۱ تیر ۱۴۰۰، ۱۹:۰۷

همین یک رأی یک رأی‌هاست که می‌شود میلیون‌ها رأی

همین یک رأی یک رأی‌هاست که می‌شود میلیون‌ها رأی

اگر می‌گوییم مشارکت هموطنان خارج از کشور یکی از ماندگارترین قاب‌های انتخابات ۱۴۰۰ بود، صرف حضور داشتن ایرانیان خارج از کشور مد نظرمان نیست، بلکه مشارکت با وجود سنگ‌اندازی‌ها بود.

خبرگزاری مهر؛ مجله مهر _ مرضیه کیان: شاید بلوف نباشد اگر بگوییم یکی از برنده‌های اصلی انتخابات، ایرانیان خارج از کشور بودند که پای صندوق‌های رأی آمدند؛ احتمالاً شما هم بعد از خواندن این گزارش و قرار دادن خودتان در شرایط آن‌ها با جمله ابتدایی این گزارش هم‌نظر می‌شوید...

بر خلاف بسیاری از هموطنانی! که در داخل کشور الگوهای برخی افراد آن‌ور آبی را مدل تفکرات خودشان قرار داده بودند و مدعی تحریم انتخابات شدند و بسیاری‌شان هشتگ «رأی بی رأی» را در فضای مجازی ترند کردند و بسیاری را با خود همراه کردند و سعی داشتند با شستشوی مغزی، میزان مشارکت را به حداقل برسانند، تعداد زیادی از ایرانیان خارج از کشور با وجود تمام مرارتها و مزاحمت‌ها، پای صندوق‌های رأی رفتند. درحالی‌که می‌توانستند مثل خیلی‌ها بی‌تفاوت باشند، اما نسبت به وطنشان احساس تکلیف کردند و حتی مسائل امنیتی را که به دلیل رأی دادن برایشان رقم خورد را به جان خریدند.

اگر می‌گوئیم مشارکت هموطنان خارج از کشور یکی از ماندگارترین قاب‌های انتخابات ۱۴۰۰ بود، صرف حضور داشتن ایرانیان خارج از کشور مد نظرمان نیست، بلکه مشارکت با وجود سنگ‌اندازی‌هایی بود که از سوی معاندین دستور گرفته می‌شد، که کمترین آن رانندگی‌های طولانی مدت چند ساعته برای رسیدن به شعبه اخذ رأی بود تا شنیع‌ترین آن‌ها که ضرب‌وشتم‌ها و هتاکی‌ها بود؛ آن هم در کشورهایی که ادعای مردم‌سالاری و دموکراسی‌شان گوش دنیا را کر کرده است. گروه‌های معاند و مخالف خارج از کشور به انواع ترفندها متوسل شده‌اند تا ایرانیان را از شرکت در انتخابات منصرف کنند:

در لندن معترضان مقابل بخش کنسول‌گری سفارت تجمع و با توسل به اهانت علیه رأی دهندگان و پاشیدن رنگ تلاش کردند تا آنها را از شرکت در انتخابات منصرف کنند.

در یکی از این حوادث که تصاویر آن در شبکه‌های اجتماعی بازنشر شد، در حادثه‌ای که از سوی ضد انقلاب صورت گرفت یکی از هم‌وطنان زن ایرانی را در شهر بیرمنگام به طرز وحشیانه‌ای مورد ضرب و شتم قرار دادند و بر اساس گزارش‌ها، این خانم از ناحیه سر آسیب دید.

افسانه و همسرش که تازه تابعیت ایرانی گرفتند و در کشور سوئد پای صندوق رأی رفتند و هردو مورد ضرب و شتم و ناسزا قرار گرفتند، می‌گویند: «راستش وقتی رفتیم رأی بدهیم از اولش می‌دانستیم روز سختی خواهیم داشت. ولی رفتیم و نخواستیم تنها کشور شیعه را تنها بگذاریم. درسته ما فقط دوتا رأی دادیم، اما به گفته رهبری همین یک رأی یک رای‌هاست که می‌شود ملیون‌ها رای...
روز رأی‌گیری احساس کردم وسط یک گله گرگ قرار گرفتیم، آنها حتی می‌خواستند به بچه‌هایمان حمله کنند. کِل می‌کشیدند و ما را هو می‌کردند. فحش‌های خیلی بد می‌دادند. روز خیلی سختی بود.
ولی آخرش ما رأی دادیم و خیلی حس خوبی بود.

و همین‌جا جا داره از سفارت ایران در سوئد تشکر کنیم که واقعاً با احترام پذیرای ما بودند و همچنین پلیس سوئد.»

این‌ها تنها گوشه‌ای از رفتار وحشیانه معاندین در برابر رأی دهندگان بود که باعث شد هویت واقعی‌شان برملا شود.

همین یک رأی یک رأی‌هاست که می‌شود ملیون‌ها رأی

شاید از تصاویری که غیرت کم‌نظیر و ایران‌دوستی را مثل خار به چشم برخی خائنان فرو می‌کند تصویر دو تن از زندانیان ایرانی دربند در رومانی است که با هماهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران و همکاری سازمان زندان‌های رومانی، با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و حفاظتی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردند.

نگرانی رهبری که رفع نشد!

اما نکته‌ای که بسیار جای تأسف دارد آنجاست که می‌شد مشارکت ایرانیان خارج از کشور را خیلی بیشتر از این‌ها بالا برد و متأسفانه به دلیل خیلی از کوتاهی‌ها این اقدام صورت نگرفت! تا جایی که مقام معظم رهبری در واپسین ساعات باقیمانده تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، در ارتباطی تلویزیونی با همه ملت ایران به بیان رهنمودهای مهم و اثرگذاری در خصوص انتخابات پرداختند و نگرانی خودشان را نسبت به کیفیت برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در خارج از مرزهای ایران ابراز کردند: «در گزارش‌های مربوط به خارج از کشور به بنده گزارش شده است که در برخی از کشورها -شاید تعداد زیادی از کشورها- آمادگی‌های لازم به نحو مطلوب فراهم نشده؛ این جور میگویند. من از وزارت کشور و وزارت خارجه جدّاً مطالبه می‌کنم و می‌خواهم که این قضیّه را دنبال کنند و چون وقتی باقی نیست، نگذارند که در این کشورها، آن ایرانی‌هایی که علاقه‌مندند در رأی‌گیری شرکت کنند [معطّل] بمانند»

شما این مطالب را در ذهن بسپارید و آن را مقایسه کنید با کشوری مانند کانادا که جمعیت ایرانیان مقیم در آن حدود ۸۰۰ هزار نفر برآورد می‌شود و اجازه ندادند جمهوری اسلامی در خاک این کشور شعبه اخذ رأی دایر کند و سخنگوی ستاد انتخابات گفته ایرانیان مقیم کانادا می‌توانند برای رأی دادن به یکی از شهرهای آمریکا بروند! یا در یمن و سنگاپور هیچ شعبه‌ای برای اخذ رأی وجود نداشت؛ در سنگاپور به دلیل مقررات کرونایی و عدم حضور سفیر مقیم، و در یمن هم به دلیل ناآرامی.

در نهایت بر مبنای گزارش‌ها و آمار، انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ در ۱۰۳ کشور، ۱۳۳ نمایندگی و ۳۰۴ شعبه برگزار شد که ایالات متحده با ۵۵ شعبه و عراق با ۲۲ شعبه بیش‌ترین سهم را در مجموع داشتند. این در حالی است که براساس گزارش صبح ۲۷ خرداد سخنگوی وزارت خارجه انتخابات ۱۴۰۰ ریاست جمهوری در ۱۳۳ کشور با ۲۳۴ صندوق اخذ رأی در ۵ قاره برگزار شد. بر مبنای این گزارش با کاهش ۷۰ صندوق رأی (حدود ۲۵ درصد) نسبت به انتخابات قبلی ریاست مواجه بود. طبیعتاً عدم برگزاری انتخابات در سه کشور کانادا، یمن و سنگاپور نمی‌تواند دلیل کاهش ۲۵ درصدی صندوق‌ها باشد. این کاهش قابل توجه در حالی صورت گرفته که بطور طبیعی واجدین شرایط ایرانی افزایش داشته است.

با تمام این مشکلات و علیرغم تمام اختلالاتی که وجود داشت، حضور معنادار این عزیزان که دل در گرو پیشرفت ایران اسلامی دارند صحنه‌ای بیاد ماندنی خلق کرد.

کد خبر 5242064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • DE ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
      0 0
      بایدحساب این " مزاحمین خلق" رو کف دستشون گذاشت تا بفهمند یک من دوغ چقدر کره داره! راه مشارکت بیشتر اینه انتخابات پستی با تائید هویت روبرای هر ایرانی خارج از ایران فراهم بشه تا این داعشی های حسودچمشون کوربشه! ایران کشور ماست واین اوباش ها نمیتونن مارو از ایران جدا کنن.