۲۵ مرداد ۱۴۰۰، ۱:۱۹

همزمان با ایام سوگواری محرم؛

نشست مجازی «تاثیر عاشورا بر زندگی اجتماعی» برگزار شد

نشست مجازی «تاثیر عاشورا بر زندگی اجتماعی» برگزار شد

گناوه- نشست مجازی «تاثیر عاشورا بر زندگی اجتماعی» همزمان با ایام ماه محرم با حضور طلاب حوزه علمیه الزهرا (س)، دانشجویان و اساتید در گناوه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، شاعر، نویسنده و عاشورا پژوه کشور عصر یکشنبه در این نشست مجازی با بیان درس‌های عاشورا اظهار داشت: کربلای حضرت اباعبدالله الحسین (ع) چند گونه تأثیر بر جامعه انسانی برجای گذاشته است.

محمدرضا سنگری افزود: اولین تأثیر واقعه کربلا، تأثیر عاطفی است و این نهضت، حرکت و واقعه بزرگ تاریخی چند گونه تربیت برای انسان فراهم می‌کند و تربیت کننده است که یکی از آنها تربیت عاطفی اجتماعی انسان است.

وی بیان کرد: اشک بر امام حسین (ع) درون انسان را زلال می‌کند و دوستان، ره پویان و رهروان و عاشقان آن حضرت هرگز بد نمی‌کنند چون زیبایی را از کربلا آموخته‌اند و در مکتب حضرت اباعبدالله (ع) رشد کرده‌اند.

وی گفت: اینکه این همه توصیه شده، برای حضرت اباعبدالله الحسین (ع) اشک بریزید، مجلس برگزار کنید و روضه بخوانید اینها برای تربیت عاطفی انسان است.

سنگری یکی دیگر از آموزه‌های اجتماعی نهضت عاشورا را تربیت سیاسی عنوان کرد و افزود: جوامع در طول تاریخ در معرض تعرض و تاختن ها و تجاوزها بوده‌اند و گاهی اوقات انسان‌ها تسلیم ظلم و بیداد شده‌اند.

وی اضافه کرد: امام حسین (ع) به ما آموخت نه ظلم کنیم و نه ظلم بپذیریم و کسی را نرنجانیم و نه خود رنج دیده شویم.

این عاشورا پژوه ادامه داد: امام حسین (ع) یک اصل بزرگ را به ما آموختند که اگر در مسیر حق قدم می‌گذارید باید بپذیرید که این راه دشواری و خطر دارد و کربلا به ما یاد داد که در راه سخت مقاوم باشیم.

این پژوهشگر بیان کرد: یکی از آموزه‌های اجتماعی نهضت عاشورا این است که اگر یگانگی، وحدت، همدلی و همراهی باشد پیروزی قطعی است.

وی تصریح کرد: دشمن تلاش می‌کند آدم‌های باهم را بی هم و بی هم ها را بر هم بزند، یعنی گسست ایجاد کند، لذا در کربلای سید الشهدا (ع) پیوند صمیمی شگفت انگیزی بین اصحاب و یاران امام حسین (ع) با هم و با امام (ع) برقرار بود و این رابطه صمیمانه را باید از کربلای حضرت امام حسین (ع) بیاموزیم.

سنگری گفت: از دیگر درس‌های و پیام اجتماعی نهضت امام حسین (ع) این است که که برای اینکه به زیست متعالی و به یک رابطه درست در متن زندگی برسیم باید اصولی را رعایت و وفادار باشیم تا ما را به سمت جامعه مطمئن و بالنده و سرانجام به سمت تمدن بزرگ هدایت کند و امام حسین (ع) در این زمینه ۹ اصل را بیان فرموده‌اند که سازه‌های اصلی زندگی متعالی هستند.

این پژوهشگر با اشاره به این ۹ اصل گفت: حلم و ظرفیت سازی، وفاداری به عهد، حفظ ارتباط و پیوند، دوری از خود برتر بینی و خشوع و خضوع داشتن، پرهیز از وارد شدن به یک موضوع بدون برنامه، دوری از بزرگ نمایی و غلو، دوری از همنشینی با پست همت‌ها و دوری از افرادی که حریمی را نگه نمی‌دارند از این اصول هستند.

در پایان این نشست که به همت دانشگاه پیام نور گناوه برگزار شد کارشناس برنامه به سوالات شرکت کنندگان پاسخ داد.

کد خبر 5282226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha