۲۳ مرداد ۱۴۰۰، ۹:۱۵

در گفتگو با مهر اعلام شد؛

برنامه‌های پژوهشی «زلفی گل» برای وزارت علوم

برنامه‌های پژوهشی «زلفی گل» برای وزارت علوم

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر احیا و تقویت شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: استفاده از دانشمندان ایرانی مقیم خارج در فهرست برنامه‌هایم است.

محمدعلی زلفی گل در گفتگو با خبرنگار مهر با تشریح برنامه‌های خود برای وزارت علوم در حوزه پژوهش و فناوری گفت: توسعه زیرساخت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی متناسب با اولویت‌های کشور و تجهیز آزمایشگاه‌ها مطابق با استانداردهای بین‌المللی یکی از اولویت‌ها در صورت کسب رای اعتماد از مجلس است.

وی تأسیس دفتر آینده پژوهی در حوزه تحقیقات بنیادی و کاربردی را یکی دیگر از برنامه‌های خود عنوان کرد و گفت: در حوزه پژوهش نیازمند سامان‌دهی طرح‌های پژوهشی و پایان‌نامه‌های تحصیلی دوره‌های تحصیلات تکمیلی متناسب با اولویت‌ها و نیازهای کشور در حوزه صنعت و جامعه داریم و ایجاد نظام جامع آماری و نظام جامع پویش، پایش، پالایش، پیرایش و ارزیابی حوزه پژوهش و فناوری (موضوع بند ۳-۴ نظام پژوهش و فناوری سند دانشگاه اسلامی) از الزامات وزارت علوم است.

وزیر پیشنهادی علوم حمایت و تقویت طرح‌های کلان ملی و کاربردی کردن دانش فنی را نیز یکی دیگر از اولویت‌ها دانست و گفت: حمایت از دوره‌های موثر در پژوهش مانند دوره‌های پسا دکتری و دستیاران پژوهشی در دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی، انجام تحقیقات هدفمند و تعیین اولویت‌های تحقیقاتی کشور در جهت تقاضا محور کردن پژوهش، تقویت پژوهانه پژوهشی و آموزشی اعضای هیات علمی در دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی و توجه به اهمیت علوم پایه و تحول در علوم انسانی بخشی از برنامه‌هایم در حوزه پژوهش است.

وی بر احیای اختیارات و ظرفیت‌های شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری به عنوان نهاد فرابخشی متولی سیاستگذاری اجرایی تأکید کرد و گفت: پروژه ماموریت گرایی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی را در دستور کار دارم و برای تقویت و گسترش مجلات علمی و حمایت از افزایش قانونمندی این مجلات در دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی تلاش خواهم کرد.

زلفی گل اظهار داشت: توسعه زیرساخت‌های پژوهشی در دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی در زمینه علوم و فناوری‌های نوین با هدف تولید علم در این زمینه (بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی و …)، تقویت مراکز تحقیقاتی و پژوهشی موجود و تاسیس مراکز جدید بر اساس نیاز آفرینی و تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت به منظور رفع نیازهای صنایع و گسترش پژوهش‌های تقاضا محور را در اولویت‌های کاری خود قرار داده‌ام.

وی گسترش ارتباطات و همکاری بین‌المللی جهت تبادلات علمی بیشتر را نیز از برنامه‌های پژوهشی خود دانست و گفت: تقویت شبکه آزمایشگاه‌های کشور به منظور استفاده بهینه از تجهیزات آزمایشگاهی یکی دیگر از برنامه‌ها است.

وزیر پیشنهادی علوم با اشاره به ضرورت رسیدن به مرجعیت علمی گفت: تحقق مرجعیت علمی از طرق مختلف از جمله ساماندهی و تقویت انجمن‌های علمی، مجلات، و همچنین قطب‌های علمی در راستای پژوهش‌های تقاضامحور (صنعت و جامعه)، مسئله‌محور و بین‌رشته‌ای (مطابق کاربرگ پیوست، موضوع بندهای ۱-۸ و ۵-۳ نظام پژوهش و فناوری سند دانشگاه اسلامی) امکان پذیر خواهد بود.

وی اظهار داشت: بر دانشگاه دانا و جامعه محور تاکید دارم و تبدیل علم به ثروت و تدوین سند ملی تجاری سازی علم و کاربردی کردن دانش و حل مشکلات جامعه و افزایش رفاه اجتماعی از طریق آموزش عالی در راستای تحقق نقشه جامع علمی کشور (موضوع بند ۱-۷ نظام پژوهش و فناوری سند دانشگاه اسلامی) را در فهرست برنامه‌هایم برای وزارت علوم قرار داده‌ام.

زلفی گل ساماندهی نظام مالکیت فکری در حوزه‌های علم و فناوری را ضروری دانست و گفت: مطالعه تطبیقی پژوهش و فناوری در کشورهای پیشرفته و الگو برداری از آنها، تقویت نمایندگی‌های علمی خارج از کشور و استفاده از توانمندی پژوهشگران و دانشمندان ایرانی مقیم خارج از کشور و تلاش در جهت افزایش سهم تحقیقات از تولید ناخالص ملی و پیگیری تحقق آن را دنبال خواهم کرد.

کد خبر 5280555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
      1 0
      سلام بنده بعنوان پژوهنده آموزش وپروش این نظر را حمایت می کنم امیدوارم تالیفات وپژوهش های آموزش وپرورش وبخصوص بخش معاونت این حوزه بهتروبیشتر حمایت شوند چون متاسفانه هیچ حمایت وپشتیبانی از هرنوع کمک نمیشود.سپاس
    • عبدی IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
      4 6
      متاسفانه ایشان در این برنامه فقط به هیئت علمی و دانشجو پرداخته و باز هم سهم کارشناسان و کارمندان در تحقق این راه را ندیده است. با فاصله ۲۰۰ درصدی حقوق دریافتی بین هیئت علمی و کارمند و نبودن متناسب سازی پرداخت، کیفیت آموزش و پژوهش همچنان پایین می ماند.
      • - IR ۰۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
        6 1
        ایده حقوق برابر هیات علمی با کارمند قابل قبول نیست، چرا که وظایف متفاوتی دارند
      • IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
        2 0
        تیتر را ملاحظه کنید بحث پژوهش هست و پژوهش کار دانشجو و هیات علمی هست. کجای دنیا کارمندان مراکز علمی پژوهش انجام می دهند؟؟؟!!!
    • ابوعلی IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
      2 4
      خسته نباشید....متاسفانه ی حرف هم ک شده از کارکنان خدوم سراسر دانشگاهی کشور نگفتن..لا حوله و لا قوه الا بالله..
    • سال اخرى IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
      7 0
      همت كنيد دانشمندان موجود را حفظ كنيد كه فرار نكنند
    • دانشور IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
      4 5
      بنظر من یک دانشمند نمی‌تواند مدیر خوبی باشد .اگر ایشان حقیقتا یک دانشمند واقعی باشند در وزارت کاری از پیش نمی‌برند.
      • IR ۰۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
        0 1
        اتفاقا کسی که موانع رو می شناسه میتونه مدیر خوبی باشه چون الان کشور از صنعت و مهندسی عقب هستش و قرار بود که تا سال 1400 یه مقدار از صنعت و مهندسی تا یه سطحی برسیم طبق برنامه و بودجه اما روحانی نتونست
    • دانشجو IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
      5 3
      اقاى زلفى گل هم با اين مصاحبه خودش نشان داد كه ظرفيت وزير شدن را ندارد. توضيح بيشتر جايز نيست چون با مهر نيوز مصاحبه كرده و مهر نيوز قطعا هيچگونه انتقادى را منعكس نخواهد كرد
    • معلم US ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
      5 1
      بااین کابینه سفارشی وای بحال این مردم بی پناه ووطن غریب
    • خدایا کمک IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
      4 1
      خداکنه رای اعتمادبهش ندن.
    • امیر ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
      1 2
      انشالله جناب وزیر اعتمادمجلس راکسبکنندوایندانشگاهآزادرا که به دانشجویان دکتری زورخارج ازحدرامرتکب میشودرابگیردواقعاازدست تصمیمات نابجای این دانشگاه خسته شدیم
    • رامین IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      2 0
      آخه گلال زلفی جان مگه دانشمندان وسیله یا اابزارند که لفظ استفاده را بکار میبرید🤔
    • IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      2 0
      توصیه من به شما. کسی که قدرت تجزیه و تحلیل مسائل رو داشته باشه مدیر خوبیه. برای تحلیل باید ریاضی و منطق بلد بود. ایشون رشته شیمی هستند و دیپلم تجربی
    • مژده IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      0 0
      با سلام‌ و درود برشما خواهشمندیم پیگیر لغو طرح تغییر کنکور۱۴۰۲ باشین این‌ طرح خیلی پرایراد پراسترس و ضد عدالت آموزشی و قانونی بی اساس هستش لطفا مخالفت ما رو بع مسئولین برسونین
    • علوی IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      0 2
      آقای دکتر زلفی گل از بهترین گزینه های مناسب برای وزارت علوم تحقیقات و فناوری هستند و امیدواریم با رای قاطع نمایندگان مجلس شورای اسلامی، سکان وزارت علوم به دست توانای ایشان سپرده شود.
    • IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
      2 0
      خیالبافی را کنار بگذارید. با این افراد به جایی نمیرسیم. ایشان مناسب مقام وزارت نیست و تخصص لازم را ندارد. به نظرم تمام تجربیاتش صرف گرفتن پذیرش برای مقالات بی ارزش بوده. مقالات ایشان چند تا مشکل از این مملکت حل کرده؟ ایشان حداکثر در سطح اداره یک دانشگاه کوچک توانایی داشته باشند.