۲۴ تیر ۱۴۰۰، ۱۲:۵۲

مهر گزارش می‌دهد؛

سگ گردانی؛ حیوان دوستی، حیوان آزاری یا انسان آزاری؟

سگ گردانی؛ حیوان دوستی، حیوان آزاری یا انسان آزاری؟

تصویب قانون ممنوعیت ورود حیوانات خانگی به محیط بازی کودکان سبب به راه افتادن طوفان مجازی برابردانستن حقوق حیوانات با انسان‌ها شده است، مقوله‌ای که صرفا با آن احساسی برخورد شده نه منطقی.

خبرگزاری مهر؛ گروه جامعه_ فاطمه میرزاجعفری: در دنیای امروزی و به خصوص در شهرهای بزرگ افراد بسیار زیادی را می‌توان مشاهده کرد که سگ‌های بزرگ و کوچکی را با خود حمل می‌کنند این افراد عموماً حیوان همراه خود را به چشم یک همدم می‌بینند و با او انس و الفت زیادی برقرار می‌کنند.

به عبارت دیگر می‌توان گفت سگ گردانی به تفریح جدید برخی جوانان تبدیل شده است و بسیاری از آنها با نگهداری‌های لاکچری و فانتزی از حیوانات خود این کار را نشانه شیک بودن خودشان می‌دانند.

اگر تا چند وقت پیش نگه داشتن سگ فقط مربوط به افراد با خانه‌های بزرگ، ویلاها و باغ‌ها که محل نگهداری از حیوان را دارا هستند بود، ولی اکنون این مساله به دارندگان آپارتمان‌ها هم سرایت کرده است، افرادی که حتی یک حیاط کوچک اختصاصی هم ندارند و مجبورند برای اینکه حیوان بیگناه هوایی به سرش بخورد آنها را راهی فضاهای مشترک با سایر انسان‌ها از جمله کوچه و خیابان و پارک‌ها کنند که گاهی این رفتار سبب ایجاد آزار و اذیت و سلب آرامش از سایر شهروندان به خصوص کودکان می‌شود.

شاهد این مطلب حملات حیوانات به افراد مختلف به خصوص کودکان است که موارد بسیار زیادی را می‌توان از این نمونه بر شمرد. جدای از این برخی از افراد فوبیای سگ دارند و هر چند سگ هیچ آزاری هم نداشته باشد و صرفاً پارس کند، دچار وحشت فراوانی شده به گونه‌ای که تا چند روز برای خروج از خانه دچار استرس می‌شوند یا شب‌ها کابوس می‌بینند.

برای اینکه فکری به حال این معضل شود باید قانون درستی تصویب شود که در سال ۱۳۹۳ طرحی مبنی بر اینکه به همراه داشتن سگ در معابر عمومی بدون الزامات آن شامل جریمه‌های نقدی سنگین و حتی مجازات حبس باشد به مجلس شورای اسلامی داده شد که متأسفانه راه به جایی نبرد و خبری از تصویب آن نشد.

ماجرای تصویب یک قانون

همین چند روز پیش در صحن شورای شهر یک فوریت جداسازی در خصوص محل گردش حیوانات خانگی از محل بازدید کودکان در بوستان‌های شهر تهران مورد بحث و گفت و گو قرار گرفت و اعضای شورا نظراتشان را در این زمینه مطرح کردند و بنا بر نظر اعضای شورا باید جایی برای بازی کودکان و آرامش آنها فراهم شود چراکه به دلیل افزایش ورود حیوانات خانگی بسیاری از خانواده‌ها برای حضور در بوستان‌ها دچار چالش شده‌اند و خوشبختانه این طرح تصویب شد.

حیوان داری یا حیوان آزاری؟

همه چیز از توئیت یکی از کاربران فضای مجازی و روایت اضطراب و دلهره‌ای که خودش و فرزندش در یکی از پارک‌های بازی با حضور یک سگ تجربه کردند شروع شد اما مثل همیشه یکی از بازیگران حاشیه ساز پا به میدان گذاشت و سبب داغ شدن تنور بحث و گفت و گوها شد؛ مهناز افشار بازیگر آلمان نشین در پاسخ به این کاربر نوشت: «از کودکی به بچه‌ها عشق به حیوانات، انسان‌ها و طبیعت را یاد بدیم و فرهنگ طبیعت دوستی و حیوان دوستی و انسان دوستی را پرورش بدیم آن وقت طبیعت در امان خواهد ماند و حیوان و انسان هم هم زیستی رو یاد خواهند گرفت شاید هم برکت و خوشی و شادی هم به زندگی‌ها راه پیدا کند!!»

سگ گردانی؛ حیوان دوستی، حیوان آزاری یا انسان آزاری؟


واقعیت آن است که کسی نمی‌گوید حیوان‌ها را نباید دوست داشت بلکه آنها هم مخلوق خداوند هستند اما موافقان این قوانین و برابری حقوقی از جمله یکی بودن محل بازی کودکان و حیوانات و یا عدم ممنوعیت حضور سگ‌ها در هر محله و منطقه‌ای باید بدانند که این مسئله سبب لطمات جبران ناپذیری خواهد شد و افراد باید قبل از اینکه آنقدر هیجان زده رفتار کنند؛ مدافع حقوق حیوانات باشند و با نگهداری از آنها زیست این حیوانات را نیز تغییر ندهند چراکه با لاکچری بازی‌های بیهوده به نوعی هم حیوان آزاری می‌کنند و باید کمی واقع‌بینانه تر به این مسئله نگاه کنند.

در همین روزها که طوفان فضای مجازی سگ گردانی خاموشی‌های گاه و بیگاه و طولانی و پیک پنجم دلتای هندی را پنهان کرده است؛ مادری شاهد افتادن آخرین مژه‌های دخترک دوسال و نیمه‌اش است؛ زینب تابستان سه سال پیش به همراه مادرش برای گردش به بیرون رفته است و در نزدیکی کوچه شأن مورد حمله سگی که توسط صاحبش بدون قلاده بوده است قرار گرفته و حالا پس از گذشت سه سال ترس و اضطراب ناشی از این حمله مشکلات روحی فراوانی را برای زینب کوچک به همراه داشته است و تمام موهای سر و صورتش از ترس این اتفاق ریخته است؛ جالب است که بدانید صاحب سگ بلافاصله پس از دیدن حمله سگ به زینب پا به فرار گذاشته است و عواقب این اتفاق فقط برای یک کودک دوساله مانده است که باید برای زندگی بجنگد.

قوانین سختگیرانه نگهداری از حیوانات

اتفاقاتی از قبیل ماجرای زینب بسیار زیاد است و هر چند وقت یک بار سر و صدایی در فضای مجازی به راه می‌اندازند اما به جایی نمی‌رسند همه اینها نشان می‌دهد که ما نیازمند تصویب یک قانون کامل در خصوص نگهداری از سگ در محیط‌های متراکم انسانی از جمله شهرها هستیم. حامیان این روزهای لغو ممنوعیت ورود و جداسازی محیط بازی کودکان از حیوانات شاید نمی‌دانند که در بسیاری از کشورهای مختلف از قبیل سوئد، کانادا، آمریکا، ژاپن، استرالیا قوانین بسیار سختگیرانه ای برای نگهداری از سگ‌ها دارند.

بنا بر گزارش رسانه «فرنگ نوشت» کاربری در همین خصوص در فضای مجازی نوشت: «در آمریکا قوانین بسیار سختی برای نگهداری از سگ‌ها مثل ممنوعیت ورود سگ‌ها به محوطه بازی کودکان، ممنوعیت رهاسازی سگ‌ها بدون قلاده در پارک‌ها و جریمه‌های سنگین برای رها کردن مدفوع سگ دارد.»

سگ گردانی؛ حیوان دوستی، حیوان آزاری یا انسان آزاری؟

کاربر دیگری به نام نسرین نوشته است: «من در کانادا زندگی می‌کنم و چند وقت پیش به ایران آمده بودم متأسفانه در یکی از روزها که برای خرید به بیرون از منزل رفته بودم با سگ جرمن شپرد خیلی بزرگ و ترسناکی مواجهه شدم که صاحبش قلاده اش را رها کرده بود؛ متأسفانه شرایط در ایران به شکلی است که اگر اعتراضی به این وقایع کنی متهم به دوست نداشتن حیوانات می‌شوی.»

سگ گردانی؛ حیوان دوستی، حیوان آزاری یا انسان آزاری؟


اسماً کاربر دیگری است که با انتشار عکسی از صاحب سگی که در حال جمع کردن مدفوع سگ خود است نوشت: «در اتریش رهاسازی مدفوع سگ جریمه ۵۰ یورویی دارد و در صورت عدم انجام این کار برای دفعه‌های بعد این مبلغ بیشتر هم می‌شود.»
محمد نیز نوشته است: «به عنوان یک پدر در این شرایط کرونایی که فرزندانم بحران خانه نشینی را پشت سر می‌گذرانند نگرانم که نمی‌توانم برای چند ساعت بازی کودکانه آنها را به پارک و یا محل بازی ببرم و عمیقاً معتقدم که باید مقوله سگ گردانی به طور جدی دنبال شود.»

در ژاپن هم حمله سگ‌ها به افراد دیگر قوانین و جریمه بسیار سنگین و جبران ناپذیری برای صاحب سگ دارد؛ در ایرلند هم حضور سگ‌ها نه تنها در محیط بازی کودکان بلکه در تاکسی و اتوبوس و هر مکانی که جنبه عمومی داشته باشد نیز ممنوع است؛ در روسیه نیز طبق قانون ۱۳ فدرال سگ‌ها حتماً باید با بند و قلاده در آسانسور و زمین بازی بچه‌ها باشند.

سگ گردانی؛ حیوان دوستی، حیوان آزاری یا انسان آزاری؟

اما فارغ از نیاز جامعه به بهره‌مندی از قوانین مشخص و حتی سختگیرانه برای نگهداری از سگ و گربه باید برای حل این مسئله هم به صورت ریشه‌ای فکر شود و قبل از تصویب قوانین باید دید چرا تا این اندازه جامعه ما به میزان قابل توجهی به نگهداری از حیوانات خانگی به خصوص سگ و مقوله‌ای به نام سگ گردانی روی آورده است و چرا تا این اندازه با این مسئله به صورت هیجانی برخورد می‌شود.

کد خبر 5257864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • روستای توآباد/ شامبولی IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      27 18
      سگ گردانی در شهر ها باید ممنوع بشه ولی متاسفانه هروز شاهد گسترش آن هستیم
      • salardaryadel IR ۰۵:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
        6 10
        بسیاری از دوستان که سگ دارن باور کنین اون سگ یه هم دمه براش متاسفانه ماآدما فقط به خودمون وبچه هامون فکر می‌کنیم وفکر میکنیم فقط ما حق جنب جوش در روی زمین را داریم
      • IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
        2 0
        کسی نگفت حق جنب و جوش ندارن اتفاقا سگ ها هم مثل تموم حیوونا و آدما حق زندگی آزاد دارن اما نه تو شهر و خونه آدما،نه توی آپارتمان چهل متری و کمپ هایی که پر کثافته.... متاسفانه همونایی که دم از حیوان دوستی و حامی گری میزنن،حیوانات رو اسباب بازی خودشون میبینن نه یه موجود زنده
    • حمید IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      12 17
      نویسنده محترم متن! سگ ها پارس نمیکنند. پاس می کنند. پاس به معنای نگهبانی.
      • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
        3 4
        پاس به معنی واق واق کردن هست.در لهجه لری که بسیار شبیه به فارسی قدیمی هست همچنان همینجوری تلفظ میشه و تغییر نکرده. واق واق کردن سگ ، پاس کردن گفته میشه.
      • محمود اردبیلی IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
        0 0
        پارس از ریشه پارت است به معنای تکه و شاخه و قسمت. کلمات پارچه در فارسی و پارت و پارس در لاتین همگی از این ریشه گرفته شده اند. صدای پارس کردن با معنای صدای تکه تکه و قسمت شده دقیقا توصیف همان معنا است.
    • سید علی IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      17 11
      پرت کردن ذهن ها از مسایل مهم جامعه
      • دوست IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
        3 2
        اصلا فکر نکنید که این موضوع کم اهمیته
      • IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
        0 0
        الان به نظر شما کدوم مسئله مهمه که بهش بپرددزیم؟!!! اینکه یه بچه خردسال نمیتونه راحت تو کوچه بازی کنه یه جوونی که زن و بچه و پدر و مادرش هنوز از نحوه مرگش که سگا تیکه تیکه اش کردن داغن مهم نیست!!!!! اون اختلاصا که منظور شماست جای خودش این مسئله هم جای خودش
    • مردم دوست IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      25 19
      به نام خدا.سلام. حیوانات به پارک نیاورد. کودکان تحریک می شوند. همین هفته گذشته یک کودک کل خرجی خانواده رو که توی کمد بوده برداشته برده داده به یک فرد سگ باز .تا شریک بشه و قلاده رو بده دستش . ممنوعیت ورود به پارک را با جدیت دنبال کنین. تشکر
    • IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      24 13
      در خصوص محل گردش حیوانات خانگی از محل بازدید کودکان در بوستان‌های شهر تهران مورد بحث و گفت و گو قرار گرفت توجه توجه هرگز سگ حیوان خانگی نبوده و نیست. گاو گوسفند وماکیان خانگی بوده و هستند. ارزشهای مذهبی و ملی وفرهنگ ملی را عوض نکنید. سگ نجس العین است ولابد علم عاجزاست تاعلت آن رابفهمد وبیان کند
      • IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
        0 0
        بله کاملا درسته البته گوسفند و گاو هم خونگی نیستن، میتونن با انسان همزیستی داشته باشن چون هم ما سود می بریم هم اونا اما سگ خب هم نجسه و به قول شما علم مثل خیلی مسائل دیگه از کشف اون عاجزه
      • IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
        1 0
        اما شاید دلیلش این باشه که بعضیا چنان وابستگی به سگ پیدا میکنن که دیگه ازدواج نمیکنن یا اگرم ازدواج کنن بچه دار نمیشن و نتیجه این میشه انقراض نسل آدما و به فساد کشیده شدن ببخشید اینو میگم اما شاید یه روزی هم سگ شد همدم جنسیشون و اون موقع است که رو به هلاکت میریم.....
    • IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      22 60
      من خودم دیروز از روی یک سک رد شدم بایک خاور کمبرسی بیچاره با اسفالت یکی شد اینقدر حال داد ای حال داد هی عرعر میکرد
      • علی IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
        23 3
        بسم تعالی سلام بله هالا دوست داری یکی همین جوری از روت رد بشه اونم حال کنه
      • علی AE ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
        17 2
        انشالله یکی همینجوری از روت رد بشه
      • پریسا AE ۰۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
        10 0
        دلت از سنگه ، بیچاره حیوون ، خدا لعنتت کنه قاتل
      • ناشناس IR ۰۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
        8 0
        انشاالله همین بلا سر خودت بیاد مطمئن باش چوب خدا صدا نداره
      • 2009 IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
        9 3
        آها پس شما هموناعی هستین که میگید سگ نجسه و کثیفع؟ بابا تو که خودت از هزار تا سگ نجس تری فک می‌کنی الان خعلی قدرتمندی؟ فک نکن سگ چون سگع کشتنش سریع میگذرع و میرع همیمو تاوانشو یه جا بدجور پس میدی آقای غیر محترم
      • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
        5 0
        امیدوارم پاسخش رو از کائنات بگیری ومیگیری مطمئن باش
      • نازی IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
        5 0
        واقن برات متسفم ک حیون زبون بسترو اینجوری کردی به زودی منتظر ی همچین اتفاقی باش ک بیاد به دنبالت آح اون میگره تورو
      • ناشناس IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
        6 0
        ایشالا روزی برسه یکی همین بلا رو سرت بیاره و کیف کنه
      • IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
        1 0
        مثلا خلیفه خداییم، خدا مامورمون کرده به مراقبت از طبیعت و حیوونا!!! اونا هم حق زندگی دارن به خاطر اینکه حیونن حق آسیب زدن بهشون نداریم لااقل اگر واقعا چنین غلطی کردین انقد راحت اظهارش نکنین!!!!!!!
    • IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      22 13
      نگهداری یک در شهرها و آپارتمانها کار درستی نیست و با دین اسلام مغایر است،حتما باید نگهداری یک را قانونمند کنند
    • Teymoor IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      6 25
      اینقدر سمپاشی و نگاه بد در مورد سگ های خانگی و رام واقعا ناپسند همه مردم هستش . فکری به حال سگهای ولگرد بی صاحب کنید که تمام شهرها پر شدن و اونا واقعا خطرناکن برای خانواده ها و بچه ها
    • محمد IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      21 27
      خواهش میکنم سگ ها رو به پارک نیارین پسرم وحشتناک از سگ میترسه پارک که ملک شخصی شما نیست !!!!!!!!!
    • IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      18 17
      هرکسی اختیار خودشو چهارچوب زندگیشو داره نه اینکه بخاطر لذت خودش به حریم دیگران تجاوز کنه میخوای سگ گردانی کنی برو تو بیابونی مزرعه‌ ای باغی
    • IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
      19 15
      سگ گردانی درپارک ها و خیابان ممنوع شود بروند درملک شخصی شان سگ گردانی کنند
      • الینا الام و علیکم میر IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
        11 4
        سلام و علیکم به دوستان لطفا این قانون کثیف بردارید حیوانات هم حق دارند ازاد باشن ولی به جای این قانون قانون بیارید که سگ یا گربه ... حتما قلاده داشته باشد و اهلی باشه سپاس
    • جعفری SY ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
      21 20
      اصلا موافق این مطلب نیستم حیوانات بخشی از زندگی ما هستند و حتی از آدم دو پاوفادارتر اینقدر که از انسان دوپا باید ترسید نباید از حیوانات ترسید بجای طرد آنها باید چگونگی درست زندگی کردن آنها با کودکان را به یاد داد کاش میشد د را کلاسهای ابتدایی درسی در این مورد به کودکانتان آموخته میشد واقعا نمیدانمچه
      • مهربانو IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
        9 2
        اگه متوجه بشی کسی توهین به حیوانات نمیکنه فقط هرکسی جایگاه خودشو داره سگ و و انواع حیوانات باید در بیابان باشن نه وسط سفره داخل خانه کسی نمیگه سگ بده تمام موجودات افریده شده مورد احترامن ما انسانها اشرف مخلوقاتیم خدا کنه بح پنج تن هرکسی اولین بار سگ رو وارد زندگی کرده و یا تشویق نسلشو خدا برداره
    • منم IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
      16 5
      به عنوان کسی که کتابی در رابطه با حقوق حیوانات تالیف کردم عرض میکنم،،حیوانات بخشی از محیط اطراف ما هستن مثل ما نسبت به آنها...اگر کسی واقعا ذات انسانی خودش رو با حیوانات یکی میدونه بهتره چند سالی تو آمازون یا سرنگیتی زندگی کنه تا از برابری لذت ببره.
    • ستاره IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
      4 4
      چر به اشتباه واق واق سگ میگید پارس مگه نه سگ بیشتر برای نگهبانی یا همان پاسبانی بوده خوب باید بگیم پاس سگ والا پارس که همان ملت عزیز ایران است
    • ف IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
      13 19
      قانون خوبی هست معمولا کسایی که سگ دارند و سگ بازی می کنند به فکر بچه های یتیم و مردم و حقوق انسانهای دیگه نیستند اونم تو کرونا امنیت مردم را می گیرند و بهداشت عمومی اونم تو کرونا بخطر می افته دیکه مردم پارک هم نمیتونند برند
    • S IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
      10 9
      یکی از فامیل های ما چند ساله س‌گ نگه میداره دچار بیماری پوستی و هودمونی شده و بچه دار هم که شده بچه الرژی شدید داره و هیچ شیری بهش نمیسازه
    • ناشناس IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
      11 14
      ورود سگها به پارک باید ممنوع بشه من خودم سگم دارم ولي باسگ گردانی درپارک مخالفم خانواده ها گاهی برای تفریح به پارک‌ها میرن زیرانداز میندازن برای صرف شام یا ناهار ولي سگها تمام‌ پارک مخصوصا چمن ها رو با ادرار ومدفوع خود آلوده می‌کنند
    • IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
      20 10
      واقعا آخر زمان شده. سگ با آدم یه اندازه حق داره. جمع کنید تو روخدا. به این تفکرات نمیگن روشنفکری میگن حماقت
    • خسرو IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
      11 21
      کلآ نگهداری سگ در خانه و مجامع عمومی یا سوار کردن برای گردش داخل ماشین ممنوع باید گردد
      • مرتضی IR ۰۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
        19 6
        شما دیگه برای خونه و ماشین مردم نظر نده، سرت به کار خودت باشه
    • مرتضی IR ۰۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
      19 2
      کاشکی به جای اینکه قانون بزارن و اینجوری بخوان برخورد بکنن یه جایی یه پارکی درست میکردن مخصوص سگ ها حتی برای ورود به پارک هم از صاحبین سگ ها ورودی میگرفتن اینجوری همه راضی بودن، این همه پول الکی تو مملکت خرج میشه یه پارک زورشون میاد درست کنن
    • ناشناش IR ۰۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
      3 3
      مخالفم سگ باید زندگی کنه چرا به فکر مردوم نیستن همه چی رو گرون کردن زندگی سخت شده اجاره ها سر به قیامت گذاشته فکر مردوم بدون به اینا رسیدگی میکردن جمع کنید این عقایدتون
    • IR ۰۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
      6 0
      یعنی مسلمانی رفت؟ حداقل مثل سگ ی کم به احکام اسلام که قطعا برای ما مفید است وفادار باشید سگ باید در خدمت انسان باشد نه انسان در خدمت سگ
    • علیرضا IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
      13 2
      لطفا سریعتر این رفتار جدید غلط را که تحت الفاظی مثل حمایت و برابری و امثالهم پوشانندگی میشه تا اصل مطلب گم شود ممنوع کنید.اینجا مملکتی اسلامی است.ما و فرزندانمان مسلمانو پیرو دین محمد رسول الله هستیم و از پیغمبر خود جلو نمیزنیم.رفتار و منش پیامبر اسلام در باب حیوانات من جمله سگ بیان شده.سگ نجس العین
    • IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
      8 3
      ادم ها از همدیگه فراری شدن همنشین سگ شدن سگ یک حیوان نجص است نمیدونم چرا ایرانیا که خودشونو مسلمان میدونن چطور یک حیوان نجص رو توی خونشون نگه میدارن فک میکنن همنشین حیوان بودن خیلی کلاس داره
    • فاطمه IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
      2 1
      با سگ گردانی مخالف نیستم ،بیماران خاصی نیاز به کمک سگها دارند که همیشه همراهشون میشوند ولی بیشترافراد در اماکن عمومی بخصوص پارکها که محبط بازی بچه ها و فضایی برای ورزش عموم مردم هست بی توجه به حق اشخاص سعی در جمع آوری فضولات سگ خودشون هم نمی‌کنند حتی سگها وارد چمن بازی فوتبال بچه ها میشوند .
    • ح IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
      1 1
      قوانین باید تصویب بشه،حق هرکسی سرجاش ،این دوگانگی توی جامعه رو که حذف نمیکنن حل میکنن،خب یه عده حیوان خانگی دارن پاشن برن؟ از اینجا چون یه عده دوست ندارن!در ضمن طبیعت و اجزای اون باید برقرار باشه تا کی میخواید طبیعت و حذف کنید تا راحت باشید،اطلاعات کم باشه این مشکلات پیش میاد
    • ملاحت عزیزی IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
      2 0
      چند مورد اینجا مطرح هست اول از اینکه چرا مجلس قانون حمایت از حیوانات رو تصویب نمیکنه دوم اینکهچرا در مهدها ومدارس همزیستی وعشق به طبیعت وحیوانات رو به بچه ها یاد نمیدن ومهمترین مسئله ای که اینجا مطرح هست چرا توله کشی رو ممنوع نمیکنن اگر توله کشی وخرید فروش حیوانات رو ممنوع کنن مشگلات حل میشه
    • حمید US ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
      4 4
      سگ گردانی در اماکن عمومی باید ممنوع بشه و ربطی هم به دین اسلام نداره. من اصلا دین ندارم ولی مخالف سگ گردانی هستم. آوردن سگ یا هر حیوان دیگری توسط انسانها به پارک یا اماکن عمومی مصداق تعرض به حقوق شهروندی است.
    • IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
      2 1
      یعنی بعضی مسئولین عرضه ندارن جلو خیلی چیزا رو بگیرن: گرونی، بد حجابی، سگ گردانی و ...
    • سوگل IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
      2 3
      درسته که بعضی از آدما رعایت نمی‌کنند و سگ رو بدون قلاده بیرون ميارن. اما این دلیل بر این نمیشه که بقیه رو هم مجازات کرد و اجازه نداد سگ داشته باشن.من تنها هستم و دوست دارم سگ داشته باشم.مثل این میمونه که بگی چون مردم با ماشین تصادف میکنن و میمیرن یا زخمی میشن هیچ کس از ماشین استفاده نکنه.این خیلی اس
    • محمد رضا IR ۰۵:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      1 0
      با سلام یه سئوال برام پیش اومده اونم اینه حالا که مردم به سگ بازی و سگ گردانی روی آوردن و دائم نگران حقوق حیوانات هستن.چرا اسرار دارن سگ خارجی با نژاد حتما داشته باشن.توی مملکت ما کم سگ ایرانی نداریم که همشون برای یه لقمه غذا توی شهر میگردن و به زور غذائی پیدا میکنن.مگه اینها حقوق ندارن.چرا نمبرین ا
    • علی رضا IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      0 1
      متاسفانه ما فراموش کردیم که نتانیاهو در جلسه پرسش و پاسخ با نمایندگان امریکا چه چیزها گفت سگ بازی هم دقیقا در جهت همان صحبتها است صاحب منصبان خواب کشور وقتی سگ نجاست زدایی شود وقتی وارد خانه ها شود وقتی اعتقاد به نجس پاک حلال حرام سست شود همان میشود که او میخواست مانند بی اعتقادی به حجاب او گفت که ب