۲۲ تیر ۱۴۰۰، ۱۵:۴۴

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی:

اولویت تسهیلات حوزه بنادر برای توسعه ناوگان مسافری و گردشگری است

 اولویت تسهیلات حوزه بنادر برای توسعه ناوگان مسافری و گردشگری است

گناوه- مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور گفت: بالاترین اولویت تسهیلات وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی برای ناوگان مسافربری و گردشگری است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد راستاد ظهر سه شنبه در بازدید از بندر گناوه در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: استان بوشهر از نظر فعالیت‌های حمل و نقل دریایی و تجارت از طریق دریا با دارا بودن بنادر کوچک و بزرگ از استان‌های مهم ساحلی کشور محسوب می‌شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور افزود: بندر گناوه نیز از نظر فعالیت ناوگان سنتی دریایی بزرگترین بندر کشور محسوب می‌شود.

وی گفت: سازمان بنادر و دریانوردی کشور به منظور ساماندهی فعالیت‌ها در بندر گناوه طرح جامع توسعه این بندر را در افق ۱۵ ساله مصوب کرده است.

وی تصریح کرد: هدف اصلی از این طرح فراهم کردن زمینه برای فعالیت ناوگان تجاری بزرگ‌تر با قابلیت بهتر است و طبعاً مستلزم این است که از فضای محدود خور خارج شویم و در بیرون از خور حوضچه آرامش و اسکله و پس کرانه برای تردد شناورهای بزرگ‌تری فراهم شود و طرح جامعه توسعه نیز بر این اساس طراحی، نهایی و مصوب شده است.

وی گفت: در فاز اول طرح جامع توسعه این بندر که افق ۵ ساله است زیرساخت‌های اصلی شامل موج شکن و دایک حفاظتی احداث خواهد شد و به مرور پس کرانه‌ها و تأسیسات روبنایی احداث خواهد شد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور بیان کرد: انتظار می‌رود با توجه به جایگاه بندر گناوه در تجارت دریایی استان بوشهر و سواحل جنوبی کشور، به واسطه ایجاد زیرساخت‌های جدید و توسعه بندر در خارج از خور و فراهم کردن زمینه تردد کشتی‌های منطقه‌ای، تحول جدی از نظر اشتغال و رونق اقتصادی در بندر گناوه را شاهد باشیم.

تصویب طرح جامع توسعه بندر ریگ

وی گفت: سازمان بنادر و دریانوردی در بنادر شمالی استان بوشهر بندر ریگ، گناوه و دیلم و جزیره خارگ هم پروژه‌هایی را برای بهسازی و نوسازی زیربناها و روبناهای موجود در دست دارد که بر اساس بازدیدهای انجام گرفته خوشبختانه روند خوبی دارند و هم پروژه‌های جدیدی که در دست مطالعه هستند تا به مرحله احداث برسند.

راستاد با اشاره با تصویب طرح جامع توسعه بندر ریگ اضافه کرد: بندر ریگ هم که از نظر دارا بودن زیرساخت‌های بندری متأسفانه شرایط بسیار نامساعدی داشت و تقریباً هیچ گونه ساماندهی تاکنون در آن پیش بینی نشده بود طرح جامع توسعه آن مصوب شده است.

وی ادامه داد: در این طرح توسعه به گونه‌ای طراحی شده که معضلی که اکنون ناوگان تجاری برای تردد با آن روبرو هستند به خصوص وابستگی به جزر و مد و رسوب گذاری زیادی در خور به واسطه طراحی انجام شده کاملاً برطرف خواهد شد و می‌توان بدون محدودیت تردد ناوگان تجاری را در بندر تجاری ریگ شاهد باشیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور گفت: طرح جامعه بندر ریگ نیز در افق ۱۵ ساله و در سه فاز ۵ ساله طراحی شده است که اولویت را بر ایجاد حوضچه آرامش و ایجاد فضا برای تردد در بندر ریگ گذاشته‌ایم.

 اولویت تسهیلات حوزه بنادر برای توسعه ناوگان مسافری و گردشگری است

وی ادامه داد: طرح جامع توسعه بندر دیلم نیز طی هفته آتی در هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی به تصویب خواهد رسید و در آنجا نیز برنامه ریزی بر اساس خروج از خور و محدودیت‌های آن برای پذیرش کشتی‌های بزرگ‌تر از ناوگان سنتی است.

وی گفت: سازمان بنادر و دریانوردی متولی طرح نوسازی و در واقع بهسازی ناوگان سنتی است تا بتواند برای تجارت منطقه‌ای کشور اعم از صادرات و واردات نقش آفرینی مناسب‌تری داشته باشد و این کار از طریق اعطا تسهیلات از محل وجوه اداره شده و تولید داخل محقق می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور تصریح کرد: شناورهای تیپ توسط صنایع دریایی داخلی طراحی شده است و به مرور و بر اساس سن ناوگان اولویت بندی خواهد شد که کدام شناورهایی می‌توانند در اولویت اول جایگزینی قرار گیرند.

وی گفت: افق ترسیم شده برای توسعه بنادر تجاری کشور به ویژه استان بوشهر در حوزه ناوگان منطقه‌ای به گونه‌ای برنامه ریزی شده است که هم زیرساخت‌ها توسعه و بهسازی و بروز رسانی شود و هم در زمینه ناوگان بر اساس مصوبه هیئت وزیران و تولیت سازمان بنادر و دریانوردی کشور به سمتی گام برداریم که ناوگان تجارت منطقه‌ای کشور متناسب با شرایط کنونی شود و بتواند با کیفیت بالاتری صادرات غیر نفتی و واردات ملزومات کشور را از طریق این ناوگان در منطقه برای کشور انجام دهد.

وی پیرامون شناورهای مسافربری نیز گفت: بالاترین اولویت تسهیلات وجوه اداره شده سازمان بندر و دریانوردی برای ناوگان مسافربری و گردشگری است و در صورتی که تقاضایی برای تولید داخل وجود داشته باشد به ویِژه شناورهای مسافری و گردشگری، حداقل ۸۰ درصد منابع مورد نیاز ساخت شناور را به صورت تسهیلات به متقاضیان پرداخت می‌شود

راستاد خاطرنشان کرد: سازمان بنادر و دریانوردی صد در صد سود این تسهیلات را به صورت یارانه تقبل می‌کند تا زمینه و شرایط مناسب برای نوسازی ناوگان مسافربری و گردشگری و توسعه آنها فراهم شود و از سویی دیگر صنایع دریایی داخلی کشور هم در سال‌هایی که همواره تاکید بر تولید داخلی است به این طریق حمایت شوند.

در این بازدید که مسئولان استانی و شهرستان مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور را همراهی می‌کردند از تأسیسات بندری و گمرک گناوه بازدید شد.

کد خبر 5257077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha