۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۲۱:۰۹

سرپرست سازمان ملی سنجش خبر داد:

مسؤولیت امتحانات نهایی از سال آینده با سازمان ملی سنجش خواهد بود

مسؤولیت امتحانات نهایی از سال آینده با سازمان ملی سنجش خواهد بود

سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور گفت: مسؤولیت امتحانات نهایی از سال آینده با سازمان ملی سنجش خواهد بود و کنکور در دولت سیزدهم تغییر اساسی پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر عبدالرسول پورعباس در برنامه تلویزیونی درباره وظایف سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور گفت: از زمان برنامه سوم توسعه تاکنون و در اسناد بالادستی از جمله سندهای تحولی، قید شده است که نظام سنجش و تضمین کیفیت در تعلیم و تربیت و آموزش عالی مستقل باید از مؤسسات صورت گیرد. این بحث در دولت‌های قبل هم مطرح بوده اما به سرانجام نرسید. در دولت مردمی سیزدهم توانستیم این مسیر را به سرانجام برسانیم. ما خیلی در این زمینه عقب هستیم و مسیری است که کشورهای دیگر آن را انجام داده اند. در تعاملات بین المللی باید یک مسؤول مستقیم برای تضمین کیفی سازی داشته باشیم.

سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور گفت: ما در نظام آموزش کمی سازی خوبی داریم. توزیع ظرفیت میان دو جنسیت و تعداد دانشجو و دانشگاه وضعیت خوبی داریم و جز کشورهای برتر هستیم اما در یک جایی گفته می‌شود که این نظام آموزشی را چه نهادی ارزشیابی می‌کند.

وی گفت: وزارت علوم، وزارت بهداشت، وزارت آموزش و پرورش و وزارت کار هر کدام ارزشیابی درونی خود را انجام می‌دهند و به نقاط ضعف خودشان واقف نیستند و تنها به نقاط قوت خودشان اتکا می‌کنند. این به معنای این نیست که سازمان ملی سنجش قرار است مدارک تحصیلی افراد را ارزشیابی کند.

مسیر حرکتی سازمان ملی سنجش در جهت کیفی سازی و ارائه خدمات است

پورعباس یادآور شد: مسیر حرکتی ما در جهت کیفی سازی و ارائه خدمات است. اینکه آموزش و پرورش سند تحول خود را اجرا می‌کند و یا سازمان دیگری صلاحیت حرفه‌ای اجرا می‌کند، تأیید این موارد برعهده سازمان بیرونی است. تمام این موارد کیفی سازی برعهده یک سازمان بیرونی باید باشد که فراتر وزارتخانه‌ها است که این کیفیت را بسنجد.

وی درباره نحوه سنجش کیفیت و ارزشیابی اظهار داشت: در گذشته سازمان سنجش، سنجش آموزش کشور را برعهده داشت. آموزش دو بال دارد یک آموزش گیرنده و یک آموزش دهنده. وقتی نظام آموزشی را ارزیابی می‌کنیم باید هم آموزش دهنده و هم آموزش گیرنده را باید ارزیابی کرد. از سال ۷۹ تا ۸۴ بخش ارزشیابی تکمیل نشد و به دلیل تعارض منافعی که وجود داشت تکمیل نشد.

سازمان ملی سنجش شاخص‌های ارزشیابی را تعریف می‌کند

سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی ابزار اجرایی نیست. وظیفه این شورا کار سیاستگذاری می‌کند و ابزار اجرایی آن سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور است. برای این کار ابزار ما شاخص‌های متعددی است که قرار است تعریف کنیم. به طور مثال در دانشگاه‌ها و یا آموزش پرورش، شاخص‌ها را تعریف می‌کنیم و به آن وزن می‌دهیم.

وی افزود: به طور مثال می‌گوئیم دانشگاهی موفق است که نیازهای کشور را رفع کند و در این مسیر شاخصی تعریف می‌کنیم و وزن می‌دهیم و خودبه خود هدایت می‌کنیم به سویی که این شاخص‌ها را کسب کند.

پورعباس گفت: این قانون مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است و سازمان سنجش سابق به سازمانی با دو بال سنجش داوطلبان و ارزشیابی مراکز آموزشی بدل شده است. سازمان ملی سنجش زیرنظر ریاست جمهوری شکل می‌گیرد و هیأت امنایی اداره می‌شود و رئیس آن رئیس جمهور است. ترکیب هیأت امنا هم در اساسنامه مشخص است. چهار وزیر عضو آن هستند. اعضایی از مجلس و دو نفر از شورای عالی انقلاب فرهنگی، دو رئیس دانشگاه و چهار متخصص سنجش در آن عضو هستند و هیأت امنای کاملاً تخصصی هستند و شاخص‌ها را تعیین خواهند کرد. بر مبنای یک ارزشیابی درونی، ارزشیابی بیرونی هم برای آن اتفاق می‌افتد.

سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است

سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور افزود: این سازمان ملی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است. در واقع بر اساس سند تحولی شورای عالی انقلاب فرهنگی شکل گرفته است. بیشترین مراودات سازمان سنجش با مجلس است. در این مسیر یک زمانی برای سنجش، وزیر استیضاح شود اما الان با این تغییر سازمانی ممکن است دیگر وزیر استیضاح نشود.

پورعباس افزود: براساس مصوبه ایجاد سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور، برنامه ریزی و مدیریت اجرایی همه آزمون‌های کشور برعهده سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور قرار می‌گیرد. این به این معنی نیست که سازمان ملی سنجش یک تنه باید این کار را انجام دهد. ما در تعامل با وزارت بهداشت، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم این کار را انجام می‌دهیم. حتی در برگزاری کنکور هم سازمان سنجش تنها موضوع را مدیریت کرد، حوزه‌های کشوری و عوامل اجرایی را سازماندهی کردیم.

مسؤولیت امتحانات نهایی با سازمان ملی سنجش خواهد بود

وی افزود: مسؤولیت امتحانات نهایی با سازمان ملی سنجش خواهد بود. در حال کار بر روی جزئیات موضوع امتحانات نهایی با آموزش و پرورش هستیم. ما در سازمان ملی سنجش بانک سوال داریم. بانک سوال به این معنی است که سوال از سوی طراحان که معلمان آموزش و پرورش و اساتید دانشگاه هستند وارد بانک می‌شود و راستی آزمایی می‌شود و بعد رسوب می‌کند. برای امتحانات نهایی، قرار است با تعامل با معلمان و آموزش و پرورش سازمان جدیدی بر اساس استانداردهای بین المللی فعال کنیم.

سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور درباره امتحانات نهایی افزود: ما در مسیرهای آزمون‌های ترکیبی قرار داریم. در این مسیر هم پاسخ کوتاه، هم چند گزینه‌ای، هم جورکردنی، هم تشریحی وجود دارد. امتحانات نهایی دانش آموزان امسال به شیوه گذشته و بدون تغییر توسط آموزش و پرورش برگزار می‌شود. زیرساخت‌های این کار در حال انجام است.

روند برگزاری کنکور از آزمون تستی به آزمون ترکیبی تغییر می‌کند

سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور گفت: روند برگزاری کنکور در دولت سیزدهم تغییر اساسی پیدا کرد. از سال ۱۴۰۲ دروس عمومی حذف شد، کنکور دو نوبت شد، ۴ نمره به داوطلب داده شد. در این فرآیند سهم سوابق تحصیلی از ۴۰ درصد به ۵۰ درصد به ۶۰ درصد افزایش پیدا کرد. کنکور بر اساس این مصوبات بهتر می‌شود. از یک آزمون تستی رقابتی به آزمون ترکیبی تسلطی بدل می‌شود.

وی اظهار داشت: در آزمون‌های ترکیبی قدم به قدم پیش می‌رویم که در آنها پاسخ کوتاه، جورکردنی و سایر روش‌ها هم بکار گرفته می‌شود. شرایط برای داوطلبان بهتر خواهد شد.

پورعباس خاطرنشان کرد: درباره تاریخ‌های برگزاری کنکور باید گفت که یکسال قبل از برگزاری کنکور تصمیم گرفته می‌شود. ابتدا قرار بود هر ۶ ماه کنکور برگزار شود اما یک دغدغه‌ای از سوی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر به سازمان سنجش منتقل شد. این افراد گفتند که داوطلبان امسال هستند و در دی ماه هنوز دروس شان به پایان نرسیده و از سوی دیگر دی ماه شرایط زمستان حاکم بود.

کنکور ۱۴۰۴ در اردیبهشت و تیر برگزار می‌شود

وی افزود: کنکور سراسری مانند کنکورهای ارشد و دکتری نیست که تنها در مراکز استان و شهرها برگزار شود بلکه در راه‌های دور افتاده و حتی مناطق صعب العبور کنکور برگزار می‌شود. حتی با وجود برگزاری کنکور در اردیبهشت ماه نیز در برخی مناطق با سیل مواجه بودیم. لازم است گفته شود که کنکور مجدد برای داوطلبان گرفتار در سیل برگزار شد. با برگزاری نزدیک دو کنکور فشار بر روی سازمان سنجش بیشتر می‌شود، اما داوطلبان خوشحال‌تر و راضی‌تر هستند.

سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور گفت: روال برای سال آینده هم به همین شکل است و کنکور ۱۴۰۴ نیز در اردیبهشت و تیر برگزار می‌شود البته ممکن است چند روز به دلیل شرایط جابجایی داشته باشیم.

در کنکور ۱۴۰۳ از بین یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر، ۲۵ نفر دستگیر شدند

وی درباره افزایش امنیت کنکور و صحت امتحانات و آزمون‌ها گفت: افزایش ایمنی به این معنی است که من متقلب را پیدا کنم و تجهیزات کافی داشته باشم. دو سال پیش حدود ۲ هزار نفر، پارسال حدود ۲۵۰ نفر و امسال حدود ۲۵ نفر را گرفتیم. سال گذشته بررسی‌های فنی نشان داد که تقلبی صورت نگرفت و امسال هم امیدواریم بررسی‌های فنی این موضوع را تایید کنند. دستگاه‌های سینگال یاب ما با دقت بسیار بالا عمل کردند و بین یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر، ۲۵ نفر دستگیر شدند.

پورعباس درباره افراد معترض شهبه دار تاکید کرد: قانونی در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شد که بر اساس آن داوطلبانی که اعتراض دارند به جای مراجعه به دیوان عدالت اداری باید به بخش تخصصی مراجعه کنند که هیات‌های عالی تجدیدنظر هستند.

شوراهای تعاملی برای ارزشیابی تشکیل خواهد شد

وی با اشاره به اهمیت ارزشیابی در سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور گفت: در بخش ارزشیابی با تعامل با همه دستگاه‌ها کار را پیش خواهیم برد. شوراهای تعاملی برای این کار تشکیل خواهد شد. همکاری فی مابین با وزارتخانه‌ها خواهیم داشت.

کد خبر 6106766

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha