۲۶ تیر ۱۴۰۰، ۱۰:۰۲

دکه نشریات؛

بررسی سفر مرگبار خبرنگاران در شماره جدید «مدیریت ارتباطات»

بررسی سفر مرگبار خبرنگاران در شماره جدید «مدیریت ارتباطات»

شماره صدوسی‌وچهار ماهنامه مدیریت ارتباطات با پرونده ویژه زنان و داده‌های مرد محور و همچنین روایتی از سفر مرگبار خبرنگاران محیط‌زیست به ارومیه منتشر شد و روی پیشخوان آمد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی ماهنامه مدیریت ارتباطات، صدوسی‌وچهارمین شماره ماهنامه «مدیریت ارتباطات» با مطالبی درباره زنان و داده‌های مردمحور، بیگ دیتا، امکان گفت‌وگوی سیاسی در ایران پسا انتخابات ۱۴۰۰، روایتی از سفر خبرنگاران محیط‌زیست به ارومیه و ... به‌تازگی منتشر شده و روی پیشخوان مطبوعات آمده است.

امیرعباس تقی‌پور مدیرمسئول این‌مجله در سرمقاله خود ضمن اشاره به بحران‌های کشور، گذار از این بحران‌ها را در پسِ امید به آینده عنوان کرده است. او در ساختن امید برای آینده ضمن یادآوری تاثیر ساحت‌هایی چون سیاست، اقتصاد و فرهنگ، به وظیفه رسانه‌ها پرداخته است.

پرونده ویژه شماره ۱۳۴ این‌مجله درباره داده‌های مردانه و تأثیر آن بر حیات زنان است. در عصری که تصمیم‌گیری‌های جزئی و کلان در جهان بر پایه داده‌هاست؛ پرسش محوری این است که نادیده گرفتن زنان و به حساب نیاوردن آنها در داده‌ها چه تبعات و هزینه‌هایی بر زندگی‌شان دارد؟ ازجمله مطالب این شماره، ترجمه مقاله‌ای از جِنویو اسمیت و ایشتیا روستاگی است که در آن به بررسی سوگیری داده‌ها و الگوریتم‌ها و شرح وظایف فعالان اجتماعی و توسعه‌دهندگان ماشین در برابر این وضعیت پرداخته‌اند.

در همین پرونده با مسعود زمانی پژوهشگر فناوری و آینده‌پژوه، درباره چگونگی سوگیر شدن بیگ‌دیتا، هوش مصنوعی و الگوریتم‌ها گفتگو شده است. در این‌پرونده با مترجمان دو کتاب «زنان نامرئی» و «مواجهه فمینیسم با تکنولوژی» گفت‌وگو شده و نویسندگان دیگر هم یادداشت‌های درباره ابعاد مختلف موضوع پرونده نوشته‌اند. علی ورامینی سردبیر ماهنامه مدیریت ارتباطات هم در یادداشتی به تاریخی‌بودن این شکاف جنسیتی پرداخته و نوشته «داده‌های با سوگیری، داده‌هایی که همه با عینک مردانه در طول تاریخ انباشت شده، منبع تغذیه پدیده‌هایی هستند که پیشران این جهان‌اند: پدیده‌هایی مثل بیگ‌دیتا، هوش مصنوعی و الگوریتم‌ها.»

پرونده دیگر شماره ۱۳۴ ماهنامه مدیریت ارتباطات، درباره انتخابات است. در جریان انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری تصلب کانال‌های ارتباطی میان نظام سیاسی و جامعه به وضوح مشخص بود؛ به‌گونه‌ای که دیدگاه‌ها، منافع و مسائل گروه‌های اجتماعی و جامعه به‌صورت گروه‌های متکثر در عصر ارتباطات نمایندگی و به سیستم منعکس نمی‌شدند. در این‌پرونده مسعود سپهر جامعه‌شناس سیاسی، در یادداشتی به مناظره‌های انتخاباتی سال ۱۴۰۰ و مقایسه آن با منظره‌های آمریکا و ادوار گذشته کشور پرداخته است. احمد موثقی استاد علوم سیاسی، نیز در مصاحبه‌ای به وضعیت ارتباطات سیاسی در ایران و بسته شدن ‌راه‌های گفت‌وگو و تبعات آن پرداخته است. همچنین محسن آزموده در یادداشتی پوپولیسم و تأثیر فضای ارتباطات در گسترش بستر پوپولیسم را تبیین کرده است.

در ادامه مطالب این‌مجله، در صفحه روایت شخص اول، فاطمه باباخانی، خبرنگار محیط‌زیست، روایتی هولناک و دردناک از جریان سفر خبرنگاران محیط‌زیستی برای تهیه گزارش از روند احیای دریاچه ارومیه نوشته است. نیوشا طبیبی نیز در ادامه سلسله یادداشت‌های خود برای «صفحه زیبایی‌شناسی غذا» به ارتباط موضوع شکم‌بارگی و زشتی کردار تیسترها برای جذب فالوئر پرداخته است.

شماره جدید ماهنامه مدیریت ارتباطات به‌صورت مکتوب در دکه‌های مطبوعات و الکترونیکی در فضای مجازی، در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

کد خبر 5259430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha