۱۰ مرداد ۱۴۰۰، ۱۹:۱۶

انعقاد ۱۲ قرارداد نمادین نشانه‌ای از رویکرد به ساخت داخل است

انعقاد ۱۲ قرارداد نمادین نشانه‌ای از رویکرد به ساخت داخل است

قائم مقام عملیات شرکت بهره برداری متروی تهران گفت: کسب دانش فنی حمل ونقل انبوه‌بر و ورود به سند ثبت اختراع و حق امتیاز اندیشه توسط دانش‌بنیان‌ها در این حوزه نیاز امروز کشور است.

به گزارش خبرگزاری مهر، مجید رستمی قائم مقام عملیات شرکت بهره برداری متروی تهران در رویداد تبادل فناوری در حوزه حمل و نقل نوین که امروز به صورت آنلاین در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، افزود: پرداختن به موضوع حمل و نقل عمومی با توجه به شرایط خاص حمل ون قل "انبوه‌بر" پیچیده است.

وی تصریح کرد: حمل و نقل انبوه بر در کشور تاکنون وارداتی بوده است و کسی باور نمی‌کرد که روزی به این باور برسیم که پروژه "قطار ملی" را با تکیه بر توان متخصصان کشور تعریف و اجرایی کنیم.

رستمی با اشاره به اینکه شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه در این زمینه تاکنون اقدام به برگزاری سه دوره نمایشگاه ساخت داخل کرده که طی آن بیش از ۱۵۰ قطعه به دست متخصصان داخلی تولید و عرضه شده است. وی خاطرنشان کرد: ساخت داخل گام مهمی در تأمین قطعات حمل و نقل بوده است.

قائم مقام عملیات شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه ادامه داد: تأمین و تهیه قطعات فناورانه این صنعت یکی از چالش‌های کشور است که اعمال تحریم‌ها باعث شد که این نیاز بیشتر احساس شود و به سمت استفاده از توان داخلی برویم. وی افزود: آن چیزی که چرخ این صنعت را به پیش می‌راند، سند ثبت اختراع و حق امتیاز اندیشه (پتنت‌ها) و دانش فنی‌هایی است که در اختیار ما نیست و باید با استفاده از متخصصان کشور این نیاز را مرتفع کنیم.

رستمی گفت: با این تلاش‌ها امروز به جایی رسیده‌ایم که نیاز داریم ساختارهای دانش بنیان کشور بتوانند به سند ثبت اختراع و حق امتیاز اندیشه (پتنت‌های خارجی) ورود کنند و با کسب دانش فنی، کشور را در این حوزه یاری رسانند.

وی برگزاری رویداد تبادل فناوری در حوزه حمل و نقل را از سیاست گذاری‌های مدیران ارشد شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه دانست خاطرنشان کرد: برای ساخت داخل تجهیزات و قطعات مورد نیاز پافشاری داریم و انعقاد ۱۲ قرارداد نمادین در این رویداد نشانه‌ای از رویکرد به ساخت داخل است.

وی تاکید کرد: روند اداری تبدیل این تفاهم نامه‌ها در شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه ظرف هفته‌های آینده طی خواهد شد.

رستمی با تاکید بر ضرورت استانداردسازی محصولات داخل در زمینه حمل و نقل انبوه بر، گفت: در زمینه استاندارد سازی و ایجاد سایت‌هایی برای تست و آزمون قطعات این صنعت ضعف‌هایی داریم، محققانی که وارد حوزه‌های "های تک" می‌شوند به پلتفرم‌ها و زیرساخت‌هایی برای آزمون کیفیت قطعات نیاز دارند.

قائم مقام عملیات شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه با بیان اینکه در مترو سازی حفظ جان انسان‌ها در دنیا حرف اول را می‌زند، گفت: در حال حاضر انجام بسیاری از تست‌های داغ در کشور امکان پذیر نیست و این موضوع ما را به چالش می‌کشاند.

و باید در این زمینه دستگاه‌های مرتبط مانند صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی زمینه‌ای را در کشور فراهم کنند تا در کشور امکان انجام تست‌های صحت سنجی و کیفیت سنجی فراهم شود تا محصولات تولید داخل در اختیار بهره برداران قرار گیرد.

قائم مقام عملیات شرکت بهره برداری متروی تهران با بیان اینکه حفظ جان انسان‌ها در حمل و نقل بسیار مهم و ضروری است، گفت: این در حالی است که در کشور سایت انجام تست و آزمون برای قطعات ساخته شده در این صنعت وجود ندارد که نیاز است.

کد خبر 5270623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha