگان پرداخته‌اند که بیشتر جنبه توصیفی و تشریحی دارند و همچنان ما در این زمینه تئوری و نظریه‌ای نداریم؛ همان‌طور که حکیم ابن سینا گفته،‌ هر کس که می‌خواهد رشته‌ای تأسیس کند باید قبل تر آن را در تعقل و فلسفه محکم کند.

ذوالفقاری هم در این‌نشست گفت: می‌توان مطالعات در حوزه ادبیات عامه را به سه دوره تقسیم کرد؛ دوره اول، دوره پیش از مشروطه که آثاری در این حوزه مکتوب نشده، دوره دوم، دوران رضا شاهی و دوره سوم هم بعد از انقلاب که دوره بالندگی ادبیات عامه است.

وی افزود: ادبیات عامه در دوران پیش از انقلاب به رسمیت شناخته نشده بود و بعد از انقلاب به اهمیت این گرایش توجه بیشتری شد.

این‌استاد دانشگاه تربیت مدرس در ادامه گفت: باید فرهنگ و ادبیات عامه را با مسائل روز جامعه هماهنگ کنیم؛ مثلا در همین دوران کرونا تحقیق کردم و تأثیرات این دوران را بر فرهنگ و ادبیات عامه مورد تفحص و توجه قرار دادم. انشالله کارگاه های تخصصی و عمومی و نشست های کارگروه ادبیات عامه و فرهنگ ادامه خواهد داشت.

کد خبر 5216571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha