۵ تیر ۱۴۰۰، ۱۹:۳۲

رئیس اتحادیه دامداران خراسان‌جنوبی مطرح کرد؛

خروج ۸۵ تن شیر خام از خراسان جنوبی / فعالیت ۲ کارخانه فرآوری

 خروج ۸۵ تن شیر خام از خراسان جنوبی / فعالیت ۲ کارخانه فرآوری

بیرجند- رئیس اتحادیه دامداران خراسان‌جنوبی با بیان اینکه تنها ۲ کارخانه فرآوری شیر در استان فعال است، گفت: ۸۵ تن شیر خام از استان برای فروش و فرآوری خارج می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدجواد غریبی عصر شنبه در بیست و هفتمین جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی اظهار کرد: از حدود ۶۰ تا ۶۵ هزار دام سنگین گاو و گوساله حدود ۲۵۰ تن شیر روزانه تولید می‌شود که از این مقدار ۱۲۰ تا ۱۲۵ تن آن توسط کارخانه‌های لبنیات استان جمع آوری می‌شود.

وی با بیان اینکه قیمت مصوب شیر حتی ۵۰ درصد از هزینه‌های دامدار را هم تأمین نمی‌کند، عنوان کرد: از آنجایی که خراسان جنوبی از مراکز جمعیتی دور است این مشکلات هزینه‌ای چند برابر است.

به گفتۀ وی یک کارخانه بزرگ کشوری حاضر است که در استان سرمایه گذاری انجام دهد تا مشکل حمل و نقل شیر و کاهش کیفیت آن به استان‌های دیگر مرتفع شود.

فعالیت ۲ کارخانه فرآوری از ۱۱ کارخانه

رئیس اتحادیه دامداران خراسان‌جنوبی مشکل کارخانه فرآوری شیر استان را متنوع نبودن محصولات دانست و افزود: از ۳۰ سال قبل تاکنون تمام این واحدها به سه محصول شیر، ماست و دوغ بسنده کرده اند و حتی کره را به صورت فله‌ای در بازار توزیع می‌کنند.

غریبی با اشاره به اینکه صلاحیت سنجی درستی برای ایجاد کارخانه‌ها انجام نشده است، گفت: از ۱۱ کارخانه فقط دو مورد آن فعال هستند و با تمام ظرفیت کار می‌کنند، ۳ مورد نیمه فعال و مابقی تعطیل هستند.

وی اضافه کرد: واحدهای غیرفعال مشکل آنها یا نبود سرمایه است یا دیگر به دلیل سودآوری پایین انگیزه‌ای برای فعالیت ندارند.

به گفتۀ وی به دلیل نبود مدیریت‌ها بازاریابی مناسبی انجام نشده است و در بازار رقابتی با کارخانه‌های بزرگ، توان رقابت ندارند.

نیاز فرآوری شیر به شیر خشک

رئیس اتحادیه دامداران خراسان‌جنوبی تأکید کرد: یکی از مشکلات این است که زمان مجوز دادن به صنایع، سرمایه در گردش آنها حدود ۲۰ درصد از سرمایه بوده است و این در حالی است که باید سرمایه در گردش به اندازه سرمایه ثابت در نظر گرفته شود تا با مشکل نقدینگی برنخورند.

غریبی پیشنهاد داد: مراکز جمع آور شیر با سیستم‌های نوین به روز رسانی شوند تا با کیفیت خوب، شیر وارد بازار شود.

وی اعلام کرد: واحدهایی که با تمام ظرفیت کار می‌کنند اعلام آمادگی کرده اند که در صورت حمایت، ظرفیت خود را توسعه و افزایش دهند.

به گفتۀ وی واحدهایی که فعال نیستند هم باید تعیین تکلیف شوند که با رفع مشکلات فعال شوند یا به فرد دیگری داده شود چرا که سرمایه‌های ملی بدون استفاده مانده اند.

رئیس اتحادیه دامداران خراسان‌جنوبی درخواست احداث مجموعه‌ای با فرآوری حداقل ۱۰ محصول را کرد و افزود: در این مجموعه باید فرآوری شیر خشک را داشته باشیم چرا که قابلیت فروش و صادرات بالایی دارد.

کد خبر 5244746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha