۳۱ تیر ۱۳۸۶، ۸:۲۹

/ اختصاصی مهر/

سوابق و دیدگاه‌های دکتر سید محمد صادق موسوی حقوقدان پیشنهادی شورای نگهبان

سوابق و دیدگاه‌های دکتر سید محمد صادق موسوی حقوقدان پیشنهادی شورای نگهبان

حقوقدان پیشنهادی رئیس قوه‌قضائیه برای عضویت در شورای نگهبان معتقد است:اعضای این شورا باید در نظارت بر انتخابات بی‌طرفانه و با استناد به قوانین صریح و بدون ابهام بوده و در بررسی صلاحیت‌ها با نصب‌العین قرار دادن قانون، پرهیز از مصلحت اندیشی و در عین حال حفظ آبروی افراد، وظایف قانونی خود را ایفا کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی مهر، دکتر سید محمد صادق موسوی فرزند آقا سید ابوالبشر که از سوی آیت الله هاشمی شاهرودی رئیس قوه قضائیه برای عضویت در شورای نگهبان قانون اساسی به مجلس شورای اسلامی معرفی شده است، در سال 1343 در شهرستان زنجان دیده به جهان گشود.

دکتر موسوی که دکترای خود را در رشته "فقه و حقوق خصوصی" اخذ کرده، دروس حوزوی خود را در دوره سطح و خارج فقه و اصول نزد مقام معظم رهبری و چند تن از آیات عظام برجسته و صاحب نام کشورمان به پایان رساند و با رتبه 18 و به عنوان دانشیار عضو هیات علمی و معاون آموزشی مدرسه عالی شهید مطهری شد.

او کتاب الجهاد را نزد حضرت آیت الله خامنه ای آموخت و در زمینه فقه نزد آیت الله غلامرضا رضوانی ، در زمینه فقه و اصول نزد آیت الله محمد امامی کاشانی و آیت الله سید محمد موسوی بجنوردی و آیت الله سید محمد حسن مرعشی ، در زمینه قواعد فقه نزد آیت الله طاهری خرم آبادی ، در زمینه فقه و فلسفه نزد آیت الله محمد محمدی گیلانی و در زمینه فلسفه و و کلام نیز نزد دکتر سید مصطفی محقق داماد و دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی تحصیل کرد.

این حقوقدان که صاحب 20 سال سابقه تدریس در دروس مختلف حوزوی و داتشگاهی است، دروس حقوقی دانشگاهی خود را نیز نزد اساتید برجسته ای آموخت که از جمله آنها می توان به دکتر سید حسن صفایی و دکتر سید مصطفی محقق داماد اشاره کرد.

دکتر موسوی در حوزه علوم حوزوی به تدریس همه دروس سطح (شرح لمعه، اصول فقه مظفر، رسائل و مکاسب شیخ انصاری و کفایه الاصول آخوند خراسانی) و کتب فلسفی بدایه الحکمه و نهایه الحکمه علامه طباطبایی و شرح منظومه سبزواری پرداخته و در سطح دانشگاه ها و مدرسه عالی شهید مطهری نیز، حقوق مدنی و حقوق اساسی و فقه و قواعد آن را در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکترا تدریس کرده است.

گستره تدریس و آموزش فرد پیشنهادی رئیس قوه قضائیه برای عضویت در شورای نگهبان قانون اساسی، دانشگاه های معتبر کشور از جمله دانشگاه تربیت معلم، دانشگاه امام صادق (ع)، دانشگاه آزاد اسلامی (واحد علوم و تحقیقات) و دانشکده علوم قضایی است و او به مدت 5 سال نیز، در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا برای قضات دادگستری تهران به صورت آموزش ضمن خدمت، فقه، اصول فقه، قواعد فقه و حقوق مدنی را تدریس کرده است.

دکتر موسوی همچنین در طول 20 سال گذشته به عنوان استاد راهنما و مشاور، راهنمایی و مشاوره دانش آموختگان رشته های فقه و حقوق را در نگارش رساله های  مربوط به مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا بر عهده داشته است.

این حقوقدان در کنار تدریس و آموزش دروس حوزوی و دانشگاهی در رشته های فقه و حقوق به تالیف کتاب نیز همت گماشت و کتاب هایی چون نظریه الجهل و الغلط بین الفقه و القانون و الحقایق و الاعتباریات فی علم الاصول را به زبان عربی در بیروت به زیور طبع آراسته است.

از وی کتاب هایی تحت عنوان مبانی نظری جهل واشتباه در فقه و حقوق موضوعه (نشر امیر کبیر) و فرهنگ و معارف اسلامی (انتشارات سازمان سنجش آموزش کشور) نیز، به زبان فارسی منتشر شده که در کنار انتشار مقالات متعدد در نشریات داخلی و خارجی توجه علاقمندان به مباحث دینی و حقوقی را به خود جلب کرده است.

دکتر موسوی از سابقه و تجربیات ارزنده ای در زمینه های علمی و اجرایی برخوردار است که بخشی از آنها را معاونت آموزش مدرس عالی شهید مطهری (از سال 1374 تا کنون) و عضویت در هیات امنای موسسه انتشارات امیر کبیر، تشکیل می دهند.

او همچنین مسئولیت های مختلفی بر عهده داشته که از جمله آنها می توان به مسئولیت هیات علمی المپیاد دانشجویی کشور از سال 75 تا کنون، مسئول گروه های طراحی سئوالات کارشناسی ارشد در رشته های علوم انسانی (فقه و حقوق، فلسفه و کلام، علوم قرآن وحدیث، معارف اسلامی) از سال 1372 تا کنون و مسئولیت کمیته اعزام به جبهه (مدرسه عالی شهید مطهری) از جمله آنها به شمار می رود.

حقوقدان پیشنهادی آیت الله هاشمی شاهرودی برای عضویت در شورای نگهبان قانون اساسی همچنین سابقه ماه ها حضور مستمر در جبهه های حق علیه باطل و شرکت در عملیات های مختلف از جمله رمضان، محرم، خیبر، والفجر8 و مرصاد را در کارنامه خود ثبت کرده است.

دکتر سید محمد صادق موسوی حقوقدان پیشنهادی رئیس قوه قضائیه برای عضویت در شورای نگهبان در خصوص جایگاه نهاد قانونگذاری و شورای مذکور معتقد است که "بر اساس دیدگاه حضرت امام خمینی (قدس سره) که مجلس را عصاره و فضائل ملت و در راس امور می دانند و مطابق اصل 97 قانون اساسی و بخش اول ماده 86 آئین نامه داخلی مجلس، اطلاع و آگاهی از بحث ها و مذاکرات، زمینه ساز اظهار نظر دقیق درباره مصوبات و تسریع در بررسی و اعلام نظر درباره آنها را فراهم می آورد".

او بر این اساس تاکید دارد :لازم است به منظور اطلاع از تصویب قوانین و ارتباط متقابل مجلس و شورای نگهبان قانون اساسی، اعضای شورا و حقوقدانان در مباحثات و گفتگوهای نمایندگان مجلس حضور داشته باشند و با مداقه در آراء و دیدگاه های آنها در زمینه ریشه های قوانین مصوب و انتقال انظار آنان به شورای نگهبان، نقش قانونی موثر خود را ایفا نمایند.

این حقوقدان همچنین معتقد است: اعضای شورای نگهبان باید در نظارت بر انتخابات بی طرفانه و صرفا با استناد به قوانین صریح و بدون ابهام و پرهیز از مصلحت اندیشی در بررسی صلاحیت ها (طبق فرمایش مقام معظم رهبری) عمل نمایند و با نصب العین قرار دادن قانون و فرمایش حضرت علی (ع) مبنی بر بالاتر بودن آبروی مومن از حرمت کعبه نزد خداوند متعال، وظیفه قانونی و شرعی خود را در حوزه نظارت ایفا نمایند.

دکتر موسوی همچنین بر این باور است که "مجلس با تشخیص متغیرات جامعه در جمیع ابعاد به شورای نگهبان ظرفیت موضوع شناسی فقهی و حقوقی می بخشد تا با بهره گیری از عناصر زمان و مکان کارآمدی نظام دینی تضمین شود و هر دو نهاد ارکان کارآمدی تقنینی نظام اسلامی به شمار می آیند".

کد خبر 521755

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha