۲ شهریور ۱۴۰۰، ۹:۰۵

گزارش مهر از خراسان شمالی؛

کسی جلودار کرونا نیست/ از تعلل در تزریق واکسن تا رشد ۷برابری آمار

کسی جلودار کرونا نیست/ از تعلل در تزریق واکسن تا رشد ۷برابری آمار

بجنورد- خراسان شمالی در وضعیت بحرانی کرونا قرار دارد به طوری که میزان موارد بستری تا ۷ برابر رشد داشته اما همچنان تزریق واکسن در استان از میانگین کشوری پایین تر است.

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: با آغاز پیک پنجم کرونا، خراسان شمالی سخت‌ترین روزهای خود را سپری می‌کند؛ این ویروس اعداد و ارقام ترسناکی بر جای گذاشته و همچنان در حال جولان دادن است.

علی رغم رسیدن چند استان به قله پیک پنجم، اما این امر در خراسان شمالی به هیچ وجه مشاهده نمی‌شود و روز به روز آمار افراد بستری و فوت شده در حال افزایش است.

طبق اعلام سید احمد هاشمی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی روز گذشته ۱۶ نفر از شهروندان استان بر اثر ابتلاء به این ویروس منحوس جان خود را از دست دادند؛ این رقم تاکنون برای خراسان شمالی هیچ گاه ثبت نشده بود و همین مسئله نگرانی‌ها را به شدت افزایش داده است.

رشد ۷ برابری موارد بستری در خراسان شمالی

با مقایسه وضعیت کنونی استان و پیش از شروع پیک، متوجه وخامت اوضاع خواهیم شد. خراسان شمالی در حالی امروز بیش از ۹۲۰ بیمار بستری شده بر اثر ابتلاء به کووید ۱۹ دارد که تا پیش از این در بدترین شرایط این عدد به ۳۰۰ نفر رسیده بود. به عبارتی شاهد رشد ۳ برابری در افراد بستری شده هستیم.

هر چند این آمار به خودی خود قابل استناد نیست زیرا به دلیل کمبود فضا و تخت بیمارستانی، بسیاری از بیماران صرفاً به بیمارستان مراجعه کرده و پس از دریافت دارو، به منزل خود می‌روند و روز بعد دوباره برای دریافت دارو مراجعه می‌کنند؛ این افراد جزو آمار بستری‌ها محسوب نمی‌شوند در غیر این صورت یقیناً اکنون آمار استان ۴ رقمی شده بود.

قیاس موارد بستری روزانه نیز جالب توجه است. خراسان شمالی پیش از آغاز پیک روزانه بین ۲۵ تا ۳۵ بستری داشت اما این عدد حدود ۷ برابر شده و اکنون به صورت میانگین روزانه ۲۰۰ نفر بستری می‌شوند. این آمار وحشتناک نشان می‌دهد روزهای سخت کادر درمان استان همچنان ادامه دارد و فعلاً خبری از کاهش شیوع کرونا نیست.

در حالی روزانه بیش از ۱۰ نفر در خراسان شمالی جان می‌بازند که عموم گروه‌های خطر با سن بالا واکسینه شده‌اند و به همین دلیل میانگین سن فوت کاهش یافته است و اگر این واکسیناسیون صورت نمی‌گرفت وضعیت کنونی بسیار بدتر بود.

حضور در قعر جدول واکسیناسیون

اما وضعیت تزریق واکسن در خراسان شمالی چگونه است؟ افشین دلشاد، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی روز گذشته در مراسم افتتاح مرکز واکسیناسیون دانشگاه آزاد بجنورد با اشاره به آخرین آمار مربوط به واکسن، گفت: تا امروز ۱۸۵ هزار نفر در استان واکسن دریافت کرده‌اند که این رقم حدود ۲۶ درصد واجدین شرایط است.

در این اظهارات دو نکته مهم نهفته است؛ نخست اینکه فقط ۲۶ درصد مردم استان دز اول واکسن را دریافت کرده‌اند در حالی که این عدد در کشور بیش از ۳۰ درصد است؛ حتی در برخی از استان‌های دیگر میزان تزریق واکسن تا ۳۶ درصد نیز رسیده است.

اینک باید پرسید مسئول دریافت سهمیه واکسن کیست؟ چرا دانشگاه علوم پزشکی در این خصوص سهل انگاری کرده تا مردم کمتری از استان واکسینه شوند؟ آیا فوت افراد در خراسان شمالی با استان‌های دیگر متفاوت است؟ علت اختصاص سهمیه کمتر واکسن به خراسان شمالی چیست؟

کسی جلودار کرونا نیست/ از تعلل در تزریق واکسن تا رشد ۷برابری آمار

نکته دیگر فاصله زیاد گروه‌های دریافت کننده دز اول و هر دو دز است. در حال حاضر ۲۶ درصد مردم دز اول و فقط ۹ درصد مردم دز دوم را دریافت کرده‌اند؛ هر چند بخشی از این اختلاف به دلیل اختلاف زمانی تزریق دز اول و دوم است اما عدم تزریق دز دوم در مواردی مشاهده شده به طوری که معاون بهداشتی علوم پزشکی نیز به این موضوع واکنش نشان داد و گفت: برای ایجاد ایمنی باید هر دو دوز واکسن تزریق شود لذا شهروندان به تزریق دوز نخست اکتفا نکنند.

وی افزود: اکنون اختلاف زیادی بین گروه‌های دریافت کننده دز اول و دوم ایجاد شده که نشان می‌دهد عده‌ای پس از اینکه نوبت تزریق دز دومشان فرار رسیده، مراجعه نداشته‌اند.

روز گذشته سومین مرکز واکسیناسیون بجنورد افتتاح شد و به این ترتیب امکان تزریق روزانه ۱۷ هزار واکسن در استان وجود دارد اما دو مشکل نبود واکسن و کمبود پزشک و پرستار همچنان وجود دارد؛ هر چند دانشجویان گروه‌های پزشکی و پرستاری در فعالیت جهادی به کمک واکسیناسیون آمده‌اند اما همچنان دانشگاه علوم پزشکی استان در این حوزه با کمبود مواجه است.

کادر درمانی که نفس ندارد

با تمام این اوصاف نمی‌توان فشار وارده به کادر درمان و رشادت آن‌ها را نادیده گرفت؛ پرستاران و پزشکانی که جان خود را سر دست گرفته و برای محافظت از جان مردم به دل خط مقدم زده‌اند.

وضعیت بحرانی بیمارستان‌های استان به حدی است که فرصت اندکی استراحت را از پرستاران گرفته است؛ این نکات را یکی از پرستاران بیمارستان امام حسن در گفتگو با خبرنگار مهر مطرح می‌کند و ادامه می‌دهد: از لحظه آغاز شیفت به صورت پیوسته مشغول بستری کردن بیماران هستیم و شاید هر پرستار شیفت بالغ بر ۱۰ نفر را بستری کند.

کسی جلودار کرونا نیست/ از تعلل در تزریق واکسن تا رشد ۷برابری آمار

وی افزود: تمام تخت‌های بیمارستان پر است؛ در تمام اتاق‌ها و راه روها نیز تخت گذاشته‌ایم؛ در حیاط بیمارستان بیمارستان صحرایی دایر شده و آن هم نیز پر است.

این پرستار در انتها گفت: صرفاً از مردم می‌خواهیم چند روز تمام پروتکل‌ها را رعایت کنند و از تجمعات فاصله بگیرند تا بتوانیم نفسی تازه کنیم.

در این وضعیت واردات واکسن به استان اهمیت ویژه‌ای دارد که باید مسئولان مربوطه پیگیری‌های بیشتری داشته باشند تا استان به میانگین کشور برسد.

کد خبر 5287831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha