۴ مرداد ۱۴۰۰، ۱۵:۱۵

معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی قزوین:

حمایت از مشاغل خرد زمینه گسترش کسب و کار متوسط را فراهم می‌کند

حمایت از مشاغل خرد زمینه گسترش کسب و کار متوسط را فراهم می‌کند

قزوین - معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی قزوین گفت: حمایت از مشاغل خرد می‌تواند زمینه گسترش کسب و کارهای متوسط را فراهم کند.

سمانه مولاوردیخانی در گفت وگو با خبرنگار مهر پیرامون اهمیت و جایگاه مشاغل خانگی در توسعه اقتصادی اظهار کرد: برای کار در حوزه مشاغل خرد و خانگی باید ابتدا با جنس مخاطب آشنا بشویم تا بتوانیم هدفگذاری و برنامه ریزی صحیحی داشته باشیم.

وی افزود: بعضی از مشاغل خانگی ممکن است جدی نباشند و یا صنایع بزرگ‌تری با آنها در ارتباط نباشند ولی در برخی از انواع دیگر این توضیح صحیح نیست برای مثال فرش‌های دستباف به صورت کلی یک شغل خانگی محسوب می‌شود که آموزش دهنده یا رابط و پیشران سفارش را از تاجران فرش می‌پذیرد و به این صورت کار پیش می‌رود و نباید تصور کنیم هزینه‌های این موضوع یک مبلغ کوچک است و یا سرمایه در گردش مبلع خردی است.

وی ادامه داد: در این موضوع پیشران‌هایی داریم که در بازارهای فرش نام‌های بزرگی دارند و کار به صورت خانگی انجام می‌پذیرد ولی نتیجه به یک سرمایه قابل توجه می‌انجامد.

این کارشناس مطرح کرد: نکته قابل توجه جنس مخاطبان است که اکثر مخاطبان بانوان به خصوص بانوان سرپرست خانوار هستند لذا نباید تنها به موضوع اقتصاد بیاندیشیم، حمایت‌ها سبب می‌شود از جمعیت آسیب پذیر تحت حمایت بکاهیم چرا که می‌توانند برای خود درآمد زایی داشته باشند و از حجم کمک پذیری آنها کاسته می‌شود.

مولاوردیخانی یادآور شد: از طرفی بسیاری از این افراد که در خانه فعالیت دارند ممکن است صاحبان مشاغل متوسط بوده باشند و لی در شرایط خاص کشور به کسب و کار خانگی روی آورده‌اند بنابراین در این رسته شغلی افراد کارآفرین موفقی هم هستند که می‌توانند کسب و کار خود را بزرگ‌تر کنند.

وی مطرح کرد: حمایت از این افراد که کارآفرینند موجب می‌شود تعداد کسب و کار متوسط ما افزایش یابد، این افراد کارآفرین بودن را انتخاب کرده‌اند.

این کارشناس تصریح کرد: با توجه به رسته‌های شغلی مختلف در پویایی و توانمندسازی باید به شغل‌ها و تولیدات از جمله صنایع دستی توجه کرد، در این موضوع مشکلاتی در تبلیغات و ساماندهی و بازاریابی برای فروش وجود دارد که باید مورد حمایت قرار بگیرند، ادارات و سایت‌های مختلف در این موضوع می‌توانند تأثیرگذار باشند.

مولاوردیخانی بیان کرد: در خصوص برنامه‌های دولت آینده برای توسعه و حمایت از مشاغل خرد و متوسط خانگی دیدگاه‌ها و مباحث مختلفی مطرح است، حمایت از مشاغل خرد می‌توانند ما را به گسترش و رسیدن به کارها و کسب و کارهای متوسط برساند، خیلی از تولیدکنندگان زمینه‌های کارآفرینی دارند و باید حمایت‌هایی نظیر آموزش و تعاونی و در نهایت حمایت اقتصادی در دستور کار قرار بگیرد.

این کارشناس گفت: بسیاری از کارآفرین‌ها دغدغه ایجاد شغل دارند، در سالهای اخیر تسهیلات برای مشاغل خانگی بسیار کاهش یافته است، قیمت‌ها در این ایام تغییر یافته و شروع به کار واقعاً نیاز به حمایت دارد.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه شغل دولتی یک ظرفیت معینی دارد و دولت روز به روز کوچک‌تر می‌شود باید خلاقیت و کارآفرینی به دغدغه و آموزش‌های کشور بدل شود، در عین حال ما نیاز داریم قوانین در جهت حمایت از مشاغل خانگی باشد، نیاز است یک دبیرخانه با همراهی سازمان‌هایی که در مشاغل خانگی تأثیر دارند متمرکز شود و با یکپارچگی می‌توان بسیاری از مشکلات مشترک را رفع کرد.

معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی قزوین توضیح داد: خیلی از افراد تحصیل کرده که روحیه کارآفرینی ندارند و یا آموزش ندیده‌اند، وقتی زمینه ورود به کسب و کار، کارآفرینی و خلاقیت فراهم باشد علاقه و انگیزه در افراد ایجاد می‌شود ولی اگر کسی از ابتدا کار را بزرگ ببیند سخت وارد کارآفرینی می‌شود، در مشاغل خانگی تعداد کارآفرین بالا است حتی اگر خروجی به صورت قابل توجهی نباشد.

وی ادامه داد: از سال ۸۹ قوانینی برای تسهیلات مشاغل خانگی در مجلس تصویب شد ولی چون به طور مشخص سازماندهی نشده بود تسهیلات در مسیری که باید هزینه نمی‌شد و یا به خاطر عدم آموزش و تجربه سوخت می‌شد، در همین راستا وزارت کار و جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد توسعه‌ای به واسطه یک تفاهم نامه مواردی که می‌تواند به پیشران‌ها و متقاضیان تسهیلات و نیز آموزش و تبلیغات به صورت رایگان خدمت رسانی کند ولی نکته مهم موضوع شبکه سازی است، بسیاری از پیشرانها کار را انجام می‌دهند ولی چون با پیشران‌های هم صنف خود رابطه ندارد نمی‌تواند مازاد سفارش‌های خود را به سایذین انتقال دهد لذا در همین رویه به وسیله سایت خود تلاش کرده‌ایم افراد را دسته بندی کنیم و در تسهیلات و آموزش کمک می‌کنیم.

مولاوردیخانی مطرح کرد: موضوع دیگر استانداردسازی است که باید در حوزه‌هایی همچون برندسازی، بسته بندی و تبلیغات به صورت جدی به آن توجه کرد.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری‌ها طبق قانون باید محل فروش فیزیکی برای مشاغل خرد ایجاد کنند ما نیز تلاش می‌کنیم امکان فروش آنلاین با حداقل‌ها را فراهم کنیم و برنامه دیگر نمایشگاه‌های مجازی برای فروش است، اینها چیزهایی است که ورود می‌کنیم و امیدواریم با استاندارد سازی و شبکه سازی به این روند کمک کنیم و فراموش نکنیم این بخش چرخ دنده‌ای کوچک در اقتصاد است و لی تعداد این چرخ دنده‌ها زیاد است.

کد خبر 5266185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha